ВОЗИЛА БЕЗ ВОЗАЧА НА НАШИМ УЛИЦАМА Издате две дозволе за пробну вожњу КАДА ЋЕМО ГЛЕДАТИ КАКО КОЛА ВОЗЕ САМА?
Уколико сте некада замишљали да се возите аутомобилом, али да у току вожње њиме нико не управља - и то ће у неком тренутку бити могуће.
Тачна временска одредница за аутомобиле без возача на српским путевима се још увек не зна, али је Србија кренула тим путем.
Влада Србије је јула месеца усвојила Предлог закона о изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја на путевима, и на изненађење јавности на листи измена нашао се и правни оквир за тестирање аутономних возила на путевима, односно аутомобила без возача, чиме се Србија сврстава у сам светски врх земаља које активно раде на развоју ове технологије.
Ипак, та измена се односи на тестирање на путу и још увек није отворена могућност да се то возило и вози по улицама у Србији. Ни Европа ни свет још нису одредили ту област.
Шта су аутономна возила
Аутономно возило је произведено или преправљено моторно возило, са аутоматизованим системом вожње, који испуњава техничке и друге прописане услове и који омогућава кретање тог возила у саобраћају на путу, уз делимично управљање од стране возача, односно уз потпуно одсуство управљања од стране возача.
То је званичан опис из члана 2 Закона који је измењен и допуњен пре три месеца. Најпростије речено, аутомобил иде, а њиме не управља возач!
Ипак, за сада је све то на нивоу тестирања, а августа је Министарство унутрашњих послова издало дозволу за пробну вожњу у Србији за два возила која поседују систем да се крећу без интервенције возача.
Да би се тестирало аутономно возило, потребна је дозвола МУП-а
С обзиром на то да аутономна вожња није дозвољена у Србији, објективно би могао да се увезе ауто који има опцију за такво управљање возилом, али да би се користио, односно тестирао, мора се добити дозвола од Министарства унутрашњих послова.
Саветник у кабинету премијерке Стефан Баџа појаснио је за "Блиц" да се дозвола за тестирање издаје у процедури која треба да обезбеди детаљну проверу техничке исправности и функционалности возила и аутоматизованог система вожње и процени безбедности и услова под којима је тестирање дозвољено.
У процесу учествују Агенција за безбедност саобраћаја и МУП. Свако возило се најпре детаљно испитује од стране Агенције за безбедност саобраћаја и стручних организација у лабораторијским условима и на полигону.
Проверавају се техничка исправност, безбедност...
Након што се возило прегледа, проверавају се његове конструкцијске и техничке карактеристике, техничка исправност и стандарди додатне опреме као и безбедност и функционалност аутоматизованог система вожње који управља возилом.
- Конкретни елементи сваког испитивања зависе од самог возила, нарочито степена аутономности возила као и декларисаних услова у којима аутоматизовани систем може да ради. Испитује се исправност и понашање возила у току рада аутоматизованог система вожње у различитим окружењима и условима пута, поштовање саобраћајних прописа, понашање у интеракцији са другим учесницима саобраћа и све то у комбинацији - рекао је Баџа.
Даље наводи да се утврђују испуњеност услова у погледу сајбер безбедности и функционалне стабилности и рада софтвера, поштовање безбедносних процедура и многе друге ствари, где је резултат издавање уверења о испитивању возила ако је све у реду.
Возила се могу се тестирати под одређеним условима
Након свих провера, МУП процењују могућност, локацију и услове под којим условима је тестирање дозвољено.
- Ти услови одређују се у односу на процену функционалности и могућности аутоматизованог система вожње и конкретних услова саобраћаја и могу укључивати одређено доба дана, одсуство конкретних метеоролошких услова као што су магла или снег као и постојање других услова који у конкретном случају омогућавају максималну безбедност за све учеснике у саобраћају - појаснио је Баџа.
На пример, могуће је да се возило тестира на одређеној локацији у одређеним деловима дана, уз поштовање осталих услова.
Нагласио је да тестирање може бити дозвољено за возила нивоа три и четири, али уз обавезно присуство возача који је обучен и који је спреман да у сваком тренутку преузме контролу над возилом и примени безбедносне процедуре.
Максимални период трајања дозволе за тестирање конкретног возила је годину дана. У том периоду испитано возило може годину дана тестирати под условима који су одређени у дозволи.
У Србији ће се тестирати технологија на трећем нивоу
Битно је нагласити да у Србији тренутно не постоји слободно управљање таквим возилима, већ да се таква вожња препознаје на нивоу тестирања.
Како је "Блицу" појаснио програмер у једној компанији која се бави развојем софтвера за аутоиндустрију, постоји општа класификација нивоа развијености аутономних возила која иде од 0 до 5.
Наш саговорник је нагласио да Европа тражи и да је захтев произвођача да хомологизована возила већ имају уграђене системе који се препознају као ниво 2, а то су лине assistant и дистанце checker. То подразумева, како је појаснио, да када возиш аутомобил и превише се приближиш другом, систем сам закочи. Такође, систем те "држи у траци", као нека врста аутопилота.
- Технологија 3 и 4 нису испитане, отвара се могућност да се овде тестира. Аутономна вожња је показала одређени степен да у неким ситуацијама може да буде јако корисна - сматра наш саговорник.
- Степен аутономности трећег нивоа захтева да возило само у кратким временским тренуцима буде у атономном моду, а чим почне да греши, ви морате да реагујете на точак управљача - казао је за РТС проф. др Драган Алексендрић са Машинског факултета.
Србија ради на томе да аутономна возила буду на путевима у блиској будућности
Саветник у кабинету премијерке Стефан Баџа рекао је "Блицу" да раде на томе да аутономна возила буду на путевима у Србији у блиској будућности.
- Тренутно је у фокусу тестирање аутономних возила у реалном саобраћају. То ће омогућити привлачење компанија које развијају ова возила и ангажовање наших стручњака у тим пословима чиме ће се укључити у ову индустрију и стећи потребна искуства - поручио је он.
У том делу, наглашава он, Србија је уз раме са технолошки веома напредним земљама.
Баџа је раније рекао да нас је досадашњи приступ позиционирао међу напредније државе по овом питању и да ћемо ако тако наставимо до 2027. године, на Експу, имати аутономна возила.
Закон у САД на паузи већ 6 година
Закони о аутономним возилима у Конгресу САД су у застоју дуже од 6 година, а предлози који свако мало искачу у расправи о овој технологији би омогућили произвођачима да на путеве пласирају десетине хиљада возила без јасно дефинисаних стандарда безбедности возила, што саму имплементацију и кочи, пише Ројтерс.
Како је недавно саопштила Национална управа за безбедност саобраћаја на аутопутевима САД, ускоро ће се одлучити о петицији коју је поднео Генерал Моторс, који је тражио дозволу за распоређивање до 2.500 самовозећих возила годишње.
Заговорници кажу да аутономна возила имају потенцијал да смање број смртних случајева у саобраћају, прошире приступ мобилности особама са инвалидитетом као и смање потребе за паркирање у закрченим градовима и смање емисије гасова стаклене баште.
Форд недавно пустио један ауто на тржиште Велике Британије
Власти у Великој Биртанији недавно су дале зелено светло Форду да пусти на тржиште једно возило са нивоом 2 аутономне вожње.
Фордов Мустанг Mach-E је постао тако први аутономни ауто на путевима Енглеске, али да ли је баш тако?
Сам систем назван "БлуеЦруисе" ипак захтева од возача да посматра пут. Оног тренутка када возач 10 секунди не гледа у пут, сензори који прате возача то препознају и шаљу упозорење.
- Возач и даље има велику контролу, јер се ово сматра функцијом за помоћ возачу или напредном функцијом асистенције возачу. Возило подржава задатак вожње, не преузима у потпуности задатак вожње, што би систем трећег нивоа био у стању да уради, објаснио је Дав Канинхем из Форда.
Напредни модели аутономне вожње тек за 10 година
На овогодишњем форуму "China ЕВ100", Др. Yu Каи, оснивач и извршни директор "Хоризон Роботицс" истакао је да је други ниво аутономне вожње задовољио очекивања и потребе корисника, али да ће се напреднији ниво 3 и ниво 4 појавити на улицама у потпуности тек у наредних 10 година.
- Циљ није да се замене људски возачи са аутономним технологијама, већ да се унапреди искуство вожње, начини безбеднијим и једноставнијим, смањујући стрес и умор, истакао је тада он.
(Blic.rs)