Чувари традиције и пионири модерног у балетској школи
НОВИ САД: Иако су класичан балет и познате сукњице које балерине често носе, такозване пачке, многима прва асоцијација на Балетску школу у Новом Саду, већ неко време та културна институција ученицима пружа већу разноврсност.
На пример, за оне који желе нешто модернију варијанту, као опција постоји Смер за савремену игру, који нуди веће слободе покрета и могућност личног печата. Насупрот томе, постоји и Смер за народну игру, где ученици на професионалном нивоу изучавају фолклор наших простора. Оба смера одржала концерте, на којима су показали шта знају и колико су разноврсни.
“Смер за савремену игру је релативно млад, основан је 2003. године у нашој школи“,
каже наставница савремене игре и помоћница директорке Балетске школе Александра Кетиг.
“Полако се развијамо и сад већ имамо много више ученица и ученика који су добро професионално оријентисани, и, како смер расте, напредује и ниво њихових знања и способности.”
По њеним речима, након завршене средње школе, деца имају могућност за школовање у иностранству, као и на Институту за уметничку игру у Београду, а имају приступ и већини других факултета. Основна специфичност савремене игре је, како каже Александра Кетиг, већа слобода покрета, лични приступ плесу и импровизације, а наставници се труде да анимирају ученике да сами осмишљавају кореографије.
“Осећамо огромну љубав према томе што радимо, иначе не бисмо издржали напор који то подразумева и за тело и за психу“, искрена је ученица која је управо завршила трећи разред Смера за савремену игру Милица Мучибабић.
“На сцени ми је најлепше и најдражи су ми наступи када могу да покажем на чему сам радила.”
Пошто се од четврте године бави плесом, Милици није било тешко да се навикне на темпо Балетске школе и начин живота који је карактеристичан за њене ученике. Заједно с матуранткињом Анђелом Перић, она је радила на дуету који су извеле на концерту Смера за савремену игру, за који су саме смислиле кореографију. Припреме за тај догађај, које су трајале око два месеца, биле су, признаје Милица, веома интензивне и напорне.
“Сваки смер је као једна породица, нон-стоп смо заједно“, каже Анђела, којој плес представља начин живота.
“Можда не професионално, али свакако након матуре планирам да наставим да се бавим тиме. Четири године сам у овој школи, од осам ујутру до осам увече, и ако сам издржала толико, свакако нећу моћи да се растанем од плеса.”
Наизглед различити, смерове савремене и народне игре повезују љубав према игри и посвећеност ученика, али и наставника. Иако „најмлађи”, Одсек за народну игру у Балетској школи броји највише ученика – нешто више од тридесет на све четири године. Акценат је на изучавању народних игара Србије, али и ширег културно-историјског поднебља. Ученици се и музички оспособљавају кроз предмете традиционалног певања и свирања, а након завршене средње школе добијају звање играча народне игре.
“Кад деца дођу у први разред, углавном их питам зашто су уписали Народну игру, а највећи број њих одговори да су дошли да очувају нешто од заборава“, прича професорка традиционалног певања и етномузикологије на Одсеку за народну игру Мирјана Раић.
Блискост и дисциплина
Ученица која је управо завршила први разред Смера за народну игру Сара Кајтес каже да играјући проведе око четири-пет сати дневно у школи. Ипак, она се не жали, поштује дисциплину и тврди да све то има своју чар.
“На пример, с професорима смо доста ближи него ђаци у осталим школама“, каже Сара.
“Шетамо боси по школи, имамо паузе на којима спавамо и баш ми је драго што је тако и што је другачије, то сам и хтела. Фолклор играм од седме године, увек сам обожавала сваки део тога. То ме је одувек привлачило и ту сам се пронашла, схвативши да ме испуњава у потпуности. Највише волим темпераментне игре с југа, то „гори”.”
“Када их питам шта је то што желе да очувају, углавном не знају. Док прелазимо градиво и на најразличитије начине обрађујемо многе теме, схватају колико су имали површна знања о одређеним аспектима. Кроз четири године ми се трудимо да им пружимо управо ширу слику употребе народне игре. То је нешто што се више не употребљава као некад, али свакако је и даље жива. Нема свадбе без Ужичког, Чачка, неке Влајне... Без обзира на то шта ће неко од њих радити по завршетку школовања и што се жале на много сати дневно проведених у школи, мислим да су наши ученици заиста привилеговани.”
Смерови попут тог, објашњава Мирјана Раић, посебно су значајни јер се кроз њих институционализује одређена уметност, а веома је важно да фолклор у најширем смислу, односно народна уметност, има своју зграду, те да не остане све на нивоу хобија и аматеризма. Након четворогодишњег школовања, ученици имају неколико могућности за даље образовање, а већини је Ансамбл „Коло”, као једини професионални ансамбл у Србији, крајњи циљ.
“Још као мала сам заволела фолклор и хтела сам да се усавршим“, каже матуранткиња тог смера Милица Рајлић.
“Због те позитивне треме и осећаја пре изласка на сцену сам се и определила за ову школу.”
Д. Ристић
Фото: Р. Хаџић