Stručna analiza kružnih tokova
Na društvenim mrežama neretko osvane neki hit-snimak vozača koji se ne snalaze baš najbolje na kružnim raskrsnicama.
Projektanti se sve češće opredeljuju za primenu kružnih tokova jer se na taj način, između ostalog, „smiruje saobraćaj”. Budući da je u Novom Sadu sve više raskrsnica s kružnim tokovima, Gradska uprava za saobraćaj i puteve raspisala je tender za analizu bezbednosti saobraćaja u kružnim raskrsnicama. Kako je navedeno, svrha te studije i pratećih istraživanja je smanjenje broja saobraćajnih nezgoda i njihovih posledica na području Novog Sada, te razvoj i unapređenje svesti o značaju kružnih raskrsnica za bezbednost, kao i razvoj metodologije za unapređenje bezbednosti saobraćaja na takvim raskrsnicama.
U tenderskoj dokumentaciji navedeno je da su kružne raskrsnice, po definiciji, kanalisane raskrsnice kružnog oblika, s neprohodnim ili delimično prohodnim središnjim ostrvom i kružnim voznim tokom, na koji se vežu tri ili više priključnih puteva u nivou, a u kojem se saobraćaj odvija u smeru suprotnom kazaljci na satu. Pogodnosti takvih raskrsnica su, s aspekta bezbednosti, što vozači moraju biti veoma oprezni da bi propustili one koji su već u kružnom toku. Osim toga, pošto ukupan saobraćaj dolazi iz jednog pravca i leva skretanja su eliminisana, dolazi do smirivanja saobraćaja jer vozači kruže oko ostrva u središtu raskrsnice.
U većini zemalja čak 40 do 60 odsto od ukupnog broja saobraćajnih nezgoda dešava se na raskrsnicama pa je, da bi se na pravi način sagledali dosadašnji efekti i budući potencijali primene kružnih tokova, neophodno analizirati bezbednost na takvim raskrsnicama u gradu.
Osim prikupljanja podataka o saobraćajnim nezgodama i njihovim posledicama, istraživanje bi trebalo da sadrži analizu ponašanja učesnika u saobraćaju i okruženja, puta i kružnih raskrsnica. Eksperti bi trebalo da identifikuju probleme i mapiraju kritične tačke u gradu, kao i da analiziraju ponašanje vozača, brzinu kretanja vozila, saobraćajne tokove na kružnim raskrsnicama, kako su oni projektovani, ali i zašto dolazi do saobraćajnih nezgoda. Studija bi trebalo da sadrži i predlog mera, kao i način kontrole i praćenje efekata nakon njihove realizacije.
Stručni tim kojem Gradska uprava za saobraćaj i puteve poveri izradu studije za taj posao će na raspolaganju imati Smart-plan Novog Sada i saobraćajni transportni model NOSTRAM.
Ponude na tender Gradske uprave za saobraćaj i puteve podnose se do 19. oktobra, a 25 dana nakon toga biće doneta odluka o dodeli ugovora.
J. Vukašinović