Кесе наплаћују у готово свим радњама у Новом Саду
О избацивању пластичних кеса из употребе се у последње време све чешће прича те су поједини маркети у граду, да би мотивисали потрошаче да што мање користе ту врсту амбалаже, још у априлу почели да их наплаћују.
Потрошачи „Универекспорта” и „Тргопромета” ће у наредном периоду за кесе које су до сада биле бесплатне морати да издвоје два динара. Осим тога, „Група Универекспорт” ће у својим радњама од сутра до 26. августа реализовати кампању „Реците ’не’ пластичној кеси и нешто добро ће да се деси”, током које ће се од сваког рачуна, на којем није наплаћена пластична кеса, два динара донирати Националном удружењу за децу оболелу од рака (НУРДОР).
Председница НУРДОР-а Јоланд Корора казала је за наш лист да ће новац скупљен кроз кампању „Реците ’не’ пластичној кеси и нешто добро ће да се деси”, бити усмерен за један од њихових пројеката, али ће се то знати тек у августу, када акција буде завршена.
– „Универекспорт” је једини повезао емпатију и креативост и смислили су сјајан начин како да промене свест грађана да не користе пластичне кесе, а истовремено помогну нашем удружењу донацијом од милион динара и тиме побољшају услове и квалитет лечења деце – нагласила је Јоланд Корора, и напоменула да грађани некуповином кеса можда неће ни бити свесни тога да подржавају једну дивну причу и акцију.
Грађани који још данас пазаре у "Универекспортовим" радњама за више од 999 динара, добијају цегер те компаније, који ће касније моћи да користе приликом куповине. Компанија на тај начин мотивише потрошаче да учине добро дело. У „Универекспорту” кажу да је за њих податак да сваког дана једно дете у Србији оболи од рака, а сваке седмице једно умре од те болести, довољан мотив да помогну НУРДОР-у и покрену ту акцију.
– На тај начин „Универекспорт” остаје у оквирима усвојене Европске стратегије, која подразумева смањење употребе пластичних кеса као меру смањења загађења животне околине – рекла је за „Дневник” портпарол компаније Милица Иванковић. – Проценат излечења код деце је много већи него код одраслих и то је прилика да се додатним освешћењем друштва у целини, емпатији ка другима, правим друштвено одговорним пословањем утиче на што бољи исход те болести.
У продавницама великих трговинских ланаца као што су „Макси”, „Темпо”, „Идеа”, „Рода”, „Меркатор” и „Аман” приликом куповине наплаћују се пластичне кесе па грађани, уколико желе робу да изнесу у таквој амбалажи, морају да издвоје два динара. Осим тога, акцији заштите животне средине кроз наплату пластичних кеса прикључила се и „Лили” дрогерија, где се кесе, у зависности од величине, плаћају од једног до 15 динара. ДМ-ове продавнице допринос очувању животне средине дају тако што веће кесе наплаћују десет динара, док су оне мање бесплатне. У тим радњама може се пазарити платнени цегер по 159 динара, који се, уколико се похаба, може заменити за нови. У маркетима „Дис” и „Арома”, кесе се још увек дају бесплатно. Разговарајући с трговцима, сазнали смо да се суграђани углавном буне и да нису спремни да за кесу издвоје динар, два или више.
У Министарству заштите животне средине наглашавају да на избацивању пластичних кеса из употребе раде од свог оснивања те да ће Србија усагласити своје законе с европским стандардима у складу с роковима и преговорима. У Министарству тврде да је циљ акције наплате пластичних кеса смањење њихове употребе.
Првих дана од наплате кеса њихова потрошња и коришћење смањени су 50 одсто, а у овом тренутку се због наплате користи чак 60 одсто мање кеса, поручују из кабинета министра за „Дневник”. На крају године ће се сумирати резултати и постигнути ефекти, а ако не буду задовољавајући, ресорно министарство не искључује могућност да трајно забрани употребу пластичних кеса.
Ј. Вукашиновић – В. Бијелић