Измештање инсталација у Улици Модене завршено пре рока
Због градње подземних гаража у Улици Модене и код Бановне, ужи центар Новог Сада личи на велико градилиште, а тако ће бити и након завршетка тих објеката, када следи наставак партерног уређења градског језгра.
Измештање подземних инсталација у Улици Модене је при крају, те су радници јуче затрпавали ровове, у које су још раније постављене цеви за водовод и канализацију. Како смо незванично сазнали, радови напредују брже него што је то планирано, те је тај „инсталатерски” део посла завршен за око месец дана пре рока.
И док радови на простору између Скупштине АП Војводине и Гимназије „Исидора Секулић” не утичу толико на свакодневни живот Новосађана, то није случај када је реч о градилишту у Улици Модене. Зона градилишта ограђена је крајем маја, а, како је тада објашњено, динамика радова усклађена је с измештањем подземне инфраструктуре. Такси стајалиште је из Улице Модене измештено на Булевар Михајла Пупина, уклоњени су подземни контејнери, улична расвета, урбани мобилијар, као и споменик „Лази Костићу”, који је пренет у депо градског Завода за заштиту споменика културе. Осим тога, забрањен је саобраћај у улици Модене, од Булевара Михајла Пупина до Змај Јовине, као и у слепом делу Улице Илије Огњановића, где се тренутно налази башта једног од кафића. Док је измена саобраћаја на снази, доставна и возила станара до пешачке зоне ће долазити кроз улаз у Гимназијској и Његошевој улици.
Очекује се да ће јавна гаража на простору између улица Илије Огњановића и Змај Јовине бити отворена најкасније за две године, а имаће два колска улаза-излаза. Пројектом је предвиђен објекат с три подземне етаже, укупне површине 54.853 метра квадратна, с 267 паркинга, 245 стандардних места, 14 за возила особа с инвалидитетом, као и осам за електрична возила. Зона изградње усклађена је с зоном заштите споменика природе - стабла копривића, као и Танурџићеве палате, а зеленило је премештено на нека друга места, што је учињено и с мобилијаром.
Након што градња подземне гараже у Улици Модене буде завршена, уследиће наставак уређивања градског језгра, а као полазна основа за то одабраним пројектантима ће послужити победнички радови с урбанистичко-архитектонског конкурса из 2018. године. Целокупним пројектом обухваћене су јавне површине у пешачкој зони које се простиру на 6,82 хектара, с тим да је обнова Позоришног трга, Успенске улице и дела пролаза између Српског народног позоришта и „Аполо центра” завршена крајем prеthodnе године, док је у наредним фазама планирано сређивање полукружног трга на месту монтажне гараже и пролаза Милоша Хаџића, платоа испред старог биоскопа ЈНА, дела Његошеве улице, Трга слободе, Улице Модене и дела Краља Александра, као и пролаза уз Менратову палату.
За осмишљавање партерног уређења дела центра задужена је фирма „Андзор инжењеринг” коју је Градска управа за грађевинско земљиште и инвестиције ангажовала још 2019. године.
Нови изглед добиће и простор између Скупштине АП Војводине (Бановине) и Гимназије „Исидора Секулић”, где је већ почела градња подземне гараже, која би требало да буде завршена до 17. септембар 2023. године, након чега ће уследити партерно уређење простора површине око 10.500 метара квадратних, на углу улица Жарка Зрењанина, Владике Платона и Јована Ђорђевића. Градска управа за грађевинско земљиште и инвестиције расписала је јавну набавку за прибављање техничке документације и ускоро би требало да буду познати пројектанти. Како је објашњено, партерно уређење требало би да буде у складу с функцијом гараже што, између осталог, подразумева поплочање, урбани мобилијар, клупе, канте за отпатке, јавну чесму, држаче за бицикле, јавно осветљење и зеленило.
Код Бановине је, иначе, планирана подземна гаража површине око 6.300 метара квадратних, која ће на две етаже имати 167 паркинга, с тим да је за возила особа с инвалидитетом издвојено девет места на првом нивоу, док ће осам паркинга бити опремљено пуњачима за електрична возила. Прилази гаражи планирани су од Бановинског пролаза и Улице владике Платона, из правца Жарка Зрењанина.
Грађевински радови и механизација такорећи под прозором, као и облаци прашине у ваздуху ником не пријају, без обзира на то да ли је реч о станоградњи или неким инфраструктурним пројектима, а посебно су захтевне инвестиције у центру града јер највише утичу на свакодневни живот грађана.
О томе колико су планиране инвестиције и пројекти у центру Новог Сада захтевни говорио је својевремено и градоначелник Милош Вучевић, који је објаснио да ће око годину, две бити отежан рад угоститељских објеката, али да Град мора да реши проблем с паркирањем, односно недостатак паркинг простора. Он је тада истакао и да су стрпљење и разумевање неопходни за реализацију свих великих пројеката.
Градњу подземне гараже у Улици Модене, прецизније, заштиту темљне јаме и суседних објеката, контролисаће инжењери с Факултета техничких наука, који ће о томе дати стручно мишљење. Ангажовање стручњака коштаће Град 720.000 динара, с ПДВ-ом, а експерти ће, између осталог, прегледати техничку документацију, те анализирати технологију радова и планирана техничка решења, како би открили евентуални негативан утицај на окружење. Посебну пажњу требало би обратити на то који би радови могли да утичу на Танурџићеву палату и стабло копривића, који су под заштитом, с тим да ће, у фази радова у темљној јами, периодично обилазити градилиште.
Ј. Вукашиновић