Osnovci iz Futoga konstruisali energetski efikasnu kuću
Učenici Osnovne škole “Miroslav Antić” iz Futoga petu godinu za redom realizovali su projekat “Škola nauke”, a rezultate koje u dobili istražujući sve o dobijanju energije iz obnovljivih izvora i energetske efikasnosti prikazali su u ponedeljak u KC “Mladost” sugrađanima.
Đaci su izložili i energetski održivu kuću, koju su konstruisali u nameri da primene stečena znanja. U projektu je učestvovalo više od sto učenika šestog, sedmog i osmog razreda.
„Koristeći znanja do kojih su došli sopstvenim istraživanjem, učesnici projekta uspeli su da osmisle i naprave model kuće koja bi umesto konvencionalnih, koristila energiju iz obnovljivih izvora“, kaže direktorka OŠ “Miroslav Antić” Gordana Hajduković Jandrić.
Kako kaže, krov kuće prekriven je biljkama koje zimi sprečavaju gubitak toplote, a leti osvežavaju, podstiče biodiverzitet i daje šansu pticama da prežive u urbanim sredinama. Na njemu se nalaze i solarni paneli koji sunčevu energiju pretvaraju u svetlosnu ili toplotnu, u zavisnosti od potrebe.
Za grejanje kuće upotrebljavaju se toplotne pumpe koje koriste geotermalne pogodnosti zemljišta održavajući temperaturu konstantnom tokom cele godine, a objekat ima i spoljni hidraulični lift, kome za funkcionisanje nije neophodna električna energija.
Direktorka škole kaže da takav objekat ima visok stepen izolacije, što mu daje prednost nad obično izolovanim građevinama, jer nema toplotnih gubitaka, te obezbeđuje veću uštedu energije. Učenici su u kuću ugradili i bazen koji bi se grejao po principu efekta staklene bašte, pomoću ploče od pleksiglasa koja se nalazi iznad površine bazena, dok kosilica za travu koristi biodizel kao obnovljivi izvor energije. Za pripremanje hrane konstruisali su solarnu rernu koja koristi Sunce kao izvor energije za zagrevanje. Takvu kuću, kako su učenici naveli u radu, karakteriše viska energetska efikasnost i smanjena emisija ugljen -dioksida.
“Školu nauke” i slične projekte učenici futoške osmoletke realizuju u okviru nastave fizike i hemije, a od ove godine i drugih prirodnih nauka. Svrha tih programa, kako kaže direktorka osmoletke, je da poveća naučnu pismenost među đacima, koja predstavlja jedan od osnovih ishoda obrazovanja za svu decu do petnaest godina i olakšava im rešavanje problema, ne samo u nauci, nego i u svakodnevnom životu.
Prošle godine, učenici su realizacijom naučnog projekta osvojili prvo mesto na međunarodnom takmičenju “Start Luma Cetre Finland” u kategoriji zajednice učenja.
D. Ristić