TEMA „DNEVNIKA”: Avio nesreće u sportsko-rekreativnom vazduhoplovstvu
U toku je istraga o uzrocima pada ultra-lakog avion „Eskval VM-1C1”, koji se strušio u četvrtak oko 12 časova nakon poletanja sa aerodroma „13. maj“ kod Zemun Polja, a u kojem je poginuo pilot i vlasnik letelice Aleksandar Arsić.
Nesreća se dogodila nedaleko od poletno-sletne staze aerodroma nakon faze poletanja. U dvosedu se nalazio samo pilot.
Odmah nakon nesreće, odnosno gubitka kontakta sa letelicom Spasilačko-koordinacioni centar Direktorata civilnog vazduhoplovstva uzbunio je Helikoptersku jedinicu MUP-a Srbije koja je poslala dežurni helikopter u pretragu. Letelica je locirana za manje od 10 minuta.
„Eskval” je visokoperformansna ultra-laka letelica čiji je inženjerski i proizvodni projekat Arsić otkupio od grupe inženjera iz Španije. Globalno ih je proizvedeno oko 20 primeraka. Nakon otpočinjanja proizvodnje u Srbiji izrađeno je ne više od pet letelica. Proizvođene su u kitu (segmentima koje kupac sam sastavlja), ne serijski.
Ovo je druga nesreća u srpskom civilnom vazdhuplovstvu ove godine. Pre nesreće u Zemun Polju, kod Niške Banje u paraglajderu je poginuo ratni veteran Miroljub Janićijević (53) iz Niša. Bio je pripadnik 63. padobranske brigade, a učestvovao je u ratovima iz devedesetih. Iza sebe ima iskustvo od 6.500 skokova padobranom. Par meseci pre tragedije, kupio je paraglajder i na njemu je imao nekoliko desetina sati naleta.
Nesreće u srpskom civilnom vazduhoplovstvu nisu česte, ali se dešavaju. Za deset godina bilo je 49 nesreća u kojima je stradalo više od 25 ljudi. Ginuli su piloti malih, ultralakih aviona, padobranci, jedriličari, paraglajderisti, piloti motornih zmajeva.
Među poginulima u sportkom vazduhoplovstvu bila je i jedna žena stara 44 godine koja je stradala 9. marta 2013. na paraglajderu kod Bajine Bašte. Bila je članica Sportsko -avanturističkog kluba „Fanatik” iz Valjeva.
Prošle godine bio je samo jedan udes i to 24. septembra, kada je u neposrednoj blizini sportskog aerodroma „Bikovo” kod Subotice pao avion „pajper 38-112”. Mladi pilot i njegov saputnik su tom prilikom zadobili ogrebotine po licu.
U pet vazduhoplovnih nesreća u 2021. godini nije bilo stradalih, dok su godinu dana ranije bile samo dve nesreće, od kojih jedna s fatalnim ishodom. Na padinama planine Babe 12. marta 2020. poginuo je paraglajderista.
U 2019. godini najtragičnija je bila nesreća u blizini zrenjaninskog aerodroma „Ečka”, kada je poginuo pilot Vladimir Bulat (47) iz Beograda. On je 18. jula u rejonu aerodroma na avionu „moravan”, vlasništvo Aero kluba „Falkon” uvežbavao program akrobatskog letenja, kada je avion iznenada pod velikom uglom od oko 85 stepeni i brzonm od 280 kilometara na čas udario o tlo u ataru obližnjeg sela Lukićeva.
U udesu sa fatalnim ishodom na aerodromu „13. maj“, koji se dogodio 16. maja 2018. godine, poginuli su četrdesetosomogodišnji pilot ultra lakog aviona i njegova saputnica.
Te 2018. godine, 30. avgusta kod Subotice se srušio motornih zmaj, vlasništo AK „Ivan Sarić”, a tom prilikom poginuo je pilot Srđan Yoganović (39) iz Bajše. Kako je tada saopšteno, bio je to njegov prvi samostalni let na motornom zmaju.
Podsetimo i da je na ovom aerodromu 8. novembra 2015. godine stradao padobranac Borislav Terzić (59) iz Apatina. Nakon tragedije jedan od očevidaca je rekao da je bilo reč o treningu i nije poznato zašto Terzić nije aktivirao rezervni padobran kada je video da mu glavni padobran pravi probleme. Inače, Terzić je to tada imao više od 300 skokova, a padobranstvo se bavio devet godina.
U padu jedrilice u ataru Velikih Radinaca, kod Sremske Mitrovice 24. juna 2017. poginuo je pilot. Prema nalazu Centra za istraživanje nesreća u vazdušnom saobraćaju, uzrok udesa je nedovoljna pažnja i koncentracija pilota prilikom izvođenja manevra na relatvno maloj visini.
Teška nesreće dogodila je 24. februara 2015. godine na aerodromu „Ečka” u kojoj su u avionu „cesna” poginuli instruktor Dragan Živković (57) iz Berograda i njegov učenik Gordon Stopar (46) iz Novog Sada.
Statistika udesa zabeležila je i dva slučaja amaterski napravljenih motornih zmajeva. Prilikom pada amaterski napravljenog i neregistrovanog motornog zmaja u ataru Kovina 28. juna 2013. godine pedesetdevetogodišnji pilot je teže povređen, a pola godine kasnije, odnosno 8. januara 2014. kod sela Vranovo u blizini Smedereva poginuo je šezdesetdvogodišnji vlasnik zmaja.
Najviše nesreća u civilnom vazduhoplovstvu bilo je 2014. godine - čak osam. Najtragičnija je bila 11. oktobra u ataru Bačkog Jarka, u blizini letelišta DTD „Ribarstvo” kada su u padu ultralake letelice „skaj lider 600” poginuli vlasnik aviona Tomislav Đorđević (64) i njegov saputnik Bojan Joksimović (30) iz Beogarad.
Na osnovu pregleda olupine, izjava očevidaca i analiza, u Centru za istraživanje nesreća zaključili su da je do udesa došlo udarom letelice o tlo usled neadekvatnog upravljanja u toku izvođenja zaokreta na maloj visini.
M. Bozokin