Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ИЗ АРХИВА ГРАДА: Изградња тунела на Мишелуку

26.02.2023. 16:29 19:22
Пише:
Фото: Arhiv grada

О повезивању леве и десне обале Дунава на месту данашњег Моста слободе размишљало се још у послератном периоду, а идеја је озваничена Генералним урбанистичким планом Новог Сада из 1974. године.

Сачињено је шест идејних решења, а усвојено оно које је имало естетске квалитете, али и предности у погледу несметане пловидбе бродова, бржег уклањања леда и ерозије речног корита. Тако је тадашњи Булевар 23. октобра, односно данашњи Булевар ослобођења, постао градска саобраћајница и значајан улазни правац за Нови Сад.

Према речима директора Историјског архива Града Петра Ђурђева, главни пројекат моста је урађен 1974. године, припремни радови започети су у априлу, а главни почетком септембра 1976. године. У саобраћај је пуштен симболично, 23. октобра 1981. године, на дан када је 1944. Нови Сад ослобођен у Другом светском рату.

– Изградња тунела, који је пројектовао инжењер Радивоје Петровић, започета је у августу 1979. године, а завршена када и мост, 1981. године – каже Ђурђев. – Упоредо с тунелом грађене су и разводне саобраћајне петље Транџамента, чији је пројектант инжењер Милан Вукојчић. Тунели су изграђени испод површине земље, на дубини од око 20-30 метара, и то ископом великог усека, што је први пут учињено у нашој земљи. Две тунелске цеви су дугачке 390 и 377 метара, а њихов армиранобетонски свод од девет метара омогућава пролаз највиших друмских возила. 

Тунели који су чинили наставак моста оштећени су током НАТО бомбардовања 3. априла 1999. године.

– Након што је процењена штета, показало се да је неопходно поред урушених делова тунела заменити оштећени вентилациони систем, поставити нове рефлекторе и трафостаницу, али и заменити водоводне цеви које преко моста иду до фабрике воде на новосадској страни – набраја Ђурђев. – Прве процене су показале да ће поправке и поновна изградња појединих делова коштати шест милиона евра, што је и обезбеђено преко Европске комисије за обнову и развој.

Сасвим друга времена донела су и друге потребе. Нови Сад би наредних година требало да добије три моста, која ће растеретити саобраћај. Поново се гради тунел, додуше, не у самом граду, већ на обронцима Фрушке горе, који ће бити најдужи у земљи, а заједно са Фрушкогорским коридором утицати на саобраћај у граду.

С. Ковач

Пише:
Пошаљите коментар
ИЗ АРХИВА ГРАДА Нови Сад су некад окруживале шуме

ИЗ АРХИВА ГРАДА Нови Сад су некад окруживале шуме

19.02.2023. 10:56 10:58
ИЗ АРХИВА ГРАДА: Бистрица споменута у XVI, а изграђена у XX веку

ИЗ АРХИВА ГРАДА: Бистрица споменута у XVI, а изграђена у XX веку

29.01.2023. 18:07 18:12
ИЗ АРХИВА ГРАДА Центар непрекидно мењао своје лице

ИЗ АРХИВА ГРАДА Центар непрекидно мењао своје лице

22.01.2023. 17:05 17:07