НОВИ САД ЈЕ ВЕЛИКО ГРАДИЛИШТЕ Погледајте како ничу нове гараже за око 1.000 возила
Центар Града Новог Сада је велико градилиште, у Улици Модене и код зграде Бановине граде се две, од четири планиране гараже, чиме ће велики проблем у срцу Српске Атине бити решен. Биће обезбеђено место за паркирање за око 1.000 возила. Поред две гараже у изградњи, планирана су још два таква објекта и то на углу Успенске и Шафарикове улице и на Тргу Републике.
Нови Сад је у протекле две деценије постао велики привредни и ИТ центар, што је утицало и на повећање броја становника, као и броја аутомобила, а неминовно и на мањак паркинг места, посебно у ужем делу града.
Град Нови Сад је, сагледавајући ситуацију, овај проблем решио кроз јавно-приватно партнерсто. Крајем 2019. Гард је расписао јавни позив за давање концесије за пројектовање, изградњу, управљање и одржавање јавних гаража на територији Града. На позив се јавио концесионар - привредно друштво које су основале једна од највећих светских компанија у области изградње и управљања јавним гаражама Бест ин Паркинг – Холдинг АГ из Беча и домаћа грађевинска компанија Инобачка из Новог Сада.
Постигнут је договор да Град обезбеди грађевинско земљиште, а да се приватном партнеру концесија да на период од 40 година. Уговорена је изградња четири нове гараже по највишим светским стандардима, три подземне и једне надземне и то у Улицу Модене; на углу Успенске и Шафарикове улице; код зграде Скупштине АП Војводине и Трг Републике. Уговор о концесији за пројектовање, изградњу, управљање и одржавање четири јавне гараже на територији Града су потписали тадашњи градоначелник Новог Сада Милош Вучевић и директори привредног друштва Јавне гараже д.о.о. Нови Сад Јохан Брајтенедер и Вукајло Бабић.
Милош Вучевић је тада истакао да је ово јавно-приватно партнерство у Новом Саду пример добре праксе и да ће њиме решити један од највећих проблема са којима се Новосађани сусрећу, а то јесте недостатак паркинг простора.
Градња подземне гараже у Улици Модене у Новом Саду почела је крајем маја prеthodnе године, измештањем инфраструктуре у зони изградње, а очекује се да ће радови бити завршени у фебруару 2024. године, када би требало да буде окончано и уређење простора изнад објекта. Партерно уређење почеће након што израда бетонске конструкције гараже буде завршена, и ти радови одвијаће се паралелно с опремањем подземног објекта. Гаража, укупне површине око 9.500 квадратних метара имаће три подземне етаже, с тим да је површина објекта у основи 3.169 квадрата. Предвиђено је 267 паркинга за путничка возила, тачније 245 стандардних места, 14 за возила особа с инвалидитетом и осам за електрична возила. На првом подземном нивоу биће 88, на другом 87 и на трећем 92 паркинг места.
Гаража код Бановине биће готова до краја године, тачније у пријави радова је као рок за завршетак наведен 17. септембар. Уређење простора између зграде Скупштине АП Војводине и Гимназије “Исидора Секулић”, требало би да почне наредних месеци, будући да је последња плоча објекта већ избетонирана. Осмишљавање партерног уређења простора површине око 10.500 квадратних метара поверено је новосадској фирми „МХМ пројект”, а за техничку документацију Град ће издвојити готово осам и по милиона динара с ПДВ-ом (8.484.000).
Од одабраних пројектаната се очекује да предложе идејно решење, у складу с функцијом гараже, што, између осталог, подразумева поплочавање, урбани мобилијар, клупе, канте за отпатке, држаче за бицикле, јавно осветљење и зеленило. Гаража по плану треба да има има две подземне етаже, укупне површине приближно 6.000 м2. Капацитет гараже је оквирно 90 путничких аутомобила по етажи. Процена је да ће изградња коштати 466,5 милиона динара.
Осим јавних гаража у Улици Модене и код Бановине, у центру града су предвиђена још два таква објекта - на Тргу републике и на углу Шафарикове и Успенске улице. Гаража код хотела „Центар“ имаће површину око 10.500 м2. Капацитет гараже је оквирно 70 путничких аутомобила по етажи, а планиране су четири. Процена је да ће изградња коштати 452,6 милиона динара. Пројектовање гараже на Тргу републике је завршено и по неким најавама градња би могла да почне до краја године. Планирано је да буде подземна на две етаже, површине 14.000 м2 и капацитета 400 путничких аутомобила. Процена је да ће изградња коштати мало више од 1 милијарде динара.
Ј. Вукашиновић
фото: С. Шушњевић