ОВО ЈЕ РЕЧ ГОДИНЕ ПО ОКСФОРДСКОМ РЕЧНИКУ Ефектно описује конзумирање неквалитетних садржаја преко интернета и друштвених мрежа
Трулеж мозга (brain rot) је израз којим се исказује забринутост у вези са утицајем конзумирања превеликих количина неквалитетног онлајн садржаја, посебно на друштвеним мрежама.
Како пише Би-Би-Си, учесталост употребе речи порасла је за 230 одсто од 2023. до 2024. године.
Психолог и професор Универзитета Оксфорд, Ендру Пшибилски, каже да је популарност те речи „симптом времена у коме живимо“.
Трулеж мозга је надмашила пет других речи које су ушле у ужи избор, укључујући demure (умереност, скромност), Romantasy и dynamic pricing (динамичко одређивање цена).
Шта је трулеж мозга?
Трулеж мозга се дефинише као наводно погоршање менталног или интелектуалног стања особе, посебно посматрано као резултат прекомерне потрошње материјала који се сматра тривијалним или баналним.
Прва забележена употреба речи brain rot датира много пре настанка интернета – њу је 1854. године записао Хенри Дејвид Торо у својој књизи Валден.
Он критикује склоност друштва да обезвређује сложене идеје и како је то део општег пада менталних и интелектуалних напора.
То га је навело да се запита: „Док Енглеска настоји да нађе средство против труљења кромпира, хоће ли се ико потрудити да излечи трулеж мозга – који превладава много шире и убојитије?“
Реч је у почетку стекла популарност на друштвеним мрежама међу припадницима генерације зед и алфа, али се сада користи и у мејнстриму као начин да се опише садржај ниског квалитета и ниске вредности који се налази на друштвеним мрежама.
Професор Пшибилски каже да „нема доказа да је трулеж мозга нешто што се заиста дешава“.
„Она у ствари, описује наше незадовољство онлајн светом и то је реч коју можемо да користимо да искажемо нашу забринутост коју имамо о друштвеним мрежама.”
Каспер Гратвоул, председник Oxford Languages-а, каже да ако се осврнемо на Оксфордову реч године у последње две деценије „можемо видети растућу преокупацију друштва о томе како се развијају наши виртуелни животи, начин на који интернет култура прожима толико тога ко смо ми и о чему говоримо“.
„Прошлогодишња победничка реч, 'rizz' (шарм и привлачност), била је занимљив пример како се језик све више формира, обликује и дели унутар онлајн заједница. Труљење мозга говори о једној од уочених опасности виртуелног живота и о томе како користимо своје слободно време."
Које су још речи ушле у ужи избор?
Demure (прил.): За особу: резервисана или суздржана у изгледу или понашању; за одећу: није упадљива, разметљива или превише открива.
Dynamic pricing (именица): Пракса варирања цене за производ или услугу како би одражавала променљиве тржишне услове; посебно зарачунавање веће цене у време веће потражње.
Lore (именица): Скуп (наводних) чињеница, позадинских информација и анегдота које се односе на некога или нешто, које се сматрају знањем потребним за потпуно разумевање или информисану дискусију о предмету у дискусије.
Romantasy (именица): Жанр фикције који комбинује елементе романтичне фикције и фантазије, обично садржи теме магије, натприродног или авантуре уз централну романтичну причу.
Slop (именица): Уметнички, писмени или други садржај генерисан коришћењем вештачке интелигенције, дељен и дистрибуиран онлајн на неселективни или наметљив начин, и окарактерисан као ниског квалитета, неаутентичан или нетачан.
Друге речничке речи године
Речник Универзитета Оксфорд није једини који бира реч године, прошлог месеца Кембриџов речник је објавио да је манифест (manifest) њихов победник.
Традиционална дефиниција манифеста укључивала је придев „лако уочљив или очигледан“ и именицу „да се нешто јасно покаже знаковима или радњама“.
Сада укључује „манифестирати“ у смислу „замишљати постизање нечега што желите, у уверењу да ће то учинити вероватније да ће се то заиста догодити“.
Ново значење је произашло из глобалног тренда велнеса који промовишу познате личности.