Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

РЕКОРДНА ГОДИНА ЕР СРБИЈЕ Марек: ОД ОВЕ СЕЗОНЕ 22 НОВЕ ЛИНИЈЕ

20.06.2023. 11:41 11:44
Пише:
Фото: Youtube Printscreen

БЕОГРАД: Генерални директор Ер Србије Јиржи Марек изјавио је да је та компанија у првих шест месеци ове године забележила рекордне резултате – до 18. јуна у редовном и чартер саобраћају превезла је 1,5 милиона путника, што је најбољи скор до сада, будући да је у до сада најбољој 2019. години до тог резултата дошла 5. августа, односно два месеца касније.

Он је у интервјуу Танјугу рекао да је то више него што је Јат ервејз превезао у целој 2012. години, последњој години пре успостављања Ер Србије.

До краја маја смо имали скоро 1,5 милиона путника. То показује да су резултати јако добри и на то смо веома поносни, рекао је Марек.

На питање о недавном отказивању неколико летова и разлозима који су до тога довели, Марек каже да је то што се догодило резултат више нагомиланих фактора са којима се компанија суочила у последњих неколико недеља чак и месеци. С тим факторима се појединачно можете лако носити, али када се догоде истовремено, дође до кризне ситуације.

Било је више фактора: највећи фактор је што је последњих 1,5 месеци било олујних облака у Београду скоро сваки дан, чега није било пре. Прошле године било је шест или седам олуја у току целе године, али не у исто време. Када се тако нешто догоди, дође и до забране на точење горива у летелице, оне морају остати на тлу. То значи да када се те ствари десе истовремено, морамо све ресурсе да користимо за то, рекао је он.

Како је појаснио, други значајан фактор је одложен улазак планираних авиона у флоту.

Имамо одлагање од месец и по дана за АТР, који ће највероватније стићи ове недеље, уместо у мају како је требало, а чекамо и на две летелице које треба да нам стигну од друге авио-компаније, која нам обезбеђује и авион и посаду. Та три авиона требало је да лете од 15. јуна, и када би све то заједно функционисало, могло би да апсорбује део наших обавеза, али не и све. И то су били разлози да направимо оптимизацију. Али мислим и да је важно споменути да упркос томе што ово изгледа као велика вест, никада нисмо имали путника којег смо оставили на цедилу, што би била вест за медије, рекао је он.

Истиче да је Ер Србија током и након пандемије коронавируса доказала да је веома флексибилна у реакцијама на све.

Знали смо шта је потребно да бисмо стабилизовали наше операције, и предузимамо све неопходне кораке да би се сезона одвијала према плану, рекао је Марек.

Када се ради о новим авио линијама, Ер Србија је ове сезоне увела 22 нове линије којима је, каже Марек, компанија веома задовољна.

Веома смо задовољни свим корацима и новим отвореним дестинацијама, све оне раде добро, наравно неке боље од других. Када планирате нову дестинацију, углавном је потребно неко време да се она устали. Међутим оно што видимо као нови тренд, поготово у периоду након ковида, јесте да свака нова дестинација функционише од првог дана. Имамо пуно примера да нове дестинације буду распродате за свега неколико недеља, рекао је Марек.

Он је истакао и да је компанија веома задовољна линијом између Београда и Чикага и да је њоме таргетирана дијаспора.

Летови из Чикага ка Београду веома су се брзо распродали, а што даље улазимо у сезону, видимо да су све више попуњени и летови ка Чикагу. Задовољни смо том линијом, рекао је он.

Када се ради о линијама ка Њујорку и евентуалном увођењу додатних линија ка Северној и Јужној Америци, Марек каже да када би компанија имала капацитета, расла би још више ка Њујорку јер лети тамо већ неколико година и успоставила је тржиште, као и да стално разматра како може да се прошири даље.

Није тајна да ћемо, чим добијемо још авиона, кренути да се развијамо ка Кини, где видимо много могућности. То све зависи од ситуације на тржишту. Тренутно видимо неку врсту хистерије, да ће бити проблема у ланцу снабдевања, али то смо и очекивали за ово лето. Међутим највише су погођени авиони са новим технологијама, попут Ербаса Нео и А220. Има проблема са моторима. То се зна од раније, али тренутно постоји хистерија јер се предвидело да ће 2025 бити проблема са снабдевањем и сви су почели да купују све што је доступно на тржишту, резервне делове, што је створило још веће проблеме. Истовремено, због тога што нема конкретног одговора када ће нове технологије почети да нормално функционишу, сви су повећали капацитете постојећих флота, узимајући са тржишта све што постоји, што је погодило и нас. То нам се десило прошле године, када је требало да набавимо три авиона, договор о томе је пропао јер је продавац схватио да је боље да их прода у резервне делове, и да направи тако већи профит. То не можете да предвидите, рекао је он.

На питање о новим линијама ка Јапану, Јужној Кореји, Индији (Њу Делхију) Марек наглашава да су то дугорочни планови у којима анализирате и имате листе дестинација којима стално додајете нове податке, попут макроекономских прогноза, и на основу којих се дестинације крећу на листама.

Наш краткорочни план је да растемо у Кини, тренутно летимо ка Тјенђину, да тамо растемо, осигурали смо права на летове ка Шангају, близу да то урадимо и за Гвангџоу. Имамо довољно дестинација у Кини, и чим будемо имали још авиона, наставићемо да тамо растемо. Након тога, наставићемо да растемо и на америчком тржишту, разматрамо Торонто и Мајами, што смо већ много пута помињали и после тога надамо се да ће бити довољно дестинација у Северној Америци у годинама које долазе. Поред тога и Азија, Токио и Сеул, као што је поменуто и Њу Делхи, што је важно тржиште, али то неће бити у блиској будућности, још је у фази анализе, рекао је Марек.

Упитан шта очекује до краја године, он наглашава да се нада да ће се пословање наставити као у првих шест месеци, као и да је претпоставка да ће до краја године остварити резултат од 3,5 милиона путника, док је до сада рекордне 2019. године забележено 2,8 милиона путника.

Када се ради о државној помоћи, Марек каже да је прошлогодишњи профит остварен без иједног евра помоћи владе. Према његовим речима, када сте на тржишту, које је после ковида у порасту, имате два избора – или да седите и не ризикујете никакве потенцијалне проблеме, али онда нећете бити профитабилни, и ослањаћете се на спољно финансирање, или можете да циљате високо, почнете да растете и борите се за своје место на тржишту.

Први пут имамо профит без владине помоћи, а према проценама имаћемо већи профит до јуна него у целој прошлој години, рекао је он.

Говорећи о конкуренцији, он каже да је она увек добродошла, да од ње увек може да се доста научи, али да верује да се компанија позиционирала у региону, да жели то да сачува и прошири се и на тржиште ван Балкана.

Он каже да Европска комисија не дозвољава државну помоћ, мада су током пандемије постојали услови када је то било дозвољено.

У принципу у ЕУ то није дозвољено, а ми смо морали да одаберемо да се не ослањамо на државну помоћ већ да одаберемо профитабилност и да се не ослањамо на стате-аид.

На питање да ли је све теже пословати у авио саобраћају, обзиром на проблеме којима се авио саобраћај суочава, он каже да је веома тешко, тим пре што се у последњим деценијама тржиште стално мења, али да је јако издржљиво.

Током ковида су неке стратешке ствари изашле на видело, на пример да се пре тога све некако аутсорсовало, све што нису ваше суштинске услуге, што се рачунало у оптимизацију трошкова. Одржавање, кетеринг, и слично, али током ковида, када су почеле кризе, видео се утицај на превознике, не на ланац снабдевања. То се видело на аеродромима, није било довољно људства али је постепено криза погодила и њих и снабдевање. Чак и у Београду, константно имамо много изазова, наш снабдевач кетерингом пролази кроз период трансформације, аеродром је у фази побољшавања, неке ствари су одрађене, али још није скроз отворен, а већ смо у сезони. Све то заједно има пуно утицаја на нас. Други пример, један наш авион, који је прошле године требало да буде на редовном прегледу, који траје око две недеље, и ви предвидите да можда остане на прегледу и до месец дана, али онда он остане шест месеци, други остане пет. Неке ствари не можете превазићи, али покушавамо да учинимо све да то ипак урадимо и да све иде по плану, рекао је Марек.

Он је, говорећи о проширењу флоте рекао да компанији тренутно недостају три авиона.

Један авион који је требало да стигне у мају још је на чекању јер нису стигли резервни делови које чекамо, али се надамо да ће бити ту ове недеље, до четвртка или петка, и верујемо да ће до јуна бити у употреби. Имамо и једну компанију која лети за нас од почетка године, за коју се испоставило да не можете да се на њу ослоните, за време Ускрса су нам створили неке проблеме и прекиде, па смо одлучили да то променимо јер нисмо желели да са њима радимо током лета. Било је потребно дакле да узмемо другог оператера, који ће нам уступити авион Е90, који стиже у среду и летеће за нас од четвртка, још два авиона ћемо да тражимо од овог оператера како бисмо надокнадили друга два авиона која нам недостају. Када је реч о нашој флоти, осим АТР који долази ове недеље имамо и један АТР који треба да стигне у августу, а чим дођемо до средстава наставићемо да се ширимо. Али и тај раст је већ бољи од планираног, рекао је он.

Када се ради о флоти, он је рекао да Ер Србија има најмлађу у региону, односно да је тренутно просечно флота стара 13,4 године. Како каже прошле године су направљене велике промене – Ер Србија је била најстарија флота у региону а сада је најмлађа.

Наставићемо тим путем, желимо младу флоту која је ослонац, а у међувремену повећавамо и број радних места, не само у посади, већ и у компанији. Запослили смо више од 170 људи у тиму кабинске посаде, тренинзи за 28 пилота су завршени, а тако ћемо радити у наредном периоду, повећаваћемо капацитете, рекао је Марек.

Каже и да је компанија као чланица ИАТА-е посвећена да уради све што је могуће да се ЦО2 емисије смање на нулу до 2050, тако да се са једне стране подмлађује флоту, а истовремено, гледа се како се још може оптимизовати.

ДПО и ИФО програми су друга два начина да се оптимизује гориво. Углавном то можемо да користимо овде у Београду, на аеродрому, зато што у сарадњи са СМАТСОМ и Директоратом цивилног ваздухопловства можемо лако да имплементирамо на овом аеродрому, то не може да се изведе на аеродромима у Паризу и Амстердаму, али чак и на то када рачунате и на 15 одсто ефекта, као овде у Београду, то је и даље нешто што доприноси ефикасности горива и смањује емисије ЦО2. Сада је фаза финализације процеса са Ербасом. Очигледно је много ствари на којима треба да радимо заједно, али верујем да ће до првог квартала следеће године све радити како треба, сматра Марек.

Када се ради о пословању у наредном периоду, он истиче да је циљ да компанија расте у наредном периоду и да пружи нове опције како путницима из Србије, тако и из региона. Каже да је циљ да постану лидери у региону, да расту профитабилно и буду финансијски самоодрживи.

Мислим да највише треба да будемо поносни на наше запослене, на то како смо брзо реаговали за време ковида и после, сваки изазов наш тим може да превазиђе и избори се, јер без борбе нема ни успеха и напретка. И ја мислим да када све сумирам, тим може бити поносан на све што смо урадили за ово кратко време. Трансформисати компанију тако брзо, направити профит, биће изазова, лакших и тежих дана, али најважније је да успевамо да се изборимо са свим овим и да настављамо да развијамо компанију и на даље, закључио је он.

Пише:
Пошаљите коментар