САБОРНИ ХРАМ У НОВОМ САДУ У НОВОМ РУХУ Конзерваторско-рестаураторски радови на иконостасу, зидним сликама и орнаментици; Овде се налази НАЈСТАРИЈИ САЧУВАНИ СПОМЕНИК нашег града
Завод за заштиту споменика културе расписао је јавни позив за израду пројекта конзерваторско-рестаураторских радова на иконостасу, мобилијару, сликама и зидној орнаментици у Саборној цркви Светог Георгија у Новом Саду.
Понуде на тендер подносе се до понедељка 2. децембра, а одабрани пројектанти ће имати рок од три месеца, тачније 90 календарских дана од увођења у посао, да израде неопходну документцију за обнову.
Најзначајнији православни храм у Новом Саду - Саборна црква Светог Ђорђа главна је епископска црква у Бачкој и представља споменик културе од великог значаја. Први пут се помиње 1720. године, као мањи храм, који је 1734. године замењен новим. Та црква временом је оронула, због чега је крајем 19. века донета одлука о њеној другој, свеобухватној обнови, прва је била 1851. године. Данашњи изглед храм добија почетком 20. века, у великој обнови за време владике Митрофана Шевића.
„На иконама у цркви највише је радио сликар Паја Јовановић, који је израдио све иконе на иконостасу, укупно 33, као и историјске слике изнад обе певнице, ‘Крунисање Стефана Првовенчаног’ и ‘Свети Сава мири завађену браћу Вукана и Стефана’. Урадио је и две велике иконе на троновима (богородичин – лево, и архијерејски – десно), као и зидну орнаментику”, објашњавају из Завода за заштиту споменика културе у тендерској документацији .
У порти Саборне цркве налази се иначе најстарији сачувани споменик Новог Сада - Богојављенски крст од ружичастог мермера.
Због конзерваторско-рестаураторских радова неопходно је обавити испитивање иконостаса, мобилијара цркве, зидних слика и орнаментике. То, како се из пројектног задатка објављеног на Порталу јавних набавки може приметити, између осталог, подразумева снимање затеченог стања са детаљима карактеристичних оштећења, испитивање технике израде и позлате, испитивање стабилности бојеног слоја зидне слике и могућег постојања ваздушних џепова, сондирање бојених слојева и дрвених елемената, сондирање оплате, физичко хемијске анализе карактеристичних узорака, идентификација претходних рестаураторских интервенција и техничко снимање иконостаса. Након испитивања требало би израдити предлог радова, предмер и предрачун, те утврдити колико ће ти радови трајати.