PROIZVODNJA I IZVOZ DVOTOČKAŠA U SRBIJI PRATE SVETSKU MODU Preko granice ode 300.000 bicikala, a okrene se i dobra zarada
Bicikl je, posebno u velikim gradovima, sve češće prevozno sredstvo i po svemu sudeći, biciklista će biti sve više.
To potvrđuju istraživanja koja pokazuju da će s 60,8 milijardi dolara, na koliko je bilo procenjeno globalno tržište bicikala u 2022. godini, do 2030. godine njegova vrednost premašiti 100 milijardi dolara, uz godišnji rast od 6,6 odsto u osmogodišnjem periodu. Isto istraživanje navodi da će hibridni bicikli zabeležiti rast od osam odsto do 2030. godine i dostići 44,2 milijarde dolara.
Porast broja bicikala u saobraćaju beleže praktično sve zemlje, a moglo bi se reći da je slično i u Srbiji. Porast kupovine bicikala posebno je bio primetan 2020. godine, tokom pandemije koronavirusa, a ove godine prodaja je nešto manja. Dakle, bicikala ima i biće ih i više, a o tome govore i brojke. Naime, u našoj zemlji ima nekoliko proizvođača bicikala koji godišnje proizvedu oko 350.000 bicikala, od kojih se većina izvozi jer se na domaćem tržištu proda oko 70.000 bicikala.
Predviđa se da će Kina do 2030. godine dostići projektovanu veličinu tržišta bicikala od 22,6 milijardi dolara.
Tržište bicikala U Sjedinjenim Američkim Državama tržište bicikala u 2022. godini bilo je procenjeno na 9,9 milijardi dolara. U Japanu i Kanadi predviđa se rast od 4,4 odsto i 4,8 procenata u periodu od 2022. do 2030. godine, a Evropi se predviđa da će tržište u Nemačkoj rasti oko pet odsto godišnje do 2030. godine.
Po rečima vlasnika novosadske „Cikloteke“ Nikole Terzića tržište bicikala u Srbiji je stabilno, a u ponudi su i domaći brendovi i polovni bicikli - mahom iz uvoza.
- U većim gradovima, pre svega Novom Sadu i Beogradu bicikl je sve češće prevozno sredstvo - kaže Terzić. - Na sceni su različiti tipovi, modeli, vrste,a pored bicikala proizvedenih u Srbiji, ima i dosta onih koji na naše tržište stižu iz uvoza.
On ukazuje da cena bicikala zavisi od mnogo faktora, ali da se može reći da se one kreću u rasponu od oko 20.000 do oko 320.000 dinara.
- Kupci u Srbiji se najčešće odlučuju da kupe bicikl prosečne vrednosti oko 300 evra. Sve više se prodaju i električni bicikli čija cena kreće od oko 100.000 dinara pa naviše. Sigurno je i da bi bilo još više bicikala u saobraćaju kad bi infrastruktura bila povoljnija za bicikliste. Novi Sad je, recimo, grad koji vodi računa o biciklistima, ima biciklsitičkih staza u gradu i okolini, a bilo bi dobro da se u novosadskim kvartovima napravi i više garaža za bicikle i siguran sam da bi to povećalo broj biciklista i za trećinu, a time i, naravno, prodaju, odnosno kupovinu - ističe Terzić.
Koliko je vredno domaće tržište bicikala ne može se precizno reći, ali bi računica mogla da bude sledeća. Uz proizvodnju 350.00 bicikala i prosečnu vrednost oko 300 evra dolazi se do iznosa od 105.000.000 evra. Od tog iznosa oko 21.000.000 evra ostane u Srbiji jer se godišnje u proseku proda oko 70.000 bicikala.
D. Mlađenović
Foto: F. Bakić