"Мали Шенген" најбоља иницијатива у региону у 21. веку
БЕОГРАД: Покретање иницијативе за успостављање "малог Шенгена" важно је за економију и безбедност целог региона оцењено је данас на експерсткој дебати "We Дид Ит Оур Way - Од мини Шенгена до макси користи" на којој је речено да је у питању најбоља одлука која се десила у региону у 21. веку.
На дебати су учествовали представници организација цивилног друштва, државних институција, Привредне коморе Србије и други а разговарало се о значају недавно потписаног споразума о успостављању авио-линије између Београда и Приштине, железничкој вези, значају регионалног економског повезивања и безбедности.
Директорка ЦЕАС-а Јелена Милић напоменула је у уводном делу дебате да су Србији потребни споразуми са Косовом а да је дугорочно присуство КФОР-а на КиМ важно за цео регион.Члан саветодавног одбора Центра за евроатлантске студије (ЦЕАС) Фајез Ришег оцењује да је недавно постизање споразума о успостављању авио-линије између Београда и Приштине било тешко постићи а незамисливо пре 15 година, те да је у питању значајан корак напред у односима две стране.
"Нешто се у овој земљи променило што је пре 15 година било незамисливо. Сада постоји политичка воља да се споразуми постигну", сматра Ришег.Каже да споразума не би ни било без америчког притиска и њиховог избора тема које су предмет споразума, односно разговора Београда и Приштине.
Сигуран је да без ЕУ односи две стране не могу да се стабилизују јер, на пример, када је у питању авио линија, за ваздушни простор се пита и Унија, односно европске институције које се баве овим питањем.Немања Старовић из Центра за друштвену стабилност сматра да је иницијатива о "малом Шенгену" нешто најбоље што се десило региону у 21. веку и оцењује да ће ова иницијатива имати пуну вредност ако за 5 - 6 година заиста буде допринела да све функционише као што је то случај сада на простору Шенгена.
Важно је, како је напоменуо, разумети да ће сви у региону имати економску корист од "малог Шенгена" и да треба иницијативу усмерити и ка Сарајеву и Подгорици.Несумњиво је да ће у 21. веку проблем демографије бити кључан за развој тржишта како у свету тајко и у региону, додао је Старовић.
Никола Лунић из Центра за евроатланске студије истиче да ће се реализацијом иницијативе уштедети 26 милиона сати чекања на границама, односно 2.968 година што је око 40 живота возача који чекају због компликованих процедура на граничним прелазима.
Међутим, Лунић као најважнији аспект "малог Шенгена" истиче пре свега регионалну безбедност, која као тема може да се наметне кроз ову иницијативу.
Одлука о покретању ове иницијативе, према мишљењу Лунића, није била политичка већ државничка.