ПРОИЗВОДЊА И ИЗВОЗ ДВОТОЧКАША У СРБИЈИ ПРАТЕ СВЕТСКУ МОДУ Преко границе оде 300.000 бицикала, а окрене се и добра зарада
Бицикл је, посебно у великим градовима, све чешће превозно средство и по свему судећи, бициклиста ће бити све више.
То потврђују истраживања која показују да ће с 60,8 милијарди долара, на колико је било процењено глобално тржиште бицикала у 2022. години, до 2030. године његова вредност премашити 100 милијарди долара, уз годишњи раст од 6,6 одсто у осмогодишњем периоду. Исто истраживање наводи да ће хибридни бицикли забележити раст од осам одсто до 2030. године и достићи 44,2 милијарде долара.
Пораст броја бицикала у саобраћају бележе практично све земље, а могло би се рећи да је слично и у Србији. Пораст куповине бицикала посебно је био приметан 2020. године, током пандемије коронавируса, а ове године продаја је нешто мања. Дакле, бицикала има и биће их и више, а о томе говоре и бројке. Наиме, у нашој земљи има неколико произвођача бицикала који годишње произведу око 350.000 бицикала, од којих се већина извози јер се на домаћем тржишту прода око 70.000 бицикала.
Предвиђа се да ће Кина до 2030. године достићи пројектовану величину тржишта бицикала од 22,6 милијарди долара.
Тржиште бицикала У Сједињеним Америчким Државама тржиште бицикала у 2022. години било је процењено на 9,9 милијарди долара. У Јапану и Канади предвиђа се раст од 4,4 одсто и 4,8 процената у периоду од 2022. до 2030. године, а Европи се предвиђа да ће тржиште у Немачкој расти око пет одсто годишње до 2030. године.
По речима власника новосадске „Циклотеке“ Николе Терзића тржиште бицикала у Србији је стабилно, а у понуди су и домаћи брендови и половни бицикли - махом из увоза.
- У већим градовима, пре свега Новом Саду и Београду бицикл је све чешће превозно средство - каже Терзић. - На сцени су различити типови, модели, врсте,а поред бицикала произведених у Србији, има и доста оних који на наше тржиште стижу из увоза.
Он указује да цена бицикала зависи од много фактора, али да се може рећи да се оне крећу у распону од око 20.000 до око 320.000 динара.
- Купци у Србији се најчешће одлучују да купе бицикл просечне вредности око 300 евра. Све више се продају и електрични бицикли чија цена креће од око 100.000 динара па навише. Сигурно је и да би било још више бицикала у саобраћају кад би инфраструктура била повољнија за бициклисте. Нови Сад је, рецимо, град који води рачуна о бициклистима, има бициклситичких стаза у граду и околини, а било би добро да се у новосадским квартовима направи и више гаража за бицикле и сигуран сам да би то повећало број бициклиста и за трећину, а тиме и, наравно, продају, односно куповину - истиче Терзић.
Колико је вредно домаће тржиште бицикала не може се прецизно рећи, али би рачуница могла да буде следећа. Уз производњу 350.00 бицикала и просечну вредност око 300 евра долази се до износа од 105.000.000 евра. Од тог износа око 21.000.000 евра остане у Србији јер се годишње у просеку прода око 70.000 бицикала.
Д. Млађеновић
Фото: Ф. Бакић