NOVI SAD JE VELIKO GRADILIŠTE Pogledajte kako niču nove garaže za oko 1.000 vozila
Centar Grada Novog Sada je veliko gradilište, u Ulici Modene i kod zgrade Banovine grade se dve, od četiri planirane garaže, čime će veliki problem u srcu Srpske Atine biti rešen. Biće obezbeđeno mesto za parkiranje za oko 1.000 vozila. Pored dve garaže u izgradnji, planirana su još dva takva objekta i to na uglu Uspenske i Šafarikove ulice i na Trgu Republike.
Novi Sad je u protekle dve decenije postao veliki privredni i IT centar, što je uticalo i na povećanje broja stanovnika, kao i broja automobila, a neminovno i na manjak parking mesta, posebno u užem delu grada.
Grad Novi Sad je, sagledavajući situaciju, ovaj problem rešio kroz javno-privatno partnersto. Krajem 2019. Gard je raspisao javni poziv za davanje koncesije za projektovanje, izgradnju, upravljanje i održavanje javnih garaža na teritoriji Grada. Na poziv se javio koncesionar - privredno društvo koje su osnovale jedna od najvećih svetskih kompanija u oblasti izgradnje i upravljanja javnim garažama Best in Parking – Holding AG iz Beča i domaća građevinska kompanija Inobačka iz Novog Sada.
Postignut je dogovor da Grad obezbedi građevinsko zemljište, a da se privatnom partneru koncesija da na period od 40 godina. Ugovorena je izgradnja četiri nove garaže po najvišim svetskim standardima, tri podzemne i jedne nadzemne i to u Ulicu Modene; na uglu Uspenske i Šafarikove ulice; kod zgrade Skupštine AP Vojvodine i Trg Republike. Ugovor o koncesiji za projektovanje, izgradnju, upravljanje i održavanje četiri javne garaže na teritoriji Grada su potpisali tadašnji gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević i direktori privrednog društva Javne garaže d.o.o. Novi Sad Johan Brajteneder i Vukajlo Babić.
Miloš Vučević je tada istakao da je ovo javno-privatno partnerstvo u Novom Sadu primer dobre prakse i da će njime rešiti jedan od najvećih problema sa kojima se Novosađani susreću, a to jeste nedostatak parking prostora.
Gradnja podzemne garaže u Ulici Modene u Novom Sadu počela je krajem maja prethodne godine, izmeštanjem infrastrukture u zoni izgradnje, a očekuje se da će radovi biti završeni u februaru 2024. godine, kada bi trebalo da bude okončano i uređenje prostora iznad objekta. Parterno uređenje počeće nakon što izrada betonske konstrukcije garaže bude završena, i ti radovi odvijaće se paralelno s opremanjem podzemnog objekta. Garaža, ukupne površine oko 9.500 kvadratnih metara imaće tri podzemne etaže, s tim da je površina objekta u osnovi 3.169 kvadrata. Predviđeno je 267 parkinga za putnička vozila, tačnije 245 standardnih mesta, 14 za vozila osoba s invaliditetom i osam za električna vozila. Na prvom podzemnom nivou biće 88, na drugom 87 i na trećem 92 parking mesta.
Garaža kod Banovine biće gotova do kraja godine, tačnije u prijavi radova je kao rok za završetak naveden 17. septembar. Uređenje prostora između zgrade Skupštine AP Vojvodine i Gimnazije “Isidora Sekulić”, trebalo bi da počne narednih meseci, budući da je poslednja ploča objekta već izbetonirana. Osmišljavanje parternog uređenja prostora površine oko 10.500 kvadratnih metara povereno je novosadskoj firmi „MHM projekt”, a za tehničku dokumentaciju Grad će izdvojiti gotovo osam i po miliona dinara s PDV-om (8.484.000).
Od odabranih projektanata se očekuje da predlože idejno rešenje, u skladu s funkcijom garaže, što, između ostalog, podrazumeva popločavanje, urbani mobilijar, klupe, kante za otpatke, držače za bicikle, javno osvetljenje i zelenilo. Garaža po planu treba da ima ima dve podzemne etaže, ukupne površine približno 6.000 m2. Kapacitet garaže je okvirno 90 putničkih automobila po etaži. Procena je da će izgradnja koštati 466,5 miliona dinara.
Osim javnih garaža u Ulici Modene i kod Banovine, u centru grada su predviđena još dva takva objekta - na Trgu republike i na uglu Šafarikove i Uspenske ulice. Garaža kod hotela „Centar“ imaće površinu oko 10.500 m2. Kapacitet garaže je okvirno 70 putničkih automobila po etaži, a planirane su četiri. Procena je da će izgradnja koštati 452,6 miliona dinara. Projektovanje garaže na Trgu republike je završeno i po nekim najavama gradnja bi mogla da počne do kraja godine. Planirano je da bude podzemna na dve etaže, površine 14.000 m2 i kapaciteta 400 putničkih automobila. Procena je da će izgradnja koštati malo više od 1 milijarde dinara.
J. Vukašinović
foto: S. Šušnjević