Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

TE­MA „DNEV­NI­KA”: Avio nesreće u sportsko-rekreativnom vazduhoplovstvu

14.08.2023. 10:01 10:19
Piše:
Foto: Printscreen /YouTube/ Dalmacija Danas

U to­ku je is­tra­ga o uzro­ci­ma pa­da ul­tra-la­kog avi­on „Eskval VM-1C1”, ko­ji se stru­šio u če­tvr­tak oko 12 ča­so­va na­kon po­le­ta­nja sa aero­dro­ma „13. maj“ kod Ze­mun Po­lja, a u ko­jem je po­gi­nuo pi­lot i vla­snik le­te­li­ce Alek­san­dar Ar­sić.

Ne­sre­ća se do­go­di­la ne­da­le­ko od po­let­no-slet­ne sta­ze aero­dro­ma na­kon fa­ze po­le­ta­nja. U dvo­se­du se na­la­zio sa­mo pi­lot.

Od­mah na­kon ne­sre­će, od­no­sno gu­bit­ka kon­tak­ta sa le­te­li­com Spa­si­lač­ko-ko­or­di­na­ci­o­ni cen­tar Di­rek­to­ra­ta ci­vil­nog va­zdu­ho­plov­stva uz­bu­nio je He­li­kop­ter­sku je­di­ni­cu MUP-a Sr­bi­je ko­ja je po­sla­la de­žur­ni he­li­kop­ter u pre­tra­gu. Le­te­li­ca je lo­ci­ra­na za ma­nje od 10 mi­nu­ta.

„Eskval” je vi­so­ko­per­for­man­sna ul­tra-la­ka le­te­li­ca či­ji je in­že­njer­ski i pro­iz­vod­ni pro­je­kat Ar­sić ot­ku­pio od gru­pe in­že­nje­ra iz Špa­ni­je. Glo­bal­no ih je pro­iz­ve­de­no oko 20 pri­me­ra­ka. Na­kon ot­po­či­nja­nja pro­iz­vod­nje u Sr­bi­ji iz­ra­đe­no je ne vi­še od pet le­te­li­ca. Pro­iz­vo­đe­ne su u ki­tu (seg­men­ti­ma ko­je ku­pac sam sa­sta­vlja), ne se­rij­ski.

Ovo je dru­ga ne­sre­ća u srp­skom ci­vil­nom vazd­hu­plov­stvu ove go­di­ne. Pre ne­sre­će u Ze­mun Po­lju, kod Ni­ške Ba­nje u pa­ra­glaj­de­ru je po­gi­nuo rat­ni ve­te­ran Mi­ro­ljub Ja­ni­ći­je­vić (53) iz Ni­ša. Bio je pri­pad­nik 63. pa­do­bran­ske bri­ga­de, a uče­stvo­vao je u ra­to­vi­ma iz de­ve­de­se­tih. Iza se­be ima is­ku­stvo od 6.500 sko­ko­va pa­do­bra­nom. Par me­se­ci pre tra­ge­di­je, ku­pio je pa­ra­glaj­der i na nje­mu je imao ne­ko­li­ko de­se­ti­na sa­ti na­le­ta.

Ne­sre­će u srp­skom ci­vil­nom va­zdu­ho­plov­stvu ni­su če­ste, ali se de­ša­va­ju. Za de­set go­di­na bi­lo je 49 ne­sre­ća u ko­ji­ma je stra­da­lo vi­še od 25 lju­di. Gi­nu­li  su pi­lo­ti ma­lih, ul­tra­la­kih avi­o­na, pa­do­bran­ci, je­dri­li­ča­ri, pa­ra­glaj­de­ri­sti, pi­lo­ti mo­tor­nih zma­je­va.


Stradala i jedna žena

Među poginulima u sportkom vazduhoplovstvu bila je i jedna žena stara 44 godine koja je stradala 9. marta 2013. na paraglajderu kod Bajine Bašte. Bila je članica Sportsko -avanturističkog kluba „Fanatik” iz Valjeva.


Pro­šle go­di­ne bio je sa­mo je­dan udes i to 24. sep­tem­bra, ka­da je u ne­po­sred­noj bli­zi­ni sport­skog aero­dro­ma „Bi­ko­vo” kod Su­bo­ti­ce pao avi­on „paj­per 38-112”. Mla­di pi­lot i nje­gov sa­put­nik su tom pri­li­kom za­do­bi­li ogre­bo­ti­ne po li­cu.

U pet va­zdu­ho­plov­nih ne­sre­ća u 2021. go­di­ni ni­je bi­lo stra­da­lih, dok su go­di­nu da­na ra­ni­je bi­le sa­mo dve ne­sre­će, od ko­jih jed­na s fa­tal­nim is­ho­dom. Na pa­di­na­ma pla­ni­ne Ba­be 12. mar­ta 2020. po­gi­nuo je pa­ra­glaj­de­ri­sta.

U 2019. go­di­ni naj­tra­gič­ni­ja je bi­la ne­sre­ća u bli­zi­ni zre­nja­nin­skog aero­dro­ma „Eč­ka”, ka­da je po­gi­nuo  pi­lot Vla­di­mir Bu­lat (47) iz Be­o­gra­da.  On je 18. ju­la u re­jo­nu aero­dro­ma  na avi­o­nu „mo­ra­van”, vla­sni­štvo Aero klu­ba „Fal­kon” uve­žba­vao pro­gram akro­bat­skog le­te­nja, ka­da je  avi­on iz­ne­na­da  pod ve­li­kom uglom od oko 85 ste­pe­ni i br­zonm od 280 ki­lo­me­ta­ra na čas uda­rio o tlo u ata­ru obli­žnjeg se­la Lu­ki­će­va.

U udesu sa fatalnim ishodom na aerodromu „13. maj“, koji se dogodio 16. maja 2018. godine, poginuli su četrdesetosomogodišnji pilot ultra lakog aviona i njegova saputnica.

Te 2018. godine, 30. avgusta kod Subotice se srušio motornih zmaj, vlasništo AK „Ivan Sarić”, a tom prilikom poginuo je pilot Srđan Yoganović (39) iz Bajše. Kako je tada saopšteno, bio je to njegov prvi samostalni let na motornom zmaju.

Podsetimo i da je na ovom aerodromu 8. novembra 2015. godine stradao padobranac Borislav Terzić (59) iz Apatina. Nakon tragedije jedan od očevidaca je rekao da je bilo reč o treningu i nije poznato zašto Terzić nije aktivirao rezervni padobran kada je video da mu glavni padobran pravi probleme. Inače, Terzić je to tada imao više od 300 skokova, a padobranstvo se bavio devet godina.

U padu jedrilice u ataru Velikih Radinaca, kod Sremske Mitrovice 24. juna 2017. poginuo je pilot. Prema nalazu Centra za istraživanje nesreća u vazdušnom saobraćaju, uzrok udesa je nedovoljna pažnja i koncentracija pilota prilikom izvođenja manevra na relatvno maloj visini.

Teška nesreće dogodila je 24. februara 2015. godine na aerodromu „Ečka” u kojoj su u avionu „cesna” poginuli instruktor Dragan Živković (57) iz Berograda i njegov učenik Gordon Stopar (46) iz Novog Sada.


Amateri prave zmajeve

Statistika udesa zabeležila je i dva slučaja amaterski napravljenih motornih zmajeva. Prilikom pada amaterski napravljenog i neregistrovanog motornog zmaja u ataru Kovina 28. juna 2013. godine pedesetdevetogodišnji pilot je teže povređen, a pola godine kasnije, odnosno 8. januara 2014. kod sela Vranovo u blizini Smedereva poginuo je šezdesetdvogodišnji vlasnik zmaja.


Najviše nesreća u civilnom vazduhoplovstvu bilo je 2014. godine - čak osam. Najtragičnija je bila 11. oktobra u ataru Bačkog Jarka, u blizini letelišta DTD „Ribarstvo” kada su u padu ultralake letelice „skaj lider 600” poginuli vlasnik aviona Tomislav Đorđević (64) i njegov saputnik Bojan Joksimović (30) iz Beogarad.

Na osnovu pregleda olupine, izjava očevidaca i analiza, u Centru za istraživanje nesreća zaključili su da je do udesa došlo udarom letelice o tlo usled neadekvatnog upravljanja u toku izvođenja zaokreta na maloj visini.

M. Bozokin

Piše:
Pošaljite komentar