CRNO ZLATO ĆEMO DOBIJATI I PREKO MAĐARSKE, A NE SAMO HRVATSKE Od Alđe do Novog Sada može stići sva nafta koja nam treba
Srbija bi do kraja 2028. godine trebalo da ima još jedan pravac snabdevanja sirovom naftom – iz Mađarske.
Naime, Srbija je dala zeleno svetlo za projekat koji donosi 5,5 miliona tona nafte godišnje jer je usvojen plan naftovoda od Mađarske do Novog Sada, dug 113 kilometara.
Utvrđen je Prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora naftovoda od granice s Mađarskom do Novog Sada, čime se stvaraju uslovi za izgradnju ovog energetskog projekta.
Naftovod bi trebalo da bude izgrađen do 2028. godine, a procenjena vrednost projekta iznosi 157 miliona evra za deonicu u našoj zemlji.
Ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović je nedavno, nakon sastanka s ministrom spoljnih poslova i trgovine Mađarske Peterom Sijartom, rekla da bi radovi mogli da počnu do kraja godine.
Po njenim rečima, u našoj zemlji već su završene tehničke pripreme, a potom sledi izdavanje lokacijskih uslova.
Ona je ukazala na to da će trasa naftovoda u Srbiji ići od Novog Sada do Alđe na granici s Mađarskom, pa kroz tu zemlju sve do spajanja s naftovodom „Družba”, kako bi se stvorio novi, alternativni pravac snabdevanja.
– Završetak naftovoda u Srbiji planiran je 2027. godine, trasa u Mađarskoj 2028. godine, a uložićemo dodatne napore da se ti rokovi skrate gde je moguće više – rekla je Dubravka Đedović Handanović.
Prema njenim rečima, taj projekat je dokaz da obe zemlje žele da nastave, prošire i učvrste saradnju u snabdevanju naftom u novim pravcima, kao što je urađeno izgradnjom „Turskog toka”, kada su Srbija i Mađarska povezane gasovodom.
Procenjena vrednost projekta 157 miliona evra za deonicu u našoj zemlji
Makismalni kapacitet naftovoda usaglašen je s nominalnim obimom prerade sirove nafte u Rafineriji Pančevo, koji iznosi 4,8 miliona tona godišnje, kao i s maksimalnom količinom koju Mađarska može isporučiti Srbiji – 5,5 miliona tona godišnje.
Planirani čelični naftovod, s maksimalnim radnim pritiskom od 70 bara, biće podzeman duž cele trase. Plan obuhvata delove teritorija opština Kanjiža, Senta, Ada, Bečej, Žabalj i grada Novog Sada, precizno definisane kroz katastarske opštine – Velebit, Kanjiža, Senta, Ada, Bačko Gradište, Žabalj, Kać...
Izgradnja rezultat saradnje Srbije i Mađarske
Projekat izgradnje naftovoda rezultat je saradnje Srbije i Mađarske, formalizovane potpisivanjem Memoranduma o razumevanju između ministara rudarstva i energetike Srbije i spoljnih poslova i spoljne trgovine Mađarske 2023. godine. Cilj projekta je unapređenje energetske sigurnosti Srbije i diversifikacija pravaca snabdevanja sirovom naftom. Nosilac izrade Prostornog plana je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, a sredstva za njegovu realizaciju obezbeđuje kompanija Transnafta AD Pančevo.
Konačna granica Prostornog plana je određena na osnovu tehničke dokumentacije i uslova nadležnih institucija. Najveći deo trase prolazi kroz poljoprivredno zemljište, izvan urbanih zona, uz ukrštanja s rekama, putevima i železnicama.
Prema rečima urednice portala Energija Balkana Jelice Putniković, izgradnja ovog naftovoda veoma je važna za Srbiju, zbog toga što će biti obezbeđen novi pravac snabdevanja.
– Jako je važno to što ćemo imati alternatovu JANAF-u, pa ćemo u budućnosti biti u prilici da ugovaramo nižu cenu transporta nafte do rafinerije – rekla je Jelica Putniković. – JANAF sada koristi to što ima monopol i iz Mađarske je već ukazano da JANAF naplaćuje veće tarife nego drugi transporteri.
Kada naftovod bude završen, a najavljuje se da će to biti 2028. godine, moći ćemo da kupujemo naftu koja se transportuje cevovodom, dodala je Jelica Putniković, naglasivši da je najpovoljniji način snabdevanja sirovom naftom cevovod, a ne tankeri.