ЦРНО ЗЛАТО ЋЕМО ДОБИЈАТИ И ПРЕКО МАЂАРСКЕ, А НЕ САМО ХРВАТСКЕ Од Алђе до Новог Сада може стићи сва нафта која нам треба
Србија би до краја 2028. године требало да има још један правац снабдевања сировом нафтом – из Мађарске.
Наиме, Србија је дала зелено светло за пројекат који доноси 5,5 милиона тона нафте годишње јер је усвојен план нафтовода од Мађарске до Новог Сада, дуг 113 километара.
Утврђен је Просторни план подручја посебне намене инфраструктурног коридора нафтовода од границе с Мађарском до Новог Сада, чиме се стварају услови за изградњу овог енергетског пројекта.
Нафтовод би требало да буде изграђен до 2028. године, а процењена вредност пројекта износи 157 милиона евра за деоницу у нашој земљи.
Министарка рударства и енергетике Дубравка Ђедовић Хандановић је недавно, након састанка с министром спољних послова и трговине Мађарске Петером Сијартом, рекла да би радови могли да почну до краја године.
По њеним речима, у нашој земљи већ су завршене техничке припреме, а потом следи издавање локацијских услова.
Она је указала на то да ће траса нафтовода у Србији ићи од Новог Сада до Алђе на граници с Мађарском, па кроз ту земљу све до спајања с нафтоводом „Дружба”, како би се створио нови, алтернативни правац снабдевања.
– Завршетак нафтовода у Србији планиран је 2027. године, траса у Мађарској 2028. године, а уложићемо додатне напоре да се ти рокови скрате где је могуће више – рекла је Дубравка Ђедовић Хандановић.
Према њеним речима, тај пројекат је доказ да обе земље желе да наставе, прошире и учврсте сарадњу у снабдевању нафтом у новим правцима, као што је урађено изградњом „Турског тока”, када су Србија и Мађарска повезане гасоводом.
Процењена вредност пројекта 157 милиона евра за деоницу у нашој земљи
Макисмални капацитет нафтовода усаглашен је с номиналним обимом прераде сирове нафте у Рафинерији Панчево, који износи 4,8 милиона тона годишње, као и с максималном количином коју Мађарска може испоручити Србији – 5,5 милиона тона годишње.
Планирани челични нафтовод, с максималним радним притиском од 70 бара, биће подземан дуж целе трасе. План обухвата делове територија општина Кањижа, Сента, Ада, Бечеј, Жабаљ и града Новог Сада, прецизно дефинисане кроз катастарске општине – Велебит, Кањижа, Сента, Ада, Бачко Градиште, Жабаљ, Каћ...
Изградња резултат сарадње Србије и Мађарске
Пројекат изградње нафтовода резултат је сарадње Србије и Мађарске, формализоване потписивањем Меморандума о разумевању између министара рударства и енергетике Србије и спољних послова и спољне трговине Мађарске 2023. године. Циљ пројекта је унапређење енергетске сигурности Србије и диверсификација праваца снабдевања сировом нафтом. Носилац израде Просторног плана је Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, а средства за његову реализацију обезбеђује компанија Транснафта АД Панчево.
Коначна граница Просторног плана је одређена на основу техничке документације и услова надлежних институција. Највећи део трасе пролази кроз пољопривредно земљиште, изван урбаних зона, уз укрштања с рекама, путевима и железницама.
Према речима уреднице портала Енергија Балкана Јелице Путниковић, изградња овог нафтовода веома је важна за Србију, због тога што ће бити обезбеђен нови правац снабдевања.
– Јако је важно то што ћемо имати алтернатову ЈАНАФ-у, па ћемо у будућности бити у прилици да уговарамо нижу цену транспорта нафте до рафинерије – рекла је Јелица Путниковић. – ЈАНАФ сада користи то што има монопол и из Мађарске је већ указано да ЈАНАФ наплаћује веће тарифе него други транспортери.
Када нафтовод буде завршен, а најављује се да ће то бити 2028. године, моћи ћемо да купујемо нафту која се транспортује цевоводом, додала је Јелица Путниковић, нагласивши да је најповољнији начин снабдевања сировом нафтом цевовод, а не танкери.