Карловчани у друштву најбољих
На највећем европском такмичењу за друштвено предузетништво, намењеном студентима „Социал Импацт Award“, које је други пут одржано у Србији,
једна од четири награде за предузетничке пројекте отишла је у руке тиму студената с Високе школе струковних студија за менаџмент и пословне комуникације МПК из Сремских Карловаца. Екипа састављена од студената Наташе Миленковски, Ђорђа Петровића, Војина Јовичића, Душана Убипарипа, Јована Блануше, с предавачем Гораном Остојићем на челу, награду која се састоји од хиљаду и по евра почетног капитала за покретање бизниса, одлазак на међународну конференцију у Беч и менторску подршку стручњака, добила је за пројекат „Студенти заједници”, чија суштина је експрес-ресторан с доставом хране за стара лица на територији Сремских Карловаца и околине.
– На идеју о отварању таквог ресторана дошли смо независно од овог такмичења, током наставе прошлог зимског семестра – објашњава предавач менаџмента хране и пића и савремене угоститељске опреме на МПК-у Горан Остојић. – Ми смо првобитно замислили мали експрес-ресторан који би имао могућност доставе хране на кућну адресу јер је то нешто што недостаје Сремским Карловцима узимајући у обзир структуру страновништва, да бисмо ту идеју, пријавивши се за ово такмичење за друштвено предузетништо, разрађивали и усваршавали. Разрада идеје трајала је шест месеци и резултирала наградом, којој се, морам признати, нисмо надали.
За потребе такмичења и свог пројекта, који је у међувремену наишао на широку подршку у локалној заједници, тај шесточлани тим био је у обавези и да спроведе и истраживање тржишта. Како каже Остојић, од велике користи су им били подаци коју су добили од Црвеног крста, Удружења пензионера, Савеза инвалида рада, а потом и сама подршка идеји коју пројекат заговара. Анкетирање које су спровели међу потенцијалним корисницима услуге доставе на кућну адресу оброка из менија који су осмислили, показало је да за тако чим постоји знатно интересовање у Карловцима.
На завршници такмичења, на сајму одржаном крајем септембра у Београду, карловачки тим је, као уосталом и остали финалисти, презентовао прототип своје идеје. У овом случају то је била сарма запакована у амбалажу која омогућава допремање и транспорт до корисника.
– Истраживање је показало да су људи најзаинтересованији за оброке који садрже поврће и месо, односно за јела „на кашику” – каже Остојић. – На менију будућег ресторана била би таква јела, а наши прорачуни су показали да бисмо са стотинак оброка дневно осигурали стабилну производњу.
Доделом награде у Београду, обавезе победничких екипа се нису завршиле. Напротив, пред карловачким студентима и њиховим професором је тромесечни период интензивног рада на оснивању самоодрживог удружења грађана, односно малог друштвеног предузећа чија претежна делатност би била кетеринг. Тај посао подразумева и обезбеђивање простора за припрему оброка, креирање свих кетеринг услуга, јеловника, тестирање код крајњих корисника, афирмацију услуге...
Већ крајем октобра их чека пут у Беч, на конференцију којој ће присуствовати све победничке екипе из Југоисточне и Централне Европе, што ће бити добра прилика за размену искустава и знања.
Пројекат „Студенти заједници” у бити садржи и социјалну компоненту. Предвиђа припрему оброка који неће бити скупи и бесплатну доставу старијим суграђанима, као и особама с инавилидитетом.
– Мислим да је годину дана реално време да пројекат заживи – каже Остојић. – Постоји заинтересованост за такву услугу, радећи на пројекту, стекли смо одређене спонзоре, студенти су вољни да наставе да раде на тој идеји, остало је само да све доведемо до краја.
З. Милосављевић
Од идеје до прихода
Организатор такмичења у Србији је организација „Разливалиште”, у сарадњи с Министарством омладине и спорта, „Кока-Кола ХеленикомСрбија”, Ерсте банком Србија, Ерсте фондацијом и Импацт Хубом, а уз подршку „Смарт колектива”.
Социал Импацт Ањард награду су 2009. године установили Универзитет за бизнис и економију из Беча и Импацт ХУБ-а. Велики успех пројекта одражава се у чињеници да је 60 одсто пријављених идеја имплементирано, док 35 одсто њих остварује приходе. У 2016. години, кроз програм Социал Импацт Award у десет земаља прошло је 3.800 учесника и пријављено је 460 идеја.