Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

РЕЧ КРИТИКЕ Сенка Богова Џона Гвина

14.08.2024. 13:24 13:41
Пише:
Фото: promo

Лагуна (2024)

Џон Гвин (1968) је енглески писац епске фантастике који је имао ту срећу да му име постане довољно препознатљиво у САД да сасвим обезбеди себи стабилну позицију на овом највећем и најмоћнијем светском књижевном тржишту. 

Његови фанови су често довољно гласни на интернету да су издања Гвинових књига испраћена са пажњом, и успешна. Свакако да у приказима оваквих књига треба бити јасан – у оквиру онога што Гвин жели да постигне, он је сасвим компетентан писац, на сличан начин на који је и један од најпродаванијих модерних писаца епске фантастике Брандон Сандерсон суверен у својој техничкој изведби. Коначно, вероватно се ту крије и тајна њиховог успеха – као и Сандерсон, Гвин поштује и прати очекиване конвенције свог жанра, не компликује нарацију, и не покушава да експериментише превише, с том разликом што су у Гвиновом случају у питању далеко једноставнији светови, са не тако богатим worldbuilding-om (што је, опет, очигледно била и намера аутора). 

„Сенка богова“ је први део трилогије смештене у свет у ком су богови мртви, што, свакако, представља Гвново читање Рагнарока, нордијског сумрака богова, и новог света који би изникао после катаклизме. Тај „нови свет“ Гвин је осмислио тесно се ослањајући на приказе викиншког начина живота, са пуно реалистичних детаља, евоцирајући приповедачки стил епова у ком се епизоде нижу једна за другом, стварајући ефекат слушања дуге саге поред ватре. Прича прати ратницу која покушава да пронађе свог отетог сина, бившег роба у потрази за осветом, и ловкињу која жели славу на бојном пољу. 

Оно што свакако привлачи једну врсту читалаца је Гвинов потпуни недостатак ироније или било какве врсте метатекстуалности и отклона при приступу сопственој нарацији што је постало ретко у савременој популарној култури, одавно под утицајем постмодерне у којој је овакав искрен“ приступ обично схваћен као наиван. Гвин (који је и у правом животу заљубљеник у викиншку културу) пише у стилу старинских текстова попут Конана или Тарзана – његови хероји су храбри, зликовци су страшни, ноћи пуне неизвесности а пејзажи величанствени и опасни. 

Настасја Писарев

Пише:
Пошаљите коментар
РЕЧ КРИТИКЕ Луиса Валенсуела: Промена оружја

РЕЧ КРИТИКЕ Луиса Валенсуела: Промена оружја

09.08.2024. 21:57 22:11
РЕЧ КРИТИКЕ Ијан Мекдоналд: Луна Месечев освит

РЕЧ КРИТИКЕ Ијан Мекдоналд: Луна Месечев освит

31.07.2024. 18:13 18:15
РЕЧ КРИТИКЕ Рем Колхас: Делирични Њујорк; ретроактивни манифест за Менхетн

РЕЧ КРИТИКЕ Рем Колхас: Делирични Њујорк; ретроактивни манифест за Менхетн

24.07.2024. 20:12 20:16