Представљамо нове мостове у Новом Саду: Мост у оквиру Фрушкогорског коридора
НОВИ САД: Мост преко Дунава између Петроварадина и Бачке на траси Фрушкогорског коридора трећи је мост представљен прошле недеље у Градској кући у Новом Саду, чија се изградња очекује у наредне четири године. Током представљања пројекта о његовом значају за Нови Сад, али и Фрушку гору говорили су проф. др Вук Богдановић са Катедре за друмске саобраћајне системе Факултета техничких наука у Новом Саду и инжењер компаније ЦРБЦ Милијан Милић.
Професор Богдановић напоменуо је да овај мост повезује Фрушкогорски коридор са ауто-путем Е75 и паневропске коридоре 10 и 10Б, уједно пружајући се на траси државног пута 21, који представља један од најоптерећенијих путних праваца у Србији.
- Мост ће допринети изметшању теретног и транзитног саобраћаја из Петроварадина и Салајке и Подбаре у Новом Саду. Наиме, аутоматски бројач саобраћаја након Жежељевог моста, показао је да ми имамо преко 1.200 само теретних возила која се појављују у улицама Рељковићевој, Прерадовићевој и Рачког. Тај саобраћај ће практично комплетно бити измештен на трасу Фрушкогороског коридора и услови одвијања саобраћаја ће бити апсолутно другачији и безбеднији пре свега за грађане Петроварадина и поменутних новосадских насеља. Са измештањем овог саобраћаја на трасу Фрушкогорског коридора поправиће се општи услови саобраћаја и смањиће се емисија штетних гасова – указао је проф. др Вук Богдановић.
На ово се надовезао и Милијан Милић из ЦРБЦ-а, који је истакао да ће мост преусмерити даљински саобраћај на нову брзу саобраћајницу.
- Тиме ће се уклонити транзит, како са градског подручја, тако и са подручја националног парка Фрушка гора, уколико посматрамо мало ширу слику и тунел који ће се изградити у оквиру Деонице 2 Фрушкогорског коридора. Затим, повећаће се ниво услуге свих корисника у саобраћају кроз повећање просечне експлоатационе брзине и скраћивања времена путовања. Подићи ће се и ниво безбедности саобраћаја на постојећим путевима, али и на будућој брзој саобраћајници Нови Сад-Рума – рекао је Милић.
Он је прецизирао да је мост преко Дунава у оквиру Фрушкогорског коридора пројектован у склопу Деонице 3 брзе саобраћајнице Нови Сад – Рума, која се протеже од Каћа до Петроварадина.
- Сама локација моста почиње 5.536 метара од почетка Фрушкогорског коридора код Каћа, а завршава се на 7.200 метара од почетка. У односу на пловни ток Дунава, мост се налази на стационажи 1.250+400 пловног пута. Ширина Дунава на том месту износи 560 метара, а дубина воде је око 16 метара према максималном нивоу воде – описао је координате моста и географске услове Милић.
Према пројекту Фрушкогорског коридора, на силаску с моста са сремске стране биће изграђена петља и нови пут до друмско-железничког моста, који ће служити као део обилазнице око Петроварадина. Та саобраћајница предвиђена је за возила чије је одредиште сам Нови Сад.
Иначе, изградња овог моста најдаље је одмакла, пошто су помоћни мостови за његову изградњу постављени, побијено је две трећине планираних шипова, а изливају се и основе будућих стубова.
По његовим речима, укупна дужина моста износи 1.663 метра, а састоји се од 668 метара дуге северне прилазне конструкције, која се протеже на каћкој страни, главне мостовске конструкције дужине 505 метара и јужне прилазне конструкције на петроварадинској страни, која је дужине око 488 метара.
- Ширина моста је 28 метара, а прилазне конструкције широке су 25 метара. Површина самог моста састоји се из два коловоза. Сваки коловоз обухвата две возне траке ширине 3,5 метара са по две ивичне траке ширине 0,5 метара. Мост, као и деоница 3, целом својом дужином ће имати предвиђене пешачке и бициклистичке стазе ширине по два метра – рекао је Милијан Милић.
Како је назначио, конструкција главног моста пројектована је као јединствена конструкција за обе коловозне траке, док су прилазне конструкције пројектоване као две одвојене целине. Главни распон моста широк је 200 метара и висок 9,5 метара у односу на висок пловидбени ниво.
- Мост је пројектован као екстрадос мост са косим затегама са распонском конструкцијом од преднапрегнутог бетона променљивог попречног пресека. Распони главног моста дуги су 134, 235 и 134 метра. На северној страни прилазна конструкција се састоји из четири јединице, односно дилатационе целине, укључујући и целину „три“ која прелази преко северног одбрамбеног насипа. На јужној прилазној конструкцији имамо три дилатационе целине. Приликом пројектовања тежили смо уједначености распона прилазних конструкција и сви распони су око 33 и 34 метра, осим у случају јединице три, која прелази преко северног одбрамбеног насипа и чија три распона су 44, 90 и 44 метра – навео је Милић.
Додао је и да су темељи свих стубова урађени на бушеним шиповима, а да се стубови главног пилона ослањају на 37 бушених шипова пречника 1,5 метара и дужине око 36 метара. Оно на ћему ће се главни стубови налазити, такозване наглавице, према Милићевим речима, осмоугаоног су облика приближних димензија 36 са 18,6 метара и висине су пет метара.
- Мост је изведен са двоструким кратким пилонима правоугаоног попречног пресека, димензија четири са три метра. Стубови пилона су закошени према споља и висине су 25 метара у односу на плочу самог моста. Са сваког пилона пружа се по два сета затега од 11 косих каблова који прихватају распонску конструкцију. Сами челични каблови израђени су од ужади пречника 15,7 милиметара. При изградњи главног моста користимо слободну уравнотежену конзолну изградњу, делимично подржану кабловима, као у случају целине три на северном прилазу мосту. Шгто се тиче осталих прилазних конструкција ту користимо метод префабрикованих елемената и њихове монтаже, прецизније, префабриковани „Т“ носачи ће се монтирати уз помоћ порталног крана - закључио је Милијан Милић.
Светозар Крстић