"Mali Šengen" najbolja inicijativa u regionu u 21. veku
BEOGRAD: Pokretanje inicijative za uspostavljanje "malog Šengena" važno je za ekonomiju i bezbednost celog regiona ocenjeno je danas na eksperstkoj debati "We Did It Our Way - Od mini Šengena do maksi koristi" na kojoj je rečeno da je u pitanju najbolja odluka koja se desila u regionu u 21. veku.
Na debati su učestvovali predstavnici organizacija civilnog društva, državnih institucija, Privredne komore Srbije i drugi a razgovaralo se o značaju nedavno potpisanog sporazuma o uspostavljanju avio-linije između Beograda i Prištine, železničkoj vezi, značaju regionalnog ekonomskog povezivanja i bezbednosti.
Direktorka CEAS-a Jelena Milić napomenula je u uvodnom delu debate da su Srbiji potrebni sporazumi sa Kosovom a da je dugoročno prisustvo KFOR-a na KiM važno za ceo region.Član savetodavnog odbora Centra za evroatlantske studije (CEAS) Fajez Rišeg ocenjuje da je nedavno postizanje sporazuma o uspostavljanju avio-linije između Beograda i Prištine bilo teško postići a nezamislivo pre 15 godina, te da je u pitanju značajan korak napred u odnosima dve strane.
"Nešto se u ovoj zemlji promenilo što je pre 15 godina bilo nezamislivo. Sada postoji politička volja da se sporazumi postignu", smatra Rišeg.Kaže da sporazuma ne bi ni bilo bez američkog pritiska i njihovog izbora tema koje su predmet sporazuma, odnosno razgovora Beograda i Prištine.
Siguran je da bez EU odnosi dve strane ne mogu da se stabilizuju jer, na primer, kada je u pitanju avio linija, za vazdušni prostor se pita i Unija, odnosno evropske institucije koje se bave ovim pitanjem.Nemanja Starović iz Centra za društvenu stabilnost smatra da je inicijativa o "malom Šengenu" nešto najbolje što se desilo regionu u 21. veku i ocenjuje da će ova inicijativa imati punu vrednost ako za 5 - 6 godina zaista bude doprinela da sve funkcioniše kao što je to slučaj sada na prostoru Šengena.
Važno je, kako je napomenuo, razumeti da će svi u regionu imati ekonomsku korist od "malog Šengena" i da treba inicijativu usmeriti i ka Sarajevu i Podgorici.Nesumnjivo je da će u 21. veku problem demografije biti ključan za razvoj tržišta kako u svetu tajko i u regionu, dodao je Starović.
Nikola Lunić iz Centra za evroatlanske studije ističe da će se realizacijom inicijative uštedeti 26 miliona sati čekanja na granicama, odnosno 2.968 godina što je oko 40 života vozača koji čekaju zbog komplikovanih procedura na graničnim prelazima.
Međutim, Lunić kao najvažniji aspekt "malog Šengena" ističe pre svega regionalnu bezbednost, koja kao tema može da se nametne kroz ovu inicijativu.
Odluka o pokretanju ove inicijative, prema mišljenju Lunića, nije bila politička već državnička.