ISTRAŽIVALI SMO ŠTA SE PLANIRA UZ KANAL DTD Priobalje kanala novi gradski centar NOVI SAD SE ŠIRI I RAZVIJA
Novi Sad se poslednjih decenija sve više širi i stanogradnja je u ekspanziji i na sremskoj strani grada. Novi objekti planirani su i u priobalju, proširuju se i radne zone.
Kanal Dunav-Tisa-Dunav prepoznat je kao nova gradska oaza, a planirane investicije bi, kako se očekuje, trebalo da doprinesu atraktivnosti tog dela grada.
Trenutno je u izgradnji biciklistička staza u predelu novoizgrađenog železničkog mosta na trasi brze pruge Novi Sad – Subotica. Potencijal obala kanala nije zanemarljiv, naročito ako uzmemo u obzir nove ideje i prenamenu industrijske zone u kojoj se on nalazi. Takođe, dužina obala od oko 5 kilometara sa obe strane, okružena urbanim naseljima Novog Sada, daje dovoljno prostora za razradu novih ideja. Uskoro se očekuje izvođenje radova u delu kanala na koji izlazi gradska četvrt Salajka.
Kanal DTD prolazi kroz industrijsku zonu, koja širenjem naselja postepeno gubi prvobitnu namenu. Veliki trgovinski lanci sele se u taj deo grada. Tu se više od deset godina nalazi tržni centar BIG, a kompanija „Šnajder elektrik“ je u jednoj od hala nekadašnjeg „Novkabela“ otvorila kancelarijski prostor. Zainteresovanih investitora za prostor uz kulu Novkabela ne manjka, i tu je predviđen kompleks od tri objekta visine do osam spratova.
Jedan od projekata, čija bi realizacija uskoro mogla da počne je i onaj kompanije „Delta Real Estate“, koja uz Kaćki most, nedaleko od prodajnih objekata „Lidl“ i Tempo“ planira gradnju poslovnog kompleksa, zbog svog oblika nazvanog „Delta Iron“, budući da podseća na peglu. Zahtev za izdavanje lokacijskih uslova, preko punomoćnika preduzeća za inženjering, projektovanje i trgovinu „Beging“ iz Beograda, koje je izradilo arhitektonski projekat, podnet je prošlog leta a usvojen je 5. decembra 2023. godine, dok je nedavno podnet i zahtev za izdavanje građevinske i taj postupak je još uvek u toku.
Po podacima Katastra, „Delta“ je vlasnik poseda površine 28.251 metara kvadratnih u Tekelijinoj bb, gde je bila hladnjača „Centroslavije“.
Na ušću kanala DTD u Dunav planiran je pešačko-infrastrukturnog most i poslovno ugostiteljski objekat. Taj most dužine oko 180 metara i 6,2 širine, biće namenjen za kretanje pešaka, biciklista i interventih vozila, i trebalo bi da premosti infrastrukturu preko Kanala.
Arhitektonski konkurs za idejno rešenje raspisan je 2019. godine, što je predstavlja prvi korak ka realizaciji investicije i obavezu koja prethodi izradi projektno-tehničke dokumentacije. Cilj konkursa bila je detaljnija urbanističko-arhitektonska razrada svih elemenata - mosta, pristupnih saobraćajnica, biciklističkog i pešačkog povezivanja sa okruženjem, način i vrsta uređenja zelenih i drugih slobodnih površina.
Uz planirani most, s južne strane Kanala DTD su predviđeni luka, pristanište, slobodna zona i robno-transportni centar, što, po mišljenju urbanista, pruža mogućnost da se na samom „špicu” ušća Kanala u Dunav izgradi hotel, a sa severne strane trebalo bi da bude zaštitno zelenilo.Po sredini je predviđena biciklistička staza širine tri metra, a s obe strane će biti trotoari. Planirano je da biciklistička staza bude deo međunarodnog projekta koji se zasniva na izgradnji tzv. zelenih puteva, i trebalo bi da poveže prirodne i istorijske znamenitosti Novog Sada i susednih regija.
Prostor na samom „špicu” ušća Kanala u Dunav namenjen je poslovno-ugostiteljskom objekatu, a budući da je planiran na građevinskom zemljištu koje nije površina javne namene, investitor će odabrati sadržaje, programe i specifične namene. Zbog prirode terena, nije dozvoljena izgradnja podruma i suterena, tako da će hotel imati visoko prizemlje s dva do tri sprata. Kako je navedeno, izgled objekta bi trebalo da bude u skladu s reprezentativnim karakterom lokacije, pošto se nalazi na ulazu u grad rekom Dunav. Osim toga, urbanisti preporučuju nepretencioznu arhitekturu i korišćenje savremenih materijala, pogotovo stakla. Inače, na obuhvaćenom prostoru planirano je nadvišenje kejskog zida, do kote odbrane od hiljadugodišnje velike vode, preko mobilne odbrane koja se postavlja po potrebi.
Kako se iz dokumentacije u koju je „Dnevnik“ imao uvid može primetiti predviđena je gradnja poslovne zgrade s četiri sprata (P 4), bruto razvijene površine 46.006,56 metara kvadratnih i podzemnog (Po) instalacionog bloka (trafostanica, dizel agregat, sprinkler oprema). Parkiranje vozila biće rešeno na posedu korisnika, tačnije na katastarskoj parceli predviđena su 594 parking mesta, a dva objekta koja se tu trenutno nalaze će, kako je navedeno, biti uklonjena.
Posed u Tekelijinoj bb je inače već godinama u vlasništvu „Delte“, i kompanija je projekat najavila pre nekoliko meseci. Na toj lokaciji aktuelnom planskom dokumentacijom dozvoljena je gradnja poslovnih sadržaja, s tim da administrativni objekti mogu imati dva i više spratova, tačnije visina je ograničena na 30 metara.
J. Vukašinović