Основци из Футога конструисали енергетски ефикасну кућу
Ученици Основне школе “Мирослав Антић” из Футога пету годину за редом реализовали су пројекат “Школа науке”, а резултате које у добили истражујући све о добијању енергије из обновљивих извора и енергетске ефикасности приказали су у понедељак у КЦ “Младост” суграђанима.
Ђаци су изложили и енергетски одрживу кућу, коју су конструисали у намери да примене стечена знања. У пројекту је учествовало више од сто ученика шестог, седмог и осмог разреда.
„Користећи знања до којих су дошли сопственим истраживањем, учесници пројекта успели су да осмисле и направе модел куће која би уместо конвенционалних, користила енергију из обновљивих извора“, каже директорка ОШ “Мирослав Антић” Гордана Хајдуковић Јандрић.
Како каже, кров куће прекривен је биљкама које зими спречавају губитак топлоте, а лети освежавају, подстиче биодиверзитет и даје шансу птицама да преживе у урбаним срединама. На њему се налазе и соларни панели који сунчеву енергију претварају у светлосну или топлотну, у зависности од потребе.
За грејање куће употребљавају се топлотне пумпе које користе геотермалне погодности земљишта одржавајући температуру константном током целе године, а објекат има и спољни хидраулични лифт, коме за функционисање није неопходна електрична енергија.
Директорка школе каже да такав објекат има висок степен изолације, што му даје предност над обично изолованим грађевинама, јер нема топлотних губитака, те обезбеђује већу уштеду енергије. Ученици су у кућу уградили и базен који би се грејао по принципу ефекта стаклене баште, помоћу плоче од плексигласа која се налази изнад површине базена, док косилица за траву користи биодизел као обновљиви извор енергије. За припремање хране конструисали су соларну рерну која користи Сунце као извор енергије за загревање. Такву кућу, како су ученици навели у раду, карактерише виска енергетска ефикасност и смањена емисија угљен -диоксида.
“Школу науке” и сличне пројекте ученици футошке осмолетке реализују у оквиру наставе физике и хемије, а од ове године и других природних наука. Сврха тих програма, како каже директорка осмолетке, је да повећа научну писменост међу ђацима, која представља један од основих исхода образовања за сву децу до петнаест година и олакшава им решавање проблема, не само у науци, него и у свакодневном животу.
Прошле године, ученици су реализацијом научног пројекта освојили прво место на међународном такмичењу “Старт Лума Цетре Финланд” у категорији заједнице учења.
Д. Ристић