ИСТРАЖИВАЛИ СМО ШТА СЕ ПЛАНИРА УЗ КАНАЛ ДТД Приобаље канала нови градски центар НОВИ САД СЕ ШИРИ И РАЗВИЈА
Нови Сад се последњих деценија све више шири и станоградња је у експанзији и на сремској страни града. Нови објекти планирани су и у приобаљу, проширују се и радне зоне.
Канал Дунав-Тиса-Дунав препознат је као нова градска оаза, а планиране инвестиције би, како се очекује, требало да допринесу атрактивности тог дела града.
Тренутно је у изградњи бициклистичка стаза у пределу новоизграђеног железничког моста на траси брзе пруге Нови Сад – Суботица. Потенцијал обала канала није занемарљив, нарочито ако узмемо у обзир нове идеје и пренамену индустријске зоне у којој се он налази. Такође, дужина обала од око 5 километара са обе стране, окружена урбаним насељима Новог Сада, даје довољно простора за разраду нових идеја. Ускоро се очекује извођење радова у делу канала на који излази градска четврт Салајка.
Канал ДТД пролази кроз индустријску зону, која ширењем насеља постепено губи првобитну намену. Велики трговински ланци селе се у тај део града. Ту се више од десет година налази тржни центар БИГ, а компанија „Шнајдер електрик“ је у једној од хала некадашњег „Новкабела“ отворила канцеларијски простор. Заинтересованих инвеститора за простор уз кулу Новкабела не мањка, и ту је предвиђен комплекс од три објекта висине до осам спратова.
Један од пројеката, чија би реализација ускоро могла да почне је и онај компаније „Делта Реал Естате“, која уз Каћки мост, недалеко од продајних објеката „Лидл“ и Темпо“ планира градњу пословног комплекса, због свог облика названог „Делта Ирон“, будући да подсећа на пеглу. Захтев за издавање локацијских услова, преко пуномоћника предузећа за инжењеринг, пројектовање и трговину „Бегинг“ из Београда, које је израдило архитектонски пројекат, поднет је прошлог лета а усвојен је 5. децембра 2023. године, док је недавно поднет и захтев за издавање грађевинске и тај поступак је још увек у току.
По подацима Катастра, „Делта“ је власник поседа површине 28.251 метара квадратних у Текелијиној bb, где је била хладњача „Центрославије“.
На ушћу канала ДТД у Дунав планиран је пешачко-инфраструктурног мост и пословно угоститељски објекат. Тај мост дужине око 180 метара и 6,2 ширине, биће намењен за кретање пешака, бициклиста и интервентих возила, и требало би да премости инфраструктуру преко Канала.
Архитектонски конкурс за идејно решење расписан је 2019. године, што је представља први корак ка реализацији инвестиције и обавезу која prеthodi изради пројектно-техничке документације. Циљ конкурса била је детаљнија урбанистичко-архитектонска разрада свих елемената - моста, приступних саобраћајница, бициклистичког и пешачког повезивања са окружењем, начин и врста уређења зелених и других слободних површина.
Уз планирани мост, с јужне стране Канала ДТД су предвиђени лука, пристаниште, слободна зона и робно-транспортни центар, што, по мишљењу урбаниста, пружа могућност да се на самом „шпицу” ушћа Канала у Дунав изгради хотел, а са северне стране требало би да буде заштитно зеленило.По средини је предвиђена бициклистичка стаза ширине три метра, а с обе стране ће бити тротоари. Планирано је да бициклистичка стаза буде део међународног пројекта који се заснива на изградњи тзв. зелених путева, и требало би да повеже природне и историјске знаменитости Новог Сада и суседних регија.
Простор на самом „шпицу” ушћа Канала у Дунав намењен је пословно-угоститељском објекату, а будући да је планиран на грађевинском земљишту које није површина јавне намене, инвеститор ће одабрати садржаје, програме и специфичне намене. Због природе терена, није дозвољена изградња подрума и сутерена, тако да ће хотел имати високо приземље с два до три спрата. Како је наведено, изглед објекта би требало да буде у складу с репрезентативним карактером локације, пошто се налази на улазу у град реком Дунав. Осим тога, урбанисти препоручују непретенциозну архитектуру и коришћење савремених материјала, поготово стакла. Иначе, на обухваћеном простору планирано је надвишење кејског зида, до коте одбране од хиљадугодишње велике воде, преко мобилне одбране која се поставља по потреби.
Како се из документације у коју је „Дневник“ имао увид може приметити предвиђена је градња пословне зграде с четири спрата (П+4), бруто развијене површине 46.006,56 метара квадратних и подземног (По) инсталационог блока (трафостаница, дизел агрегат, спринклер опрема). Паркирање возила биће решено на поседу корисника, тачније на катастарској парцели предвиђена су 594 паркинг места, а два објекта која се ту тренутно налазе ће, како је наведено, бити уклоњена.
Посед у Текелијиној bb је иначе већ годинама у власништву „Делте“, и компанија је пројекат најавила пре неколико месеци. На тој локацији актуелном планском документацијом дозвољена је градња пословних садржаја, с тим да административни објекти могу имати два и више спратова, тачније висина је ограничена на 30 метара.
Ј. Вукашиновић