ВЕЛИКИ ПРОЈЕКТИ У ВОЈВОДИНИ Најдужи тунел у Србији, „смајли” кроз Бачку и Банат
Обилазница око Београда, дуга 47 километара и пројектована за брзину од 120 километара на сат, јуче је и званично отворена за саобраћај.
Пројекат је започет још 1991. године. Радови су обновљени пре пет година и од тада се радило на такозваном сектору Б, од моста на Сави код Остружнице до Бубањ Потока.
Председник Србије Александар Вучић обилазећи прексиноћ ову значајну саобраћајницу говорио је о изградњи саобраћајница у Војводини. Говорећи о значајним пројектима који су у току, споменуо је Фрушкогорски коридор, брзу саобраћајницу Нови Сад - Рума, наглашавајући да ће она бити спас за Фрушку гору, Нови Сад, Јужнобачки, Западнобачки, Севернобачки и Сремски округ. Истакао је да ће ауто-пут од Руме до Шапца бити отворен крајем септембра, и да онда, како је рекао, неће бити потребно да се иде кроз Хртковце, већ директно до Шапца за 45 минута вожње. Најавио је и изградњу војвођанског „смајлија” од Бачког брега до Накова.
Фрушкогорски коридор, планиран као брза саобраћајница са по две саобраћајне траке по смеру, требало би да буде завршен до пролећа 2025. године. Са својих 47,7 километара требало би да обезбеди више ствари: да осигура и убрза саобраћај између Новог Сада и Руме, ослободи шуме Национални парк „Фрушка гора” и улице Ирига саобраћаја у виду 900 камиона и 10.000 других возила по дану, док би на територији Новог Сада имао улогу јужне и источне обилазнице, измештајући тешки теретни саобраћај са Салајке и Подбаре.
Две петље и 54 моста
Будући ауто-пут Рума-Шабац планиран је са шест трака и 22 километра дужине, као део коридора Рума-Шабац-Лозница, док ће од Шапца до Лознице бити изграђена брза саобраћајница од 55 километара. Крајем јула прошле године спојен је мост на траси овог ауто-пута преко Саве дуг 1,3 километра, који је грађен две године.
Комерцијални уговор о пројектовању и извођењу радова на аутопту Рума – Шабац и брзој саобраћајници Шабац – Лозница, вредан 467,5 милиона евра, закључен је 19. новембра 2019. године са азербејџанском компанијом „Азвирт”. На овој траси планирана је изградња 54 моста и две петље.
Траса ће заобићи села Кленак, Платичево, Хртковци и Јарак, што би требало да растерети улице у овим насељима. Испред Хртковаца гради се надвожњак с петљом, пошто ће се аутопут овде укрстити са државним путем ИБ реда број 20, а затим ће у луку заобићи ово и следеће село Јарак, остављајући их са леве стране.
Почев из правца Шапца, аутопут ће ићи страном села Кленак ближе реци Сави, остављајући ово место, као и суседно Платичево с десне стране. Нова траса се не укршта с постојећом пругом Зворник-Шабац-Рума. На овај ауто-пут, осим везе са ауто-путем Београд-Шид, са севера, односно код Руме биће прикључен Фрушкогорски коридор, а са југа брза саобраћајница Лозница-Шабац.
Како почиње укрштањем са путем Нови Сад - Зрењанин код Каћа, има и везу са ауто-путем Е-75, а завршава се обилазницом око Руме и излазима на ауто-путеве Београд-Загреб и Рума-Шабац, требало би и да обезбеди везу Војводине и западне Србије, те да олакша везу са Румунијом и Босном и Херцеговином.
У току је изградња двају кључних грађевинских објеката на траси коридора: двоцевног тунела испод Иришког венца, дугог 3,5 километара, и 1.663 метара дугог моста преко Дунава између Петроварадина и бачке обале. Извођач је кинески ЦРБЦ, а вредност посла износи 606 милиона евра. Јавни увид нацрта просторног плана подручја посебне намене инфраструктурног коридора државног пута ИБ реда гранични прелаз са Мађарском (Бачки Брег)–Сомбор–Кула–Врбас–Србобран–Бечеј–Кикинда–гранични прелаз са Румунијом (Наково) завршен је 25. маја ове године. Уједно у нацрту се наводи да је у току израда техничке документације за изградњу ове брзе саобраћајнице која је већ добила назив „Осмех Војводине”.
Мото-пут Сомбор–Кикинда планиран је као државни пут који је намењен искључиво за саобраћај моторних возила брзином од 100 километара на сат, у четири саобраћајне траке широке по 3,5 метра. На коридору будуће саобраћајнице, дугом 164 километра, планирана је изградња 11 петљи и 12 површинских раскрсница, као и 152 моста, пропуста, натпутњака и подвожњака.
Планиран је и директан прикључак за Арачу, као археолошком, културолошком и верском локалитету од посебног значаја. Према ранијим најавама, изградња ће коштати око 430 милиона евра и требало би да траје две до три године.
Ова саобраћајница би требало да смањи време путовања до Сомобра за пола сата, односно на један сат, Кикинда би требало да буде ближа за двадесетак минута, уколико се иде преко Србобрана. Уместо два сата, између Сомбора и Кикинде путовање би требало да траје сат и по.
Светозар Крстић