КАРЛ: Србија на путу да се деси НАЦИОНАЛНИ ФИЛМСКИ ФЕСТИВАЛ! У српски филм се доста УЛАЖЕ (ВИДЕО)
БЕОГРАД: В.д. директора Филмског центра Србије (ФЦС) Иван Карл очекује да ће 2024. бити година консолидације српског филма, каже да је оптималан број до 12 домаћих наслова годишње и да је могућ национални филмски фестивал, а од холивудских остварења 2023. су му обележили "Барби" и "Опенхајмер".
Карл је рекао Танјугу да држава доста улаже у српску кинематографију и да је њему по недавном доласку у ФЦС био задатак да неке ствари изнутра доведе у ред, да би сам центар боље радио.
Према његовим речима, донели су систематизацију која одражава реално стање ствари у ФЦС-у, са сектором за конкурсе, програме и издаваштво, сектором за међународну сарадњу и промоцију нашег филма и општи правни и финансијски сектором.
Карл је оцено да је "на тај начин подела послова изведена најоптималније".
Оценивиши да је "у прошлости конкурса било мало више него што треба", Карл је додао да ће ФЦС у наредном периоду смањити њихов број, укрупнити их, и неће бити тако чести.
Карл је рекао да је апеловано на комисије које се баве анализом пројеката да колико год је могуће бирају мање пројеката са већом подршком.
Данас ако неки пројекат добије 20 милиона (динара), то јесу велики новци, али нису довољни да тај филм буде снимљен. Мислим да је боље да мање пројеката добије више средстава, јер је то гаранција да буду снимљени, навео је Карл.
Према његовим речима, у ФЦС размишљају о начинима да избегну "епидемију враћања средстава", пошто постоје филмови који су добили мање средстава, а из објективних разлога нису снимљени, па је новац враћен у државни буџет, и није отишао за друге филмске пројекте.
Карл је оценио да је за Србију, имајући у виду број биоскопа и навике гледалаца, оптималан број десет до 12 снимљених домаћих филмова годишње, уз просечан број од око 100.000 продатих улазница по наслову, односно око милион до 1.200.000 гледалаца.
Упозоривши да се домаћи велики хитови, "мега филмови са милионском посетом", дешавају једном у 20 година, Карл је подсетио да је "Тесна кожа" 1982. имала преко милион гледалаца, а сличан број је постигла две деценије касније "Зона Замфирова", уз недавни успех "Томе".
Недавни резултати ФЦС конкурса за играни филм показују да су препознали молбу да се одлуче за мање пројеката са више средстава, каже Карл и додаје да је у просеку 40 милиона по филму добар почетни капитал.
Карл је приметио да су данас серије комфорније за рад, да их код нас у највећем броју случајева раде људи са филма, буџети су већи и пројекти се лакше финансијски затварају, а и лакше долазе до гледалаца.
Видите колико се серија снима у свету. Ми нисмо могли а да не будемо део тога. Не само што се снима за телевизије, него су и платформе постале велики генератори серија, подсетио је Карл.
Према његовим речима, велики је допринос Телекома Србије и Радио-телевизије Србије јер на њима раде људи из српске филмске индустрије, а један од начина да се дође до биоскопског филма и заокружи финансијска конструкција је и његово издвајање из серије.
Карл је оценио да ће биоскопи опстати, само што ће можда убудуће више бити окренут филмовима који су спектакл и потпуна атракција.
Која сврха је да гледате 'Аватара' на телевизији, или 'Опенхајмера', или новог Џејмса Бонда и Индијану Џонса? То су такви филмови да их треба погледати на ајмакс екрану. Оно што је био репертоарски филм прелази у серије. И имате фестивале као оазе ауторског филма, оценио је Карл.
Приметивши да у Србији има много фестивала осим најважнијег, националног филмског фестивала, каква је у Југославији била Пула, Карл је оценио "да смо сада на путу да ће се можда десити национални фестивал".
Према његовим речима, национални фестивал би на почетку или крају лета требало да буде годишњи пресек националне кинематографије са доделом награда у свим важним категоријама.
Карл је додао да би Фест, као најважнији међународни филмски фестивал у Србији, требало пребацити на почетак октобра, ако желимо да задржи виталност.
У односу на почетак октобра, Кански фестивал се завршио пре неколико месеци, и Венеција пре месец дана, а Карл је додао да тада почиње сезона у Холивуду и наших премијерних филмова, тако да би Фест имао актрактивнији, јачи и повољнији програм.
Кад вам неко чува филм из Кана или Венеције шест или осам месеци до Феста, цена филма расте, а ефекат не мора да буде у рангу са ценом, јер је публика тај филм већ могла негде да погледа на платформи, навео је Карл.
Напоменувши да поштује садашњу одлуку у Београду да се термин Феста не мења, Карл је додао да је сигуран да ће промена у једном тренутку бити неминовна, као када је био из ревијалног претворен у такмичарски фестивал.
Ако мислимо да Фест буде конкурентан, актрактиван и да трчи трку са многим фестивалима у окружењу, требало би размишљати о промени термина, пре или касније, оценио је директор ФЦС-а.
Према његовим речима, Кан је најбољи за лансирање филма, Венција има програмски највећи број оскароваца и бољу селекцију, док је на трећем месту Берлин.
Говорећи о холивудским остварењима која су обележила 2023. годину, Карл је издвојио филм "Барби" који је са зарадом од преко милијарду долара спасао студио Ворнер брос након низа промашаја.
Оценивши да је највећи овогодишњи филм "Опенхајмер", Карл очекује да ће покупити најважније Оскаре, укључујући "фантастичном" Роберту Даунију Џуниору за споредну улогу.
Карл је истакао да му је јако драг филм "Индијана Џонс и артефакт судбине" и да је најзначајније што је снимљен, јер је Харисон Форд у 79. години само због фанова "истрчао последњи круг" као пустоловни археолог.
Према његовим речима, разочарење је "Наполен" редитеља Ридлија Скота, у коме, како је оценио, Хоаким Финикс ни мало не личи на француског војсковођу Наполеона Бонапарту.
Он је сјајан глумац, али га је толико обележила улога у 'Џокеру', да на моменат као да гледате Џокера у костиму Наполеона. Филм има сјајну фотографију, беспрекоран костим, продукција је врхунска, али ово није Наполеон. Можда би требало да га ураде Французи, навео је Карл.
Од серија, Карлу се допала "The Ласт оф Ус" као "мешавина разних утицаја, добро спакована".
Карл је рекао да је за њега најбољи филм из серијала о тајном агенту Џејмсу Бонду "У служби њеног величанства", који има ману што Џорџ Лазенби није био добар у насловној улози.
Говорећи о очекивањима ко ће сада у улози Бонда наследити Данијела Крејга, Карл је оценио да су продуценти серијала у сличној ситуацији као кад је био отишао Шон Конери и "не сме да им се деси неки нови Лаземби".
Приметивши да продуценти морају да крену из почетка и рестартују серијал, Карл је рекао да очекује да ће нови Бонд и даље бити Енглез, белац, хетеросексуалац, и да је потребно још "само да погоде глумца".
Карл је рекао да ФЦС у 2024. мора помоћи корпусу филмова који нису близу снимања и да ће следећа година бити консолидације српског филма.