Негре: Земље региона треба да искористе шансу из плана ЕУ
БЕОГРАД:Добар део средстава из економског инвестиционог плана ЕУ за Западни Балкан, вредан више дестина милијарди евра, биће усмерен на Србију, каже директорка Регионалног представништва Европске инвестиционе банке за Западни Балкан Дубравка Негре.
"Битно је искористити ту шансу, с обзиром да ће буџети држава бити све више преоптерећени пре свега због здравствене кризе која је захватила цео свет", рекла је Негре на 7. Бизнис конференцији "Траснпорт и логистика југоисточне Европе и Дунавског региона - ТИЛ 2020".
Економски инвестициони план ЕУ за Западни Балкан биће данас објављен у Бриселу, а Негре наглашава да је важно да земље региона искористе сва средства која су бесповратна, а која се стављају на располагање.
Велики део тих средстава, каже, биће усмерен на креирање модерне желеничке путне, ваздушне и речне мреже у региону, која подразумева и изрградњу нових лучких капацитета и реконструкцију постојећих.
Навела је да је ЕИБ до сада у транспортни сектор Србије уложио 2,3 милијарде евра, а укупно у регион у последњих десет година осам милијарди евра у различите секторе - транспорт, енерегтику, здравство, просвету, науку и развој.
"Значајан део наших улагања иде у транспортни сектор, у повезивање земаља региона и региона са ЕУ, јер се у овом региону налази велики број трансевропских коридора како железничких и путних, тако и речних", каже Негре.
Сви пројекти, како наводи, у којима ЕИБ учествује имају за циљ бржу размену робе и добара, али и развој локалне економије и побољшање атрактивности тих средина и општина за домаће и стране инвестиције.
Напоменула је да је завршетак путног Коридора 10 кроз Србију био највећи пројекат у јавном сесктору који је ЕИБ финансирао још од 1977. године.
Негре каже да ће ЕИБ бити присутан и на изградњи ауто-пута Ниш - Мердаре.
"У Србији смо већ потписали 100 милиона кредитирања који се комбинује са 50 милиона бесповратних донација што за припрему пројекта, што за његову реализацију", рекла је Негре.
Навела је да за сада потписано финансирање за прву деоницу између Ниша и Плочника дужине 32 километра, која је економски оправдана, а која укључује и заобилазницу око Прокупља.
"Остале секције су доста скупе, јер пролазе кроз тежак терен у Србији и зато што имају мали проток саобраћаја за сада. Тај пројекат је јако битан за економско повезивање Београда и Приштине, али треба да буде економски оправдан да би улагање могло да буде сврсисходно", каже Негре.
Колики ће трошак заиста бити коначан, наводи, завсиће од модела који се изабере, односно од тога да ли ће пројекат бити конципиран као пун профил или пулупрофил ауто-пута.
Навела је да ће фокус ЕИБ-а у наредних десет до 15 година бити на развоју железничке мреже у региону, као и да ће бити настављено улагање у повећање речних капацитета у Србији.
Негре је рекла да се пре годину дана ушло у реализацију пројекта побољшања пловности Саве и Дунава.
"Наставиће се улагање у Дунавски коридор и повећање капацитета река, јер оне такође представљају чисти тип транспорта", рекла је Негре.