ПРИПАДНИЦИ ГЕНЕРАЦИЈЕ ЗЕД И АЛФА ИМАЈУ СВЕ ВЕЋИ УТИЦАЈ НА ТРЖИШТЕ Много пара троше иако не зарађују, плус одлучују шта купују
Имају свој укус, али углавном немају свој новац, али то не мења ствар, јер одлучују шта ће купити и на то се троше огромне паре, а према њима се окреће и добар део светске трговине, брендова...
Припадници генерације Зед и Алфа имају све већи утицај на тржиште, јер чине 45 одсто глобалне популације и процењује се да ће до 2030. године зарађивати 33 трилиона долара.
„Суштинска разлика између генерације Зед и Алфа јесте у томе да је генерација Алфа потпуно рођена и обликована у 21. веку”, рекла је продеканка и професорка ФЕФА факултета Јелисавета Лазаревић на панелу „Нови капитализам из угла Зед и Алфа генерације”.
Економисти су се раније бавили генерацијом Зед и Миленијалцима, али да је сада већ неопходно укључити и генрацију Алфа, која је рођена после 2010. године. Генерација Зед долази после Миленијалаца и односи се на рођене од средине 1990-их до раних 2010-тих година.
Миленијалци су генерација људи рођених од раних осамдесетих до раних двехиљадитих година, а они који припадају генерацији Икс су рођени од 1965. до 1980. године, након послератног бејби-бума.
„Кад поразговарам са мојим студентима са четврте године, о неким стварима које причају студенти са прве године, често се међусобно не разумеју. Дакле, имамо проблем неког међугенерацијског препознавања, а тек шта да кажемо ми бејби бумери који се суочавамо са неким новим стварима”, рекао је члан Председништва Савеза економиста Србије Небојша Савић.
Професорка београдског ФЕФА др Јелисавета Лазаревић је, представљајући резултате недавног истраживања, рекла да младе генерације све више утичу на тржиште, структуру тражње, потрошњу и брендове.
„Дакле, сад уводимо и генерацију Алфа. Оно што је важно да кажемо када причамо о овим генерацијама и њиховом односу према брендовима, јесте да, иако припадници ове генерације често још увек не зарађују, они свакако доносе одлуку о куповини. Причамо о генерацији која чини тренутно 45 одсто глобалне популације и процењује се да ће до 2030. године они зарађивати 33 трилиона долара”, рекла је она.
„Оно што је свакако слично за ове две генерације јесте да су оне потпуно дигитал нативе, значи дигитално писмене, да живе у том дигиталном добу и да их то дигитално доба обликује. Међутим, постоје, наравно, неке разлике и то је оно што углавном показују светска истраживања”, рекла је она. Додаје да генерација Зед углавном има тротинете којима се возе около и то је за њих начин на који се они забављају.
Лазаревићава је рекла да је генерацију Зед обележила светска финансијска криза, што је једним делом узрок њихове финансијске анксиозности. То значи, каже, да су они у свету гледали родитеље који остају без посла, док на друштвеним мрежама они имају сервирање неког потпуно нереалног живота, због чега су у константном страху да ли ће моћи да обезбеде такав живот.
„Са друге стране, код генерације Алфа утицај се врши на други начин, то су углавном чет ботови, где су присутни и преко којих комуницирају. Још једна велика разлика између ове две генерације су њихови родитељи. Родитељи генерације Зед су или лате baby боомерс или генерација ИКС, која се први пут сусрела са технологијама када су већ били одрасли. Са друге стране, родитељи генерације Алфа су Миленијалци и они су се са новим технологијама сусретали још током тинејџерских дана”, навела је Лазаревићева. Истакла је да треба имати у виду да ће Алфа генерација бити једина која ће већински живети у 22. веку.
С друге стране, код генерације Алфа, то су они фиџет спинери које користе углавном да би имали бољи фокус, рекла је она. Затим, генерација Зед слуша музику преко спотифаја, а генерација Алфа преко смарт спикера.
„Оно што је јако важно кад причамо о брендовима, јесте, у ствари, где се врши тај утицај на одлуке о куповини ових генерација. Код генерације Зед су то форуми за дискусију. Код генерације Алфа су то чет ботови”, рекла је она.
Фото: Дневник