Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

ŠTA DONOSI PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OSNOVNOM OBRAZOVANJU I VASPITANJU Ocena iz vladanja ulazi u prosek

06.09.2023. 09:41 09:45
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

U skupštinskoj proceduri je set predloga zakona koji se odnose na osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje i vaspitanje.

Kako se ističe, ovim zakonima trebalo bi da se odgovori na promene u društvu, i one pozitivne, ali i negativne, i na nači na koji se odražavaju na obrazovni sistem. Kako predlagači objašnjavaju, da bi se krenulo u čišćenje kuće, treba krenuti od podruma. Zato je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju terminološki usklađen sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i dopuna Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju, kao i s odredbama koje se odnose na institute propisane Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.


Srpski kao nematernji jezik

Zbog velikog priliva stranaca u Srbiju, i boljeg uključivanja dece u vaspitno-obazovni sistem, predviđeno je izučavanje srpskog jezika kao nematernjeg, u okviru školskog programa. Tako bi trebalo da lakše i brže rešimo problem učenika uključenih u sistem obrazovanja Srbije, koji ne poznaju ili nedovoljno poznaju jezik nastave koju pohađaju, čime bi se podržalo ostvarivanje jednakog prava na obrazovanje. 


Izjednačavanje terminologije važno je i za državu i za zaposlene u prosveti, jer sprečava različita tumačenja odredbi i izjednačava uslove koji vladaju u školama. A kad smo kod odredbi, one se odnose na školski program, organizaciju obrazovno-vaspitnog rada, nastavu, raspored i trajanje časa, opšti uspeh učenika i ocenjivanje vladanja učenika.

Da bi se sve to postiglo, potrebno je rasteretiti nastavnike, kako bi mogli da se skoncentrišu i na vaspitni i na obrazovni rad. Među predlozima je zato smanjenje broja đaka u odeljenju, koji se vraća na nekadašnjih 28, izuzetno do 31, ali i broja đaka koji nastavu pohađaju po posebnom programu na dva. Takođe, predviđeno je da se kombinovana odeljenja formiraju samo u nižim razredima, a u višim samo uz saglasnost školske uprave. Takođe, kombinovano odeljenje - koje se odnosi na uzrasne razlike - sastavljeno od dva razreda može da ima najviše 15 đaka, a ono sastavljeno od tri i više do 10.

Glavna izmena je skraćivanje roka za opisno ocenjivanje vladanja, te će se ono opisno ocenjivati samo u prvom razredu osnovne škole. Zato je predviđeno i brojčano ocenjivanje i izračunavanje opšteg uspeha u drugom ciklusu osnovnog muzičkog i baletskog obrazovanja. Kad je u pitanju vladanje, da bi ova ocena imala bilo kakvog efekta, ulaziće i u ukupan prosek iliti opšti uspeh učenika. Pa, ko voli da pravi haos, neka razmisli.

Obratiće se pažnja i na talente, pa će dodatna nastava moći da se organizuje počev od trećeg razreda, umesto od četvrtog razreda, kao odgovor na potrebe prakse i obezbeđivanje podrške učenicima, posebno u pripremi za takmičenja koja se organizuju od trećeg razreda. Ova nastava, zajedno sa dopunskom i razrednom, ulazi u raspored časova, čime se smanjuje pritisak na nastavnike. A za one koji izbegavaju obaveze, precizirano je i da se učenicima koji su upućeni na razredni, odnosno popravni ispit, opšti uspeh utvrđuje po obavljenom ispitu, a najkasnije do 31. avgusta.

Predlagači se nadaju da će unekoliko strože mere, u kombinaciji s olakšavanjem posla prosvetarima, smanjiti ili vršnjačko nasilje. Nadamo se da će biti u pravu, a to ćemo videti kad ovaj predlog prođe Skupštinu i počne da se primenjuje 1. septembra naredne godine.

I. Radoičić

Piše:
Pošaljite komentar