Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Reciklažom do znanja o ekologiji i umetnosti

04.11.2020. 08:59 09:01
Piše:
Foto: Privatna arhiva

Saradnja đaka, njihovih profesora, umetnika, umetničkih radionica, nevladinih umetničkih udruženja i lokalnog stanovništva s Detelinare rezultirala je akcijama umreženim projektom pod naslovom „Tehnologija savremenog stvaralaštva”.

Projekat, nedavno započet, potpisuju i sprovode: Centar za nove medije _kuda.org (Borka Stojić, Aleksandra Jelić, Zoran Pantelić i Žolt Polgar) u saradnji s učenicima Srednje škole za dizajn „Bogdan Šuput” i njihovim profesorima, umetnicima Draganom Vojvodićem i Dejanom Ilićem, kao i gostima na razidenciji kroz radionice s umetničkom organizacijom „Mini-pogon” iz Beograda Vahidom Ramujkić, Danilom Prnjatom, Tijanom Cvetković i Chow Sing Tai.

Na prvoj radionici održanoj u Školi „Bogdan Šuput” učenici druge i treće godine Smera likovni tehničari upoznali su se s fenomenom plastike i tehnologijom materijala, ekološkim i ekonomskim temama, održivim sistemima, kao i osnovnim funkcijama mašina: šrederom, kompresorom, ekstruderom, inyektorom. Obuka o načinima za organizovanje kampanje za sakupljanje plastičnog otpada prethodila je jučerašnjoj radionici na kojoj su đaci, uz pomoć mentora, reciklirali plastiku – samleli je, pa stavili u rernu. Za njih novi recept iznedrio je šarenu tvrdu ploču, kao lenju pitu s filom od plastike, te je praktičan rad bio samo uvod u izradu visokodizajniranih i korisnih predmeta od reciklažne plastike, a koji transformišu odnos prema plastici, naročito plastičnom ambalažnom otpadu.


Podrška i od Ministarstva kulture

Deo tih akcija na Detelinari se realizuju kroz podršku Gete instituta u Beogradu, Ministarstva kulture Srbje kroz program „Sopstvena soba – program umetničkih rezidencija” i Asocijacije NKSS kroz program Festivala „Na sopstveni pogon”.


Za ovu jesen planiran je na tu temu i javni događaj u zajedničkom radu sa stanovnicima Detelinare, na platou kod Pošte, ispred prostorija kuda_org. Đaci su pozvali komšije da se uključe, sakupe plastični otpad, materijal za reciklažu, zajednički nauče nešto o tehnologiji plastičnog materijala i oprobaju se u procesu izrade predmeta od reciklirane plastike, čime će se, ujedno, i popularizovati ideja prerade plastike. Jer, nije plastika samo štetna, neke vrste mogu i da se prerade. Đaci će, sada u ulozi promotera, sami kreirati i prezentovati svoj rad, te će pokazati sebi i drugima da nema umetničkih i neumetničkih materijala, već će naučeno primeniti u konkretnoj situaciji.

– Saradnja obuhvata edukativno-radioničarsku blok-nastavu s učenicima, u neposrednoj komunikaciji, ili onlajn verziji, ukoliko to zdravstvene (ne)prilike bude zahtevale, kroz interaktivni rad s domaćim i stranim predavačima – iznosi producent, umetnik Zoran Pantelić. – Program je usmeren na bazični uvod u tehnološke procese stvaranja, saradnje i društvenosti, s ciljem da se srednjoškolci, budući mladi stvaraoci, informišu i obuče za kreativni rad u domenu savremenih tehnologija kroz metode i principe zajedničkog stvaranja, učenja i dijaloga. Učenici tokom programa dobijaju uvid u celokupan put/proces izvođenja stvaralačkog koncepta i praktičnog rada, od namere i razvoja ideje, preko sagledavanja moguće primene i opravdanosti u polju kulture, umetnosti, ekonomije i društvenog konteksta, sve do potpune realizacije i prezentacije sopstvenog rada.

On naglašava da se takav postupak nadovezuje na važeću preporuku Ministarstva obrazovanja Republike Srbije, koji omogućava srednjim stručnim školama i gimnazijama da

drugim oblicima rada nadograde sadržaje koji doprinose obogaćenju nastavnog programa. Projekat povezuje oblasti ekologije, održivog razvoja, kulture življenja, politike mladih, stvaralaštva i reciklaže. U isto vreme objedinjuje sferu obrazovanja, lokalnog aktivizma, društvene inkluzije, inovativnog stvaralaštva, kao i instrukcije za dizajn budućih proizvoda.

– Imamo pravo da trećinu nastave kreiramo sami – navodi umetnik Dragan Vojvodić, koji predaje višemedijsku umetnost i pokušava da im prezentuje aktuelnosti u ovoj oblasti. – Raditi s mladim ljudima samo po šemi bez kreiranja novih vrednosti i društvenog aspekta u svemu, u današnje je vreme nedopustivo. Tokom spoznajnog procesa na teme i u okvirima koje predviđa njihov nastavni plan i program, retko ko od đaka razmišlja o tome šta postoji van tih okvira. Mora im se pokazati i prikazati da nije dovoljno da budu talentovani i školovani za zanat koji izučavaju, već da postoji i širi, sociološki i društveni aspekat svega. U ovome što radimo važno je i što do tih spoznaja dolaze kroz umetnički rad. Na ovim radionicama dobiće osnovna znanja iz ekologije, naučiće šta je reciklaža, kako preraditi i od otpada dobiti nešto što ima estetsku vrednost.

B. Opranović

Piše:
Pošaljite komentar