ТЕМА „ДНЕВНИКА”: Авио несреће у спортско-рекреативном ваздухопловству
У току је истрага о узроцима пада ултра-лаког авион „Есквал ВМ-1Ц1”, који се струшио у четвртак око 12 часова након полетања са аеродрома „13. мај“ код Земун Поља, а у којем је погинуо пилот и власник летелице Александар Арсић.
Несрећа се догодила недалеко од полетно-слетне стазе аеродрома након фазе полетања. У двоседу се налазио само пилот.
Одмах након несреће, односно губитка контакта са летелицом Спасилачко-координациони центар Директората цивилног ваздухопловства узбунио је Хеликоптерску јединицу МУП-а Србије која је послала дежурни хеликоптер у претрагу. Летелица је лоцирана за мање од 10 минута.
„Есквал” је високоперформансна ултра-лака летелица чији је инжењерски и производни пројекат Арсић откупио од групе инжењера из Шпаније. Глобално их је произведено око 20 примерака. Након отпочињања производње у Србији израђено је не више од пет летелица. Произвођене су у киту (сегментима које купац сам саставља), не серијски.
Ово је друга несрећа у српском цивилном ваздхупловству ове године. Пре несреће у Земун Пољу, код Нишке Бање у параглајдеру је погинуо ратни ветеран Мирољуб Јанићијевић (53) из Ниша. Био је припадник 63. падобранске бригаде, а учествовао је у ратовима из деведесетих. Иза себе има искуство од 6.500 скокова падобраном. Пар месеци пре трагедије, купио је параглајдер и на њему је имао неколико десетина сати налета.
Несреће у српском цивилном ваздухопловству нису честе, али се дешавају. За десет година било је 49 несрећа у којима је страдало више од 25 људи. Гинули су пилоти малих, ултралаких авиона, падобранци, једриличари, параглајдеристи, пилоти моторних змајева.
Међу погинулима у спортком ваздухопловству била је и једна жена стара 44 године која је страдала 9. марта 2013. на параглајдеру код Бајине Баште. Била је чланица Спортско -авантуристичког клуба „Фанатик” из Ваљева.
Прошле године био је само један удес и то 24. септембра, када је у непосредној близини спортског аеродрома „Биково” код Суботице пао авион „пајпер 38-112”. Млади пилот и његов сапутник су том приликом задобили огреботине по лицу.
У пет ваздухопловних несрећа у 2021. години није било страдалих, док су годину дана раније биле само две несреће, од којих једна с фаталним исходом. На падинама планине Бабе 12. марта 2020. погинуо је параглајдериста.
У 2019. години најтрагичнија је била несрећа у близини зрењанинског аеродрома „Ечка”, када је погинуо пилот Владимир Булат (47) из Београда. Он је 18. јула у рејону аеродрома на авиону „мораван”, власништво Аеро клуба „Фалкон” увежбавао програм акробатског летења, када је авион изненада под великом углом од око 85 степени и брзонм од 280 километара на час ударио о тло у атару оближњег села Лукићева.
У удесу са фаталним исходом на аеродрому „13. мај“, који се догодио 16. маја 2018. године, погинули су четрдесетосомогодишњи пилот ултра лаког авиона и његова сапутница.
Те 2018. године, 30. августа код Суботице се срушио моторних змај, власништо АК „Иван Сарић”, а том приликом погинуо је пилот Срђан Yoganović (39) из Бајше. Како је тада саопштено, био је то његов први самостални лет на моторном змају.
Подсетимо и да је на овом аеродрому 8. новембра 2015. године страдао падобранац Борислав Терзић (59) из Апатина. Након трагедије један од очевидаца је рекао да је било реч о тренингу и није познато зашто Терзић није активирао резервни падобран када је видео да му главни падобран прави проблеме. Иначе, Терзић је то тада имао више од 300 скокова, а падобранство се бавио девет година.
У паду једрилице у атару Великих Радинаца, код Сремске Митровице 24. јуна 2017. погинуо је пилот. Према налазу Центра за истраживање несрећа у ваздушном саобраћају, узрок удеса је недовољна пажња и концентрација пилота приликом извођења маневра на релатвно малој висини.
Тешка несреће догодила је 24. фебруара 2015. године на аеродрому „Ечка” у којој су у авиону „цесна” погинули инструктор Драган Живковић (57) из Берограда и његов ученик Гордон Стопар (46) из Новог Сада.
Статистика удеса забележила је и два случаја аматерски направљених моторних змајева. Приликом пада аматерски направљеног и нерегистрованог моторног змаја у атару Ковина 28. јуна 2013. године педесетдеветогодишњи пилот је теже повређен, а пола године касније, односно 8. јануара 2014. код села Враново у близини Смедерева погинуо је шездесетдвогодишњи власник змаја.
Највише несрећа у цивилном ваздухопловству било је 2014. године - чак осам. Најтрагичнија је била 11. октобра у атару Бачког Јарка, у близини летелишта ДТД „Рибарство” када су у паду ултралаке летелице „скај лидер 600” погинули власник авиона Томислав Ђорђевић (64) и његов сапутник Бојан Јоксимовић (30) из Беогарад.
На основу прегледа олупине, изјава очевидаца и анализа, у Центру за истраживање несрећа закључили су да је до удеса дошло ударом летелице о тло услед неадекватног управљања у току извођења заокрета на малој висини.
М. Бозокин