Оригинал Србија: Све више на цени производи с географским пореклом
НОВИ САД: У Србији је 46 производа са заштићеним географским пореклом, а у Новом Саду три, речено је на јуче одржаној коференцији “Дијалогом до оригинал производа”, коју организује Савез произвођача традиционалних производа Србије “Оригинал Србија“.
Конференција, у склопу истоименог пројекта који има за циљ повећање видљивости и разумевање значаја сарадње удружења и јавних власти за обезбеђивање промовисања производа са ознаком порекла, одржана је јуче у Новом Саду.
Државни секретар Министарства пољопривреде, шумарства и водопривреде Велимир Станојевић је том приликом рекао да, иако Србија по пространству припада катергорији малих земаља, она се одликује разноликостима у погледу географских природних, али и традиционалних вредности и самим тим држава има велики поптенцијал у овом сектору.
- У Србији имамо 46 производа са заштићним географским пореклом из свих крајева наше земље. То је добра прилика да наши мали произвођачи изађу из својих локалних овкира, али са својим производима. Министарство пољопривреде ће подржавати произвођаче, а у свему томе важну улогу имају и локалне самоуправе - казао је Станојевић.
Члан Градског већа за привреду Милорад Радојевић рекао је да Град Нови Сад субвенционише сертификацију производа са ознаком географског порекла. Према његовим речима, у периоду од 2016. до 2021. године издвојено је за ту намену скоро девет милиона динара, а новац је додељен удружењима “Футошки свежи и кисели купус“, Друштву пчелара „Јован Живановић“ и ОЖ „Бегечки повртари“, те је око 80 произвођача са територије Града добило сертификат за производе са ознаком географског порекла.
“Оригинал Србија” од 2015. године
Произвођачи чији прозводи носе ознаку географског порекла су се удружили 2015. године у Савез “Оригинал Србија”, који окупља произвођаче 11 прехрамбених производа са заштићеним пореклом.
Како кажу у Савезу, активно раде на промоцији производа, али и на ширењу знања о свеопштем значају заштите порекла хране и рукотворина из Србије.
- У свету су све више на цени аутентични, традиционални производи са географским пореклом. Они својим квалитетом на најбољи начин промовишу подручја са којих долазе, а са друге стране ознака географског порекла је значајно маркетиншко средство, које произвођачу гарантује предност у односу на конкуренцију у тржишној утакмици. Очување оваквих производа и њихова тржишна валоризација је национални интерес - казао је Радојевић.
Након уводног дела конференције, уследили су панели на теме “Дијалогом до оригинал производа” и “Партнерства на локалу”, а учесници су били представници Министарства пољопривреде, Завода за интелектуалну својину, Савеза “Оригинал Србија”, асоцијације “Етно мрежа”, Института ФИНС, консултантске куће СЕЕДЕВ, као и представници Града Новог Сада и Сомбора.
Партнер на пројекту “Дијалогом до оригинал производа” је “Етно мрежа” – асоцијација која окупља удружења рукотворина и непрехрамбених производа са ознаком географског порекла, а преко конкурса Београдске отворене школе Савез произвођача је добио подршку за овај пројекат који финансира Европска унија.
С. Аничић Илић