БРЗОМ ПРУГОМ ОД БЕОГРАДА ДО КЕЛЕБИЈЕ ЗА САТ И 10 МИНУТА: Деоница од Новог Сада до Суботице биће завршена шест месеци пре рока! (ФОТО)
Оживљавање српских железница један је од државних приоритета. На српским пругама у prеthodnih неколико година урађено је више него у протеклих 50 година. Поред станице Прокоп. један од значајних пројеката је и изградња брзе пруге Нови Сад - Суботица.
Када буде завршена, из Београда до Суботице ће се стизати за сат времена и десет минута! Модернизацијом инфраструктуре Србија је добила пруге за брзину од 200 км/х. На траси од Новог Сада, преко Суботице, до државне границе с Мађарском и прелаза Келебија радови су у пуном јеку, а циљ је да буде завршена до краја 2024. године, чак шест месеци пре рока.
Радови се на неким локацијама изводе и током ноћи, како би план био реализован. Пруга Нови Сад - Суботица дуга је 108 километара и то је трећа деоница пруге за велике брзине од 200 км/х кроз Србију, од Београда до државне границе с Мађарском.
Пројекат модернизације пруге Београд-Суботица подразумева примену европских стандарда интероперабилности, пруга ће бити електрифицирана и опремљена савременим сигнално-сигурносним и телекомуникационим уређајима.
Сва укрштања пруге са друмским саобраћајницама биће денивелисана, то значи да на читавој брзој прузи Београд - Нови Сад - Суботица - Келебија државна граница с Мађарском неће постојати путни прелази.
ЧИЊЕНИЦЕ/ Краће време путовања
Нови Сад - остали градови досадашње време ново време
Нови Сад - Београд 75 минута 33 минута
Нови Сад - Шид 80 минута 40 минута
Нови Сад - Суботица 150 минута 42 минута
Нови Сад - Будимпешта / 90 минута
Нови Сад - Беч / 270 минута
Ненад Станисављевић из "Инфраструктуре железнице Србије" истиче за Курир да се значај изградње брзе пруге првенствено огледа у повећању брзине возова и краћем времену путовања:
- Примена савремених технологија, врхунског знања и најмодерније опреме безбедност железничког саобраћаја на брзој прузи подиже на највиши ниво. Уз то, изградња брзих пруга доприноси квалитету живота грађана и повећању животног стандарда, истовремено стварајући услове за привлачење нових инвестиција, а самим тим и повећању бруто друштвеног производа. Иако мање пред очима јавности, брз, поуздан и безбедан транспорт српских производа брзим пругама доприноси јачању и већој конкурентности домаће привреде и индустрије.
Додаје да у изградњи ове брзе пруге директно учествује више од 40 српских фирми, а захваљујући овом пројекту посао налази и већи број других фирми у различитим областима:
- Брза пруга кроз Србију, али и даље ка Будимпешти, односно и доле ка југу континента, омогућиће да наша земља постане најбржи и најзначајнији транзитни железнички правац у овом делу Европе. Историја наших железница дуга скоро 140 година потврђује да када год се железница градила и модернизовала, Србија се развијала и просперитетно ишла напред. Истовремено, само када је Србија била као држава јака, стабилна и финансијски моћна, постојали су и услови да се железница у нашој земљи гради и развија. Изградња брзе пруге у Србији данас то потврђује више него икада раније.
Реконструкција/ Интензивни радови
Пројектом је предвиђена и реконструкција девет железничких станица - Нови Сад, Сајлово, Кисач, Степановићево, Змајево, Бачка Топола, Жедник, Наумовићево и Суботица, као и три нове станице са станичним капацитетима Руменка, Врбас и Ловћенац. Радови су у току у свим овим станичним објектима. Граде се pothodnici, перонски зидови и надстрешнице, реконструишу се станичне зграде. Када је реч о железничким станицама, најинтензивнији су тренутно радови у железничким станицама Нови Сад и Суботица. Најтежи и најсложенији објекат је вијадукт у Врбасу дуг 1.465 метара, а граде се и остали највећи објекти, као што су вијадукти у Малом Иђошу, Змајеву, Степановићеву, Ловћенцу и Бачкој Тополи.
Иначе, изградња пруге за велике брзине до 200 километара на сат између Београда и Будимпеште највећи је и најзначајнији инвестициони и инфраструктурни пројекат у овом делу Европе.
Повезивање Европе и Азије/Први прекогранични пројекат
Реконструкција, модернизација и изградња савремене пруге Београд - Нови Сад - Суботица - државна граница с Мадарском (Келебија) - Будимпешта обухвата реконструкцију постојеће једноколосечне пруге и изградњу другог колосека, како би се формирала савремена двоколосечна пруга високих перформанси за мешовити (путнички и теретни) саобраћај и брзину до 200 км на сат. Изградња пруге за велике брзине Београд-Будимпешта је први прекогранични пројекат у оквиру сарадње Кине и земаља централне и источне Европе, који заједнички реализују Србија, Мађарска и Кина. Брза пруга Београд-Будимпешта део је глобалног пројекта "Један појас - један пут", инфраструктурног повезивања Европе и Азије, који је иницирала Кина.
Према симулацијама, када брза пруга Нови Сад - Суботица буде завршена, међународни путнички возови ову релацију прелазиће за 42 минута. Поређења ради, између Београда и Суботице раније, пре почетка ових радова, време путовања међународних путничких возова износило је четири сата и 37 минута, што значи да је њихова просечна брзина била 40 км на сат.
ЧИЊЕНИЦЕ/ Пруга Нови Сад - Суботица
- деоница Нови Сад - Суботица дуга је 108,2 километра
- радовима је обухваћена изградња два колосека пруге до границе с Мађарском код Келебије
- пројекат ће бити завршен до краја 2024. године, шест месеци пре рока
- до сада је положено 60 км колосека за брзу пругу
- у току су радови на изградњи 58 нових објеката
- биће изграђено 30 надвожњака, 13 подвожњака и пет галерија
- биће изграђене четири мостовске конструкције преко канала ДТД
- извођачи радова су кинески конзорцијум "Чајна рејвејл интернешенел" и "Чајна комјуникејшенс констрашн компани"
ЧИЊЕНИЦЕ/ Вијадукти
- Врбас
- Мали Иђош
- Змајево
- Степановићево
- Ловћенац
- Бачка Топола
ЧИЊЕНИЦЕ/ Девет железничких станица се реконструише
- Нови Сад
- Сајлово
- Кисач
- Степановићево
- Змајево
- Бачка Топола
- Жедник
- Наумовићево
- Суботица
Kurir.rs/ Мина Бранковић