Predstavljamo nove mostove u Novom Sadu: Most u okviru Fruškogorskog koridora
NOVI SAD: Most preko Dunava između Petrovaradina i Bačke na trasi Fruškogorskog koridora treći je most predstavljen prošle nedelje u Gradskoj kući u Novom Sadu, čija se izgradnja očekuje u naredne četiri godine. Tokom predstavljanja projekta o njegovom značaju za Novi Sad, ali i Frušku goru govorili su prof. dr Vuk Bogdanović sa Katedre za drumske saobraćajne sisteme Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu i inženjer kompanije CRBC Milijan Milić.
Profesor Bogdanović napomenuo je da ovaj most povezuje Fruškogorski koridor sa auto-putem E75 i panevropske koridore 10 i 10B, ujedno pružajući se na trasi državnog puta 21, koji predstavlja jedan od najopterećenijih putnih pravaca u Srbiji.
- Most će doprineti izmetšanju teretnog i tranzitnog saobraćaja iz Petrovaradina i Salajke i Podbare u Novom Sadu. Naime, automatski brojač saobraćaja nakon Žeželjevog mosta, pokazao je da mi imamo preko 1.200 samo teretnih vozila koja se pojavljuju u ulicama Reljkovićevoj, Preradovićevoj i Račkog. Taj saobraćaj će praktično kompletno biti izmešten na trasu Fruškogoroskog koridora i uslovi odvijanja saobraćaja će biti apsolutno drugačiji i bezbedniji pre svega za građane Petrovaradina i pomenutnih novosadskih naselja. Sa izmeštanjem ovog saobraćaja na trasu Fruškogorskog koridora popraviće se opšti uslovi saobraćaja i smanjiće se emisija štetnih gasova – ukazao je prof. dr Vuk Bogdanović.
Na ovo se nadovezao i Milijan Milić iz CRBC-a, koji je istakao da će most preusmeriti daljinski saobraćaj na novu brzu saobraćajnicu.
- Time će se ukloniti tranzit, kako sa gradskog područja, tako i sa područja nacionalnog parka Fruška gora, ukoliko posmatramo malo širu sliku i tunel koji će se izgraditi u okviru Deonice 2 Fruškogorskog koridora. Zatim, povećaće se nivo usluge svih korisnika u saobraćaju kroz povećanje prosečne eksploatacione brzine i skraćivanja vremena putovanja. Podići će se i nivo bezbednosti saobraćaja na postojećim putevima, ali i na budućoj brzoj saobraćajnici Novi Sad-Ruma – rekao je Milić.
On je precizirao da je most preko Dunava u okviru Fruškogorskog koridora projektovan u sklopu Deonice 3 brze saobraćajnice Novi Sad – Ruma, koja se proteže od Kaća do Petrovaradina.
- Sama lokacija mosta počinje 5.536 metara od početka Fruškogorskog koridora kod Kaća, a završava se na 7.200 metara od početka. U odnosu na plovni tok Dunava, most se nalazi na stacionaži 1.250 400 plovnog puta. Širina Dunava na tom mestu iznosi 560 metara, a dubina vode je oko 16 metara prema maksimalnom nivou vode – opisao je koordinate mosta i geografske uslove Milić.
Prema projektu Fruškogorskog koridora, na silasku s mosta sa sremske strane biće izgrađena petlja i novi put do drumsko-železničkog mosta, koji će služiti kao deo obilaznice oko Petrovaradina. Ta saobraćajnica predviđena je za vozila čije je odredište sam Novi Sad.
Inače, izgradnja ovog mosta najdalje je odmakla, pošto su pomoćni mostovi za njegovu izgradnju postavljeni, pobijeno je dve trećine planiranih šipova, a izlivaju se i osnove budućih stubova.
Po njegovim rečima, ukupna dužina mosta iznosi 1.663 metra, a sastoji se od 668 metara duge severne prilazne konstrukcije, koja se proteže na kaćkoj strani, glavne mostovske konstrukcije dužine 505 metara i južne prilazne konstrukcije na petrovaradinskoj strani, koja je dužine oko 488 metara.
- Širina mosta je 28 metara, a prilazne konstrukcije široke su 25 metara. Površina samog mosta sastoji se iz dva kolovoza. Svaki kolovoz obuhvata dve vozne trake širine 3,5 metara sa po dve ivične trake širine 0,5 metara. Most, kao i deonica 3, celom svojom dužinom će imati predviđene pešačke i biciklističke staze širine po dva metra – rekao je Milijan Milić.
Kako je naznačio, konstrukcija glavnog mosta projektovana je kao jedinstvena konstrukcija za obe kolovozne trake, dok su prilazne konstrukcije projektovane kao dve odvojene celine. Glavni raspon mosta širok je 200 metara i visok 9,5 metara u odnosu na visok plovidbeni nivo.
- Most je projektovan kao ekstrados most sa kosim zategama sa rasponskom konstrukcijom od prednapregnutog betona promenljivog poprečnog preseka. Rasponi glavnog mosta dugi su 134, 235 i 134 metra. Na severnoj strani prilazna konstrukcija se sastoji iz četiri jedinice, odnosno dilatacione celine, uključujući i celinu „tri“ koja prelazi preko severnog odbrambenog nasipa. Na južnoj prilaznoj konstrukciji imamo tri dilatacione celine. Prilikom projektovanja težili smo ujednačenosti raspona prilaznih konstrukcija i svi rasponi su oko 33 i 34 metra, osim u slučaju jedinice tri, koja prelazi preko severnog odbrambenog nasipa i čija tri raspona su 44, 90 i 44 metra – naveo je Milić.
Dodao je i da su temelji svih stubova urađeni na bušenim šipovima, a da se stubovi glavnog pilona oslanjaju na 37 bušenih šipova prečnika 1,5 metara i dužine oko 36 metara. Ono na ćemu će se glavni stubovi nalaziti, takozvane naglavice, prema Milićevim rečima, osmougaonog su oblika približnih dimenzija 36 sa 18,6 metara i visine su pet metara.
- Most je izveden sa dvostrukim kratkim pilonima pravougaonog poprečnog preseka, dimenzija četiri sa tri metra. Stubovi pilona su zakošeni prema spolja i visine su 25 metara u odnosu na ploču samog mosta. Sa svakog pilona pruža se po dva seta zatega od 11 kosih kablova koji prihvataju rasponsku konstrukciju. Sami čelični kablovi izrađeni su od užadi prečnika 15,7 milimetara. Pri izgradnji glavnog mosta koristimo slobodnu uravnoteženu konzolnu izgradnju, delimično podržanu kablovima, kao u slučaju celine tri na severnom prilazu mostu. Šgto se tiče ostalih prilaznih konstrukcija tu koristimo metod prefabrikovanih elemenata i njihove montaže, preciznije, prefabrikovani „T“ nosači će se montirati uz pomoć portalnog krana - zaključio je Milijan Milić.
Svetozar Krstić