Анђео мира као мурал на Тргу незнаног јунака
Француско корзикански визуелни уметник Жилијен де Казабјанка израдио је данас у Новом Саду на фасади зграде на Тргу незнаног јунака, са погледом на Београдски кеј, мурал који представља мотив са једне слике из колекције Галерије Матице српске.
У питању је „Анђео мира И“ Стевана Алексића (1876- 1923).
Израда овог мурала је део глобалног уметничког пројекта Оутингс који је осмислио Казабјанка и до сада га је реализовао у бројним градовима по свету.
У Галерији Матице српске до 17. септембра траје његова изложба на којој је представљено како то изгледа у другим градовима, а сада се, по речима Тијане Палковљевић Бугарски, управнице ГМС, и Нови Сад прикључио породици тих градова који на фасадама имају уметничка дела из локалних музеја. Ово је, по њеним речима нека врста демократизације класичне уметности која ставља у дијалог уметничка дела, музеје и грађане.
Део овог пројекта који се односи на регион подржао је Фрацнуски институт тако да су до сада мурали постављени у Загребу, Љубљани и Београду. По речима Орели Поле, координаторке ФИ пројекат обједињује промоцију уличне уметност и валоризацију традиционалне уметности и уметничког наслеђа што је и једна од мисија Француског института.
Уметник Жилијен де Казабјанка јуче је, у паузи рада на овом муралу, окупљеним новинарима предочио да посећује музеје по свету, тамо проналази неке ликове које води са собом на улицу у жељи да их врати у живот, при томе, како каже, не бира он ликове, већ они бирају њега. Лик са слике Стевана Алексића оставио је изузетно снажан утисак на њега и жели да сваки посетилац града пројектује сопствене идеје на његов рад.
Де Казабјанка је пројекат почео 2014. када је видео портрет госпођице Ривијер на Енгровој слици у париском Лувру. Деловала је изгубљено и несрећно окружена осталим великим сликама. У њему се пробудио принчевски порив, да је пробуди и ослободи рама и музеја. Од тада наставља своју мисију и “ослобађа“ на стотине слика широм света.
Током боравка у Новом Саду уметник је одржао радионицу израде мурала са младима како би утицао на то да од пасивних посетилаца музеја постану активни учесници у новој интерпретацији уметничког дела.
Н. Пејчић