Стручна анализа кружних токова
На друштвеним мрежама неретко осване неки хит-снимак возача који се не сналазе баш најбоље на кружним раскрсницама.
Пројектанти се све чешће опредељују за примену кружних токова јер се на тај начин, између осталог, „смирује саобраћај”. Будући да је у Новом Саду све више раскрсница с кружним токовима, Градска управа за саобраћај и путеве расписала је тендер за анализу безбедности саобраћаја у кружним раскрсницама. Како је наведено, сврха те студије и пратећих истраживања је смањење броја саобраћајних незгода и њихових последица на подручју Новог Сада, те развој и унапређење свести о значају кружних раскрсница за безбедност, као и развој методологије за унапређење безбедности саобраћаја на таквим раскрсницама.
У тендерској документацији наведено је да су кружне раскрснице, по дефиницији, каналисане раскрснице кружног облика, с непроходним или делимично проходним средишњим острвом и кружним возним током, на који се вежу три или више прикључних путева у нивоу, а у којем се саобраћај одвија у смеру супротном казаљци на сату. Погодности таквих раскрсница су, с аспекта безбедности, што возачи морају бити веома опрезни да би пропустили оне који су већ у кружном току. Осим тога, пошто укупан саобраћај долази из једног правца и лева скретања су елиминисана, долази до смиривања саобраћаја јер возачи круже око острва у средишту раскрснице.
У већини земаља чак 40 до 60 одсто од укупног броја саобраћајних незгода дешава се на раскрсницама па је, да би се на прави начин сагледали досадашњи ефекти и будући потенцијали примене кружних токова, неопходно анализирати безбедност на таквим раскрсницама у граду.
Осим прикупљања података о саобраћајним незгодама и њиховим последицама, истраживање би требало да садржи анализу понашања учесника у саобраћају и окружења, пута и кружних раскрсница. Експерти би требало да идентификују проблеме и мапирају критичне тачке у граду, као и да анализирају понашање возача, брзину кретања возила, саобраћајне токове на кружним раскрсницама, како су они пројектовани, али и зашто долази до саобраћајних незгода. Студија би требало да садржи и предлог мера, као и начин контроле и праћење ефеката након њихове реализације.
Стручни тим којем Градска управа за саобраћај и путеве повери израду студије за тај посао ће на располагању имати Смарт-план Новог Сада и саобраћајни транспортни модел НОСТРАМ.
Понуде на тендер Градске управе за саобраћај и путеве подносе се до 19. октобра, а 25 дана након тога биће донета одлука о додели уговора.
Ј. Вукашиновић