ДА ЛИ ГЕНЕТИКА УТИЧЕ НА КОНЦЕНТРАЦИЈУ? Време проведено испред екрана је можда ипак наслеђено
ДНК обрасци могу бити један од разлога зашто деца која се тешко одвајају од екрана често имају проблема са пажњом и социјализацијом.
Да ли су мобилни телефони, компјутери и конзоле заиста криви за све психичке проблеме са којима се сусрећу данашња деца и њихови родитељи, или кривца треба тражити на другом месту? Да ли генетика може да има везе између времена проведеног пред екраном и психијатријских проблема код деце?
Налази студије когнитивног развоја мозга адолесцената, која је обухватила 4.262 деце, указују да „не убија оружје, већ људи који га користе“ и да генетика сноси велики део одговорности за везу времена. проведене испред екрана и адолесцентних проблема са задржавањем пажње и социјализацијом.
Бројни радови указују на везу између прекомерног времена испред екрана и дечјих психијатријских проблема. Недавна мета-анализа 87 студија показала је да је дуже време испред екрана повезано са малим повећањем проблема са усвајањем друштвених норми.
Друга студија је показала да је време испред екрана повезано са већим проблемима пажње у детињству.
Слично томе, велика популациона студија је приметила да деца и адолесценти који проводе више од четири сата дневно испред екрана имају веће проблеме са контролом расположења и пажње.
Иако су фенотипске везе између времена испред екрана и психијатријских проблема широко проучаване, потенцијална улога генетике у овим асоцијацијама остаје углавном непозната.
Научници су почели да истражују како гени играју улогу у особинама понашања, указујући на то да генетске варијанте утичу на време пред екраном кроз неуроразвојне путеве мењајући експресију гена централног нервног система.
Резултати ове студије наглашавају значај разматрања генетских фактора у социобихевиоралним истраживањима. Многи креатори политике и научници, примећују истраживачи са Харварда, виде време детета испред екрана као фактор ризика који се може променити.
Међутим, ако су генетски фактори главна веза између времена испред екрана и менталног здравља, онда ограничавање времена испред екрана може бити знатно мање ефикасно него што се очекивало.
Наравно, истичу истраживачи, ово откриће не значи да родитељи треба да заузму благ однос према деци која претерано користе електронске уређаје, јер превише времена пред екраном утиче, између осталог, на смањену физичку активност и испуњавање школских обавеза, преноси Н1 Загреб.