VELIKI PROJEKTI U VOJVODINI Najduži tunel u Srbiji, „smajli” kroz Bačku i Banat
Obilaznica oko Beograda, duga 47 kilometara i projektovana za brzinu od 120 kilometara na sat, juče je i zvanično otvorena za saobraćaj.
Projekat je započet još 1991. godine. Radovi su obnovljeni pre pet godina i od tada se radilo na takozvanom sektoru B, od mosta na Savi kod Ostružnice do Bubanj Potoka.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić obilazeći preksinoć ovu značajnu saobraćajnicu govorio je o izgradnji saobraćajnica u Vojvodini. Govoreći o značajnim projektima koji su u toku, spomenuo je Fruškogorski koridor, brzu saobraćajnicu Novi Sad - Ruma, naglašavajući da će ona biti spas za Frušku goru, Novi Sad, Južnobački, Zapadnobački, Severnobački i Sremski okrug. Istakao je da će auto-put od Rume do Šapca biti otvoren krajem septembra, i da onda, kako je rekao, neće biti potrebno da se ide kroz Hrtkovce, već direktno do Šapca za 45 minuta vožnje. Najavio je i izgradnju vojvođanskog „smajlija” od Bačkog brega do Nakova.
Fruškogorski koridor, planiran kao brza saobraćajnica sa po dve saobraćajne trake po smeru, trebalo bi da bude završen do proleća 2025. godine. Sa svojih 47,7 kilometara trebalo bi da obezbedi više stvari: da osigura i ubrza saobraćaj između Novog Sada i Rume, oslobodi šume Nacionalni park „Fruška gora” i ulice Iriga saobraćaja u vidu 900 kamiona i 10.000 drugih vozila po danu, dok bi na teritoriji Novog Sada imao ulogu južne i istočne obilaznice, izmeštajući teški teretni saobraćaj sa Salajke i Podbare.
Dve petlje i 54 mosta
Budući auto-put Ruma-Šabac planiran je sa šest traka i 22 kilometra dužine, kao deo koridora Ruma-Šabac-Loznica, dok će od Šapca do Loznice biti izgrađena brza saobraćajnica od 55 kilometara. Krajem jula prošle godine spojen je most na trasi ovog auto-puta preko Save dug 1,3 kilometra, koji je građen dve godine.
Komercijalni ugovor o projektovanju i izvođenju radova na autoptu Ruma – Šabac i brzoj saobraćajnici Šabac – Loznica, vredan 467,5 miliona evra, zaključen je 19. novembra 2019. godine sa azerbejdžanskom kompanijom „Azvirt”. Na ovoj trasi planirana je izgradnja 54 mosta i dve petlje.
Trasa će zaobići sela Klenak, Platičevo, Hrtkovci i Jarak, što bi trebalo da rastereti ulice u ovim naseljima. Ispred Hrtkovaca gradi se nadvožnjak s petljom, pošto će se autoput ovde ukrstiti sa državnim putem IB reda broj 20, a zatim će u luku zaobići ovo i sledeće selo Jarak, ostavljajući ih sa leve strane.
Počev iz pravca Šapca, autoput će ići stranom sela Klenak bliže reci Savi, ostavljajući ovo mesto, kao i susedno Platičevo s desne strane. Nova trasa se ne ukršta s postojećom prugom Zvornik-Šabac-Ruma. Na ovaj auto-put, osim veze sa auto-putem Beograd-Šid, sa severa, odnosno kod Rume biće priključen Fruškogorski koridor, a sa juga brza saobraćajnica Loznica-Šabac.
Kako počinje ukrštanjem sa putem Novi Sad - Zrenjanin kod Kaća, ima i vezu sa auto-putem E-75, a završava se obilaznicom oko Rume i izlazima na auto-puteve Beograd-Zagreb i Ruma-Šabac, trebalo bi i da obezbedi vezu Vojvodine i zapadne Srbije, te da olakša vezu sa Rumunijom i Bosnom i Hercegovinom.
U toku je izgradnja dvaju ključnih građevinskih objekata na trasi koridora: dvocevnog tunela ispod Iriškog venca, dugog 3,5 kilometara, i 1.663 metara dugog mosta preko Dunava između Petrovaradina i bačke obale. Izvođač je kineski CRBC, a vrednost posla iznosi 606 miliona evra. Javni uvid nacrta prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora državnog puta IB reda granični prelaz sa Mađarskom (Bački Breg)–Sombor–Kula–Vrbas–Srbobran–Bečej–Kikinda–granični prelaz sa Rumunijom (Nakovo) završen je 25. maja ove godine. Ujedno u nacrtu se navodi da je u toku izrada tehničke dokumentacije za izgradnju ove brze saobraćajnice koja je već dobila naziv „Osmeh Vojvodine”.
Moto-put Sombor–Kikinda planiran je kao državni put koji je namenjen isključivo za saobraćaj motornih vozila brzinom od 100 kilometara na sat, u četiri saobraćajne trake široke po 3,5 metra. Na koridoru buduće saobraćajnice, dugom 164 kilometra, planirana je izgradnja 11 petlji i 12 površinskih raskrsnica, kao i 152 mosta, propusta, natputnjaka i podvožnjaka.
Planiran je i direktan priključak za Araču, kao arheološkom, kulturološkom i verskom lokalitetu od posebnog značaja. Prema ranijim najavama, izgradnja će koštati oko 430 miliona evra i trebalo bi da traje dve do tri godine.
Ova saobraćajnica bi trebalo da smanji vreme putovanja do Somobra za pola sata, odnosno na jedan sat, Kikinda bi trebalo da bude bliža za dvadesetak minuta, ukoliko se ide preko Srbobrana. Umesto dva sata, između Sombora i Kikinde putovanje bi trebalo da traje sat i po.
Svetozar Krstić