ШТА ДОНОСИ ПРЕДЛОГ ЗАКОНА О ИЗМЕНАМА И ДОПУНАМА ЗАКОНА О ОСНОВНОМ ОБРАЗОВАЊУ И ВАСПИТАЊУ Оцена из владања улази у просек
У скупштинској процедури је сет предлога закона који се односе на основношколско и средњошколско образовање и васпитање.
Како се истиче, овим законима требало би да се одговори на промене у друштву, и оне позитивне, али и негативне, и на начи на који се одражавају на образовни систем. Како предлагачи објашњавају, да би се кренуло у чишћење куће, треба кренути од подрума. Зато је Закон о изменама и допунама Закона о основном образовању и васпитању терминолошки усклађен са Законом о основама система образовања и васпитања и допуна Закона о основном образовању и васпитању, као и с одредбама које се односе на институте прописане Законом о основама система образовања и васпитања.
Српски као нематерњи језик
Због великог прилива странаца у Србију, и бољег укључивања деце у васпитно-обазовни систем, предвиђено је изучавање српског језика као нематерњег, у оквиру школског програма. Тако би требало да лакше и брже решимо проблем ученика укључених у систем образовања Србије, који не познају или недовољно познају језик наставе коју похађају, чиме би се подржало остваривање једнаког права на образовање.
Изједначавање терминологије важно је и за државу и за запослене у просвети, јер спречава различита тумачења одредби и изједначава услове који владају у школама. А кад смо код одредби, оне се односе на школски програм, организацију образовно-васпитног рада, наставу, распоред и трајање часа, општи успех ученика и оцењивање владања ученика.
Да би се све то постигло, потребно је растеретити наставнике, како би могли да се сконцентришу и на васпитни и на образовни рад. Међу предлозима је зато смањење броја ђака у одељењу, који се враћа на некадашњих 28, изузетно до 31, али и броја ђака који наставу похађају по посебном програму на два. Такође, предвиђено је да се комбинована одељења формирају само у нижим разредима, а у вишим само уз сагласност школске управе. Такође, комбиновано одељење - које се односи на узрасне разлике - састављено од два разреда може да има највише 15 ђака, а оно састављено од три и више до 10.
Главна измена је скраћивање рока за описно оцењивање владања, те ће се оно описно оцењивати само у првом разреду основне школе. Зато је предвиђено и бројчано оцењивање и израчунавање општег успеха у другом циклусу основног музичког и балетског образовања. Кад је у питању владање, да би ова оцена имала било каквог ефекта, улазиће и у укупан просек илити општи успех ученика. Па, ко воли да прави хаос, нека размисли.
Обратиће се пажња и на таленте, па ће додатна настава моћи да се организује почев од трећег разреда, уместо од четвртог разреда, као одговор на потребе праксе и обезбеђивање подршке ученицима, посебно у припреми за такмичења која се организују од трећег разреда. Ова настава, заједно са допунском и разредном, улази у распоред часова, чиме се смањује притисак на наставнике. А за оне који избегавају обавезе, прецизирано је и да се ученицима који су упућени на разредни, односно поправни испит, општи успех утврђује по обављеном испиту, а најкасније до 31. августа.
Предлагачи се надају да ће унеколико строже мере, у комбинацији с олакшавањем посла просветарима, смањити или вршњачко насиље. Надамо се да ће бити у праву, а то ћемо видети кад овај предлог прође Скупштину и почне да се примењује 1. септембра наредне године.
И. Радоичић