Рециклажом до знања о екологији и уметности
Сарадња ђака, њихових професора, уметника, уметничких радионица, невладиних уметничких удружења и локалног становништва с Детелинаре резултирала је акцијама умреженим пројектом под насловом „Технологија савременог стваралаштва”.
Пројекат, недавно започет, потписују и спроводе: Центар за нове медије _kuda.org (Борка Стојић, Александра Јелић, Зоран Пантелић и Жолт Полгар) у сарадњи с ученицима Средње школе за дизајн „Богдан Шупут” и њиховим професорима, уметницима Драганом Војводићем и Дејаном Илићем, као и гостима на разиденцији кроз радионице с уметничком организацијом „Мини-погон” из Београда Вахидом Рамујкић, Данилом Прњатом, Тијаном Цветковић и Chow Синг Таи.
На првој радионици одржаној у Школи „Богдан Шупут” ученици друге и треће године Смера ликовни техничари упознали су се с феноменом пластике и технологијом материјала, еколошким и економским темама, одрживим системима, као и основним функцијама машина: шредером, компресором, екструдером, inyеktorom. Обука о начинима за организовање кампање за сакупљање пластичног отпада prеthodila је јучерашњој радионици на којој су ђаци, уз помоћ ментора, рециклирали пластику – самлели је, па ставили у рерну. За њих нови рецепт изнедрио је шарену тврду плочу, као лењу питу с филом од пластике, те је практичан рад био само увод у израду високодизајнираних и корисних предмета од рециклажне пластике, а који трансформишу однос према пластици, нарочито пластичном амбалажном отпаду.
Подршка и од Министарства културе
Део тих акција на Детелинари се реализују кроз подршку Гете института у Београду, Министарства културе Србје кроз програм „Сопствена соба – програм уметничких резиденција” и Асоцијације NKSS кроз програм Фестивала „На сопствени погон”.
За ову јесен планиран је на ту тему и јавни догађај у заједничком раду са становницима Детелинаре, на платоу код Поште, испред просторија куда_орг. Ђаци су позвали комшије да се укључе, сакупе пластични отпад, материјал за рециклажу, заједнички науче нешто о технологији пластичног материјала и опробају се у процесу израде предмета од рециклиране пластике, чиме ће се, уједно, и популаризовати идеја прераде пластике. Јер, није пластика само штетна, неке врсте могу и да се прераде. Ђаци ће, сада у улози промотера, сами креирати и презентовати свој рад, те ће показати себи и другима да нема уметничких и неуметничких материјала, већ ће научено применити у конкретној ситуацији.
– Сарадња обухвата едукативно-радионичарску блок-наставу с ученицима, у непосредној комуникацији, или онлајн верзији, уколико то здравствене (не)прилике буде захтевале, кроз интерактивни рад с домаћим и страним предавачима – износи продуцент, уметник Зоран Пантелић. – Програм је усмерен на базични увод у технолошке процесе стварања, сарадње и друштвености, с циљем да се средњошколци, будући млади ствараоци, информишу и обуче за креативни рад у домену савремених технологија кроз методе и принципе заједничког стварања, учења и дијалога. Ученици током програма добијају увид у целокупан пут/процес извођења стваралачког концепта и практичног рада, од намере и развоја идеје, преко сагледавања могуће примене и оправданости у пољу културе, уметности, економије и друштвеног контекста, све до потпуне реализације и презентације сопственог рада.
Он наглашава да се такав поступак надовезује на важећу препоруку Министарства образовања Републике Србије, који омогућава средњим стручним школама и гимназијама да
другим облицима рада надограде садржаје који доприносе обогаћењу наставног програма. Пројекат повезује области екологије, одрживог развоја, културе живљења, политике младих, стваралаштва и рециклаже. У исто време обједињује сферу образовања, локалног активизма, друштвене инклузије, иновативног стваралаштва, као и инструкције за дизајн будућих производа.
– Имамо право да трећину наставе креирамо сами – наводи уметник Драган Војводић, који предаје вишемедијску уметност и покушава да им презентује актуелности у овој области. – Радити с младим људима само по шеми без креирања нових вредности и друштвеног аспекта у свему, у данашње је време недопустиво. Током спознајног процеса на теме и у оквирима које предвиђа њихов наставни план и програм, ретко ко од ђака размишља о томе шта постоји ван тих оквира. Мора им се показати и приказати да није довољно да буду талентовани и школовани за занат који изучавају, већ да постоји и шири, социолошки и друштвени аспекат свега. У овоме што радимо важно је и што до тих спознаја долазе кроз уметнички рад. На овим радионицама добиће основна знања из екологије, научиће шта је рециклажа, како прерадити и од отпада добити нешто што има естетску вредност.
Б. Опрановић