НЕ ПРОИЗВОДИ СЕ САМО РАКИЈА КОД КУЋЕ ЕПС има ЧАК 2.700 уговора са МАЛИМ ПРОИЗВОЂАЧИМА Струје
У време глобалне енергетске кризе заокрет ка обновљивим изворима енергије постао је императив за све економије света, а концепт купца-произвођача у Србији добија све више на значају.
Од марта прошле године до сада "Електропривреда Србије" потписала је више од 2.700 уговора са купцима -произвођачима, од тога 2.000 са домаћинствима, а 700 са правним лицима.
Само у току ове године инсталисана снага производних капацитета где су на крововима постављени соларни панели повећана је три пута у односу на прошлу годину, и сада је 37 мегавата.
Иако иницијално причилчно кошта, јер је и даље инвестирање у постављање соларних панела на крововима прилично скупо, производња струје врло брзо постане профитабилна. Грађани и привреда не само што штеде струју, већ и доприносе еколошком унапређењу, а вишак струје слива се у електроенергетски систем Србије и доноси додатну материјалну корист.
ЕПС се хвали досадашњим бројем уговора, али би држава требало да подстиче мале произвођаче да се више укључе у производњу струје. Многи пољопривредни произвођачи на овај начин загревају пластенике, али се неки озбиљнији захвати, којима би постали и продавци вишка струје, тек очекују.
Највише их је у Војводини
Највећи број купаца – произвођача је са подручја Војводине. Од тренутно прикључених 2.411 објеката на подручју Војводине је прикључен 791 објекат инсталисане снаге 16 мегавата.
- ЕПС је одмах по доношењу прописа о купцу–произвођачу покренуо организацију овог посла и већ у марту 2022. године потписан је први уговор. Да је интересовање све веће показује и податак да је пре годину дана било 400 закључених уговора, а данас је тај број чак седам пута већи. До сада је у дистрибутивну мрежу испоручено 13 милиона киловат-сати зелене енергије од купаца-произвођача – кажу у "Електропривреди Србије".
Како истичу у ЕПС, важно је да будући купац-произвођач уради анализу својих потреба и да улагања у панеле прилагоди тако да производња производног објекта на годишњем нивоу буде прилагођена годишњој потрошњи, што и јесте идеја и концепт купца-произвођача. У ЕПС кажу да је од почетка циљ добра сарадња и поверење са купцима-произвођачима. Због тога је креирана и посебна мејл адреса преко које заинтересовани могу да поставе питања и добију информације.
До сада су препозната и поједина ограничења и дошло је до измене закона о порезу на додату вредност, о акцизама, а константно се ради на унапређењу система свих учесника у овом зеленом подухвату, како државе, тако и привреде и свих грађана. Идеја је да правилном одлуком о инвестицији и променама у навикама у потрошњи, корист по купце-произвођаче буде већа и повраћај инвестиције бржи.
Дневник, Телеграф