overcast clouds
23°C
19.09.2024.
Нови Сад
eur
117.058
usd
105.2585
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

НОВЕ ДАЖБИНЕ НА ДЕРИВАТЕ НАФТЕ ОД 1. ОКТОБРА Због веће акцизе литар горива иде горе, ЕВО И ЗА КОЛИКО

11.09.2023. 10:02 10:08
Пише:
Извор: Dnevnik.rs

Грађани Србије ће од 1. октобра, без обзира на кретање цене нафте,  од наредног месеца плаћати више цене горива јер је Влада Србије усвојила предлог закона о изменама и допунама Закона о акцизама.

Њиме је предвиђено повећање акциза за неколико робних група - деривате нафте, дуванске прерађевине и алкохолна пића, кафу и течности за пуњење електронских цигарета и то за осам одсто.

Дакле, уколико буде усвојен овај предлог закона акциза на бензин и дизел биће увећана за непуних пет динара. Наиме, уз повећање акциза од осам досто износ ове дажбине по литри бензина ће, у односу на садашњи износ, бити виши 4,63 динара и износиће 62,47 динара, а повећање акцизе на дизел гориво требало би да износи 4,76 динара по литру, те ће се износ повећати на 64,24 динара по литру. Акциза на ТНГ би требало да буде повећана за 3,61 динара по килограму и ова дажбина ће у цени овог погонског горива бити 48,78 динара по килограму.

То би требало да значи да ће гориво на бензинским пумпама од 1. октобра највероватније поскупети за око шест динара јер се цена литре горива добија када се саберу сви трошкови, рачунајући и акциз, и потом се на крају обрачунава ПДВ од 20 одсто. По речима почасног председника Уније послодаваца Србије и стручњака за енергетику Небојше Атанацковића, због повећања акциза за осам одсто литар дизела би уместо садашњих  207 динара од 1. октобра требало да кошта око 213 динара, а док би цена литре бензина са 189 динара могла порасти на195 динара.


Биогориво и биотечности без промене

У образложењу разлога за доношење овог закона наведено је да се предложеним повећањем акциза очекује се повећање прихода, пре свега, од деривата нафте и цигарета - од око четири милијарде динара до краја ове године. Истакнуто је и да је предложено да се акциза на биогориво и биотечности не увећава јер је регулаторни оквир који уређује ову материју још увек у развоју, па ће се пореска политика опорезивања ових производа детаљније уредити након доношења свих релевантних стратешких докумената. Указује се и да се у циљу избегавања повећања трошкова због повећања акцизе не мења ни износ до којег се остварује право на рефакцију акцизе за деривате нафте који се користе у транспортне сврхе, грејање, као и у индустријске сврхе.


Да подсетимо, акцизе се усклађују почетком године, а увећавају се с одређеним параметрима, пре свега ценама на мало у протеклом периоду.

- Од фебруара 2021. године акцизе нису усклађиване с акцизним календаром, односно да нису биле повећаване, већ су повремено и смањиване у различитим износима до око 15 одсто - рекао је Атанацковић.

213
динара коштаће литар дизела, уместо садашњих 207 динара
У фебруару 2021. године акциза на бензин била је 57,84 динара, колико износи и сада, али се у том периоду мењала. Висина акцизе на бензин се од фебруара 2021. до 1, маја ове године, када је последњи пут повећана кретала између 46,27 и 54,95 динара. Слично је и кад је у питању акциза на евро-дизел, која је и сада као и у фебруару 2021. godinnе била 59,48, а од тог еприода па до 1. маја ове године висина акцизе кретала се у распону од 47,58 до 56,51 динар по литру.
195
динара коштаће литар бензина, уместо садашњих 189 динара

Предлогом Закона о акцизама предвиђене су и промене када је реч о акцизи на дизел гориво које се користи у пољопривредне сврхе. Наиме, од 1. јануара 2024. године акциза на дизел гориво које се користи у пољопривредне сврхе биће 14,24 динара по литру, што значи да ће они који га од тада буду куповали, а притом су остварили право на ту бенефицију, моћи након доказивања намене потрошње да остваре рефакцију - поврат од 50 динара по литру

Д. Млађеновић

Аутор:
Пошаљите коментар