Јавни превоз смањује гужву и загађење
Пројекат „Интегрисане и иновативне акције за одрживу надоградњу урбане мобилности“ представљен је јуче у Скупштини Града, а ради се о међународном пројекту „Трибуте“, у ком Нови Сад, у оквиру програма „Interreg АДРИОН“ учествује у партнерству са седам градова и општина из Јадранско-јонског региона: Миланом, Љубљаном, Марибором, Загребом, Патрасом, Сарајевом и Подгорицом.
Члан Градског већа за саобраћај и путеве Александар Кравић присуствовао је догађају, објаснивши да је у нашем граду око 155.000 регистрованих путничких возила, што представља огромну гужву.
- Када се томе додају и возила која долазе из других места, Новим Садом циркулише око 180.000 возила, што је превише, нарочито ако узмемо у обзир да се у градском језгру налазе и старији делови са ужим улицама – рекао је Кравић. - У том смислу је улога јавног градског саобраћајног предузећа од изузетног значаја. Пре четири године смо донели смарт план развоја и управљања саобраћаја у Новом Саду и овај пројекат се уклапа у ту идеју, а то је да се наши суграђани мотивишу да што више користе јавни градски саобраћајни превоз, јер тако смањујемо саобраћајне гужве, али и загађење.
Начелник Градске управе за саобраћај и путеве Ђорђе Басарић казао је да је је суштина пројекта унапређење градског превоза развојем ефикаснијих транспортних услуга и решења за одрживу мобилност, прилагођену потребама људи. У Новом Саду је постала нужна потреба да се смањи број путничких аутомобиле на улицама и да се та врста превоза замени алтернативним начинима. Тако се, осим јавног превоза, заговара и вожња бицикла или пешачење. Пројекат “Трибуте” финансирала је Европска Унија, а конкретно је за Нови Сад издвојено око 140.000 евра.
- Сада се користе и електрични скутери, те се надамо да ће их ускоро увести у законске оквире и да ће нам бити олакшано да и њих испратимо - поручио је Басарић. – Пре више од три године смо почели са реализацијом идеја, иако је пројекат званично почео 1. јануара 2021. године и биће завршен 30. јуна 2023. До сада је урађено око 90 одсто планираног, те је тако постављено седам стајалишта за линију број четири, постављени су дисплеји који показују време, односно најаве долазака аутобуса.
Како каже, направљена је апликација “EasyGoNS” која осим најаве долазака, показује и најближу локацију “Нс бајк” станице за изнајмљивање бицикала или најближег такси стајалишта. Остало је још да се уради део мониторинга, односно да се анализира колико грађани користе алтернативна решењма не би ли смањили саобраћајне гужве по граду, затим колико су задовољни апликацијом или, пак, имају ли неке примедбе.
Текст и фото: И. Бакмаз