Čuvari tradicije i pioniri modernog u baletskoj školi
NOVI SAD: Iako su klasičan balet i poznate suknjice koje balerine često nose, takozvane pačke, mnogima prva asocijacija na Baletsku školu u Novom Sadu, već neko vreme ta kulturna institucija učenicima pruža veću raznovrsnost.
Na primer, za one koji žele nešto moderniju varijantu, kao opcija postoji Smer za savremenu igru, koji nudi veće slobode pokreta i mogućnost ličnog pečata. Nasuprot tome, postoji i Smer za narodnu igru, gde učenici na profesionalnom nivou izučavaju folklor naših prostora. Oba smera održala koncerte, na kojima su pokazali šta znaju i koliko su raznovrsni.
“Smer za savremenu igru je relativno mlad, osnovan je 2003. godine u našoj školi“,
kaže nastavnica savremene igre i pomoćnica direktorke Baletske škole Aleksandra Ketig.
“Polako se razvijamo i sad već imamo mnogo više učenica i učenika koji su dobro profesionalno orijentisani, i, kako smer raste, napreduje i nivo njihovih znanja i sposobnosti.”
Po njenim rečima, nakon završene srednje škole, deca imaju mogućnost za školovanje u inostranstvu, kao i na Institutu za umetničku igru u Beogradu, a imaju pristup i većini drugih fakulteta. Osnovna specifičnost savremene igre je, kako kaže Aleksandra Ketig, veća sloboda pokreta, lični pristup plesu i improvizacije, a nastavnici se trude da animiraju učenike da sami osmišljavaju koreografije.
“Osećamo ogromnu ljubav prema tome što radimo, inače ne bismo izdržali napor koji to podrazumeva i za telo i za psihu“, iskrena je učenica koja je upravo završila treći razred Smera za savremenu igru Milica Mučibabić.
“Na sceni mi je najlepše i najdraži su mi nastupi kada mogu da pokažem na čemu sam radila.”
Pošto se od četvrte godine bavi plesom, Milici nije bilo teško da se navikne na tempo Baletske škole i način života koji je karakterističan za njene učenike. Zajedno s maturantkinjom Anđelom Perić, ona je radila na duetu koji su izvele na koncertu Smera za savremenu igru, za koji su same smislile koreografiju. Pripreme za taj događaj, koje su trajale oko dva meseca, bile su, priznaje Milica, veoma intenzivne i naporne.
“Svaki smer je kao jedna porodica, non-stop smo zajedno“, kaže Anđela, kojoj ples predstavlja način života.
“Možda ne profesionalno, ali svakako nakon mature planiram da nastavim da se bavim time. Četiri godine sam u ovoj školi, od osam ujutru do osam uveče, i ako sam izdržala toliko, svakako neću moći da se rastanem od plesa.”
Naizgled različiti, smerove savremene i narodne igre povezuju ljubav prema igri i posvećenost učenika, ali i nastavnika. Iako „najmlađi”, Odsek za narodnu igru u Baletskoj školi broji najviše učenika – nešto više od trideset na sve četiri godine. Akcenat je na izučavanju narodnih igara Srbije, ali i šireg kulturno-istorijskog podneblja. Učenici se i muzički osposobljavaju kroz predmete tradicionalnog pevanja i sviranja, a nakon završene srednje škole dobijaju zvanje igrača narodne igre.
“Kad deca dođu u prvi razred, uglavnom ih pitam zašto su upisali Narodnu igru, a najveći broj njih odgovori da su došli da očuvaju nešto od zaborava“, priča profesorka tradicionalnog pevanja i etnomuzikologije na Odseku za narodnu igru Mirjana Raić.
Bliskost i disciplina
Učenica koja je upravo završila prvi razred Smera za narodnu igru Sara Kajtes kaže da igrajući provede oko četiri-pet sati dnevno u školi. Ipak, ona se ne žali, poštuje disciplinu i tvrdi da sve to ima svoju čar.
“Na primer, s profesorima smo dosta bliži nego đaci u ostalim školama“, kaže Sara.
“Šetamo bosi po školi, imamo pauze na kojima spavamo i baš mi je drago što je tako i što je drugačije, to sam i htela. Folklor igram od sedme godine, uvek sam obožavala svaki deo toga. To me je oduvek privlačilo i tu sam se pronašla, shvativši da me ispunjava u potpunosti. Najviše volim temperamentne igre s juga, to „gori”.”
“Kada ih pitam šta je to što žele da očuvaju, uglavnom ne znaju. Dok prelazimo gradivo i na najrazličitije načine obrađujemo mnoge teme, shvataju koliko su imali površna znanja o određenim aspektima. Kroz četiri godine mi se trudimo da im pružimo upravo širu sliku upotrebe narodne igre. To je nešto što se više ne upotrebljava kao nekad, ali svakako je i dalje živa. Nema svadbe bez Užičkog, Čačka, neke Vlajne... Bez obzira na to šta će neko od njih raditi po završetku školovanja i što se žale na mnogo sati dnevno provedenih u školi, mislim da su naši učenici zaista privilegovani.”
Smerovi poput tog, objašnjava Mirjana Raić, posebno su značajni jer se kroz njih institucionalizuje određena umetnost, a veoma je važno da folklor u najširem smislu, odnosno narodna umetnost, ima svoju zgradu, te da ne ostane sve na nivou hobija i amaterizma. Nakon četvorogodišnjeg školovanja, učenici imaju nekoliko mogućnosti za dalje obrazovanje, a većini je Ansambl „Kolo”, kao jedini profesionalni ansambl u Srbiji, krajnji cilj.
“Još kao mala sam zavolela folklor i htela sam da se usavršim“, kaže maturantkinja tog smera Milica Rajlić.
“Zbog te pozitivne treme i osećaja pre izlaska na scenu sam se i opredelila za ovu školu.”
D. Ristić
Foto: R. Hadžić