РОДИТЕЉИ, ПАЖЊА: ХАКЕРИ НАПАДАЈУ И НАЈМЛАЂЕ Дечије игре као мамац за крађу новца
Иако календарски јесен још није стигла, школарци су одавно у клупама, као и за рачунарима, а ту се број сати проведених над дигиталном књигом мери микронима, јер већина компјутер користи за играње игрица.
Мало је оних који одлуче да се играју сами за себе, офлајн. Већина се удружује у екипе, све преко гејминг платформи, а то је управо полигон за хакере. Шта им је циљ? Да ошишају рачун вашег наследника.
Како кажу у компанији Касперски, број корисника на мети сајбер криминалаца који користе популарне дечје игре као мамац порастао је за 30 одсто током првих шест месеци 2024. године у поређењу са другом половином 2023. године. Кад кажу јединствени, то значи да постоје и подаци о томе колико пута су истом младом кориснику скинули новац са рачуна.
Како је откривено, само у овом кратком периоду више од 132.000 корисника било је на мети сајбер криминалаца. Тако је од 1. јула 2023. до 30. јуна 2024. године откривено више од 6,6 милиона покушаја напада, где су сајбер криминалци користили брендове дечјих игара као мамац.
Од 18 игара одабраних за ово истраживање, већина напада се односила на Minecraft, Roblox и Among Us, логично, пошто су најпопуларније и најчешће се играју у мултиплејер верзији. У овом периоду више од 3 милиона пута покушана је нека врста напада под маском игре Minecraft. Сајбер криминалци су вероватно изабрали овај метод напада на основу популарности игара међу гејмерима, као и способности гејмера да користе шифре и модове. Пошто се већина модова и шифри дистрибуира на веб локацијама трећих страна, нападачи прикривају малвер представљајући се као ове апликације.
И Покемон као злица
Може да се настрада и ако се игра Покемон ГО: од корисника се тражи да унесу корисничко име за свој налог за игре. Затим се од њих тражи да ураде анкету како би доказали да нису бот.
Када заврше анкету, они бивају преусмерени на лажну веб страницу, обично на ону која обећава бесплатне награде или поклоне. Овде почиње права превара. Преваранти заправо не траже личне податке као што су подаци о кредитној картици; они се крију иза гејминга како би намамили кориснике у још једну превару, која укључује лажна преузимања, освајање награда или друге обмањујуће понуде. Цео процес је паметно осмишљен тако да се корисници преусмере на другу, опаснију превару под изговором легитимног корака верификације.
Откуд напад на дечије (и не само дечије) игре, то нам је јасно: иако имају прилично велико знање у коришћењу апликација и програма, деца најмање знају о начинима одбране од сајбер напада и најмање су опрезна од свих старосних категорија. Наравно да више пара може да се „скине” с рачуна неког одраслог, али је овај новац, управо из наведених разлога – сигурнији у хакерским рукама. Други разлог за узбуну већ смо наводили: сајбер криминалци све више користе вештачку интелигенцију да аутоматизују и персонализују фишинг нападе за које је већа вероватноћа да ће преварити младе гејмере. Истовремено, нови напредни фишинг пакети, то јест унапред направљени шаблони страница за фишинг који су креирани помоћу аутоматизованих алата, доследно се појављују на дарк вебу, омогућавајући све већем броју нападача да примене веома ефикасне сајтове за фишинг који опонашају популарне платформе за играње. Трећим речима, хватају све оне који немају довољно новца да играју под оригиналним налозима, већ спас траже на дарк вебу, а ту су откривени и рањиви као планктони у устима кита.
Једна од најчешћих превара у играма је понуда за нове скинове, то јест одећа или оклоп за вашег хероја који му побољшавају вештине. Неки скинови су уобичајени, док су други изузетно ретки и зато пожељнији.
Тако је откривена превара у којој се користи и назив популарне игре Valorant и име светски познатог јутјубера Mr. Beasta. Одабиром овог блогера и употребом његове фотографије, преваранти имају за циљ да привуку пажњу деце и увуку их у своју превару. Да би добили жељени Mr. Beast skin, од младих корисника се тражи да унесу податке за пријаву и лозинку за свој налог за игре, што омогућава хакерима да украду њихове акредитиве, па и новац.
И психолози и стручњаци за сајбер безбедност кажу да је најважније ограничити деци приступ новцу, али је кључна добра и искрена комуникација. Забране изазивају отпор, а отпор безглавост, што све заједно може да доведе до финансијске катастрофе.
И. Радоичић