Траса фрушкогорског коридора: Градилишта над Дунавом и под планином
Првог маја навршава се тачно две године од када су највиши државни званичници свечано отворили радове на тунелу испод Иришког венца на Фрушкој гори и тиме озваничили почетак изградње Фрушкогорског коридора – брзе саобраћајнице која ће повезати Нови Сад и Руму. Био је то повод да обиђемо два најзначајнија објекта на траси Коридора: двоцевни тунел од 3,5 километра, најдужи у Србији и мост преко Дунава између Петроварадина и Каћа.
У петак се на сва три градилишта радило. Кажемо три, јер се тунел буши с обе стране Фрушке горе и раде се обе цеви истовремено. И док са северне стране тунела на изласку ка Новом Саду градилиште не заузима велику површину, са иришке стране је то другачије, раднички камп и одлагалиште с градилиштем заузимају и долину и оближње брдо, док до тога води новоизграђени пут дуг неколико километара.
Како нисмо имали потребна овлашћења за приступ градилишту и званичним информацијама од „Коридора Србије" који су номинални инвеститор у име државе, овог пута не можемо изнети актуелне податке о напретку кроз планину. Ипак, пре два месеца, директор „Коридора” Александар Антић казао је да је у обе цеви и с обе стране Фрушке горе ископано око 200 метара тунела.
Радници ЦРБЦ-а, кинеске компаније која гради Фрушкогорски коридор вредан 606 милиона евра, скоро годину и по дана борили су се тереном на северном порталу тунела, учвршћујући околне падине, да би пре нешто више од шест месеци почело бушење тунела хидрауличким бушилицама, пошто је употреба динамита у националном парку забрањена.
Само бушење је у почетку ишло изузетно полако, али је приликом једног својих обилазака овог градилишта, истакао да је то ствар опреза и чињенице да изнад тунела пролази пут Нови Сад – Ириг. Тада је назначио да би брзина бушења требало да буде између два и два и по метра дневно. Како се буши истовремено на четири места, то је значило да би дневно тунел требало да "расте" десетак метара. Тим темпом, биће потребно до две и по године да се пробије тунел кроз Фрушку гору.
И док изнад градилишта непрекидни низ шлепера, камиона и аутомобила који прелази преко Венца сведочи о непоходности будућег тунела, Неко би се могао забринути због огољених падина Фрушке горе у околини градилишта и на траси будућег пута. Ту би требало да помогне изјава председника Србије Александра Вучића који је на отварању радова 1. маја 2021. године рекао да му је кинеска компанија обећала да ће уместо сваког посеченог стабла засадити два друга.
Са тунела и Фрушке горе одлазимо на градилиште моста преко Дунава у Петроварадину. У међувремену, ситуација се на будућој источној обилазници око Новог Сада закомпликовала истовременим радовима путара који фарбају линије и оних који поправљају сливнике и канале. Наизменично пропуштање возила не растерећује гужу, напротив.
На, ако смемо тако да је назовемо, „делти" Роковог потока на његовом ушћу у Дунав привремени челични мостови с којих ће се градити будући мост преко Дунава одавно су завршени. На обали се побијају шипови и бетонирају стубови прилазних рампи мосту, а посматрајући из далека , чини се да се ради и на главним стубовима моста у Дунаву.
Крилним обухватом, кроз богато зеленило Петроварадинско-ковиљског рита пришли смо под сам мост, али осим чињенице да Дунав и даље долази и пуни оближње лимане, тоње и дунавце, нисмо могли да утврдимо више о самом току изградње моста.
Прелаз преко велике реке
Један од конструктора новог моста, Милијан Милић из ЦРБЦ-а, на представљању пројекта почетком ове године, казао је да је укупна дужинса моста 1.663 метра, а састоји се од 668 метара дуге северне прилазне конструкције, која се протежена каћкој страни, главне мостовске конструкције дужине 505 метара и јужне прилазне конструкфије нба петроварадинској страни, која је дужине око 488 метара.
- Ширина моста је 28 метара, а прилазне конструкције широке су 25 метара. Површина самог моста састоји се из два коловоза. Сваки к9оловоз обухвата две возне траке ширине 3,.5 метара од по две ивичне траке ширине 0,5 мета4а. Мост ће целом својом дужином имати предвиђене пешачке и бицикличке стазе ширине по два метра - рекао је Милијан Милић.
Како је назначио, конструкција главног моста пројектована је као јединствена конструкција за обе коловозне траке, док су прилазне конструкције пројектоване као две одвојене целине. Главни распон мостда широк је 200 метара и висок 9,5 метара у односу нс висок пловидбени ниво.
На бачкој страни будућег моста има више активности. У даљини се види мобилна бетоњерка, подигнуто је неколико стубова на који ће лежати приступни путеви мосту, вире из воде арматуре које ће ускоро прекрити бетон стубова постављених у форланду, односно сувом кориту Дунава. Ту су и љубазни кинески радници који нас упозоравају да немамо овлашћење да снимамо, али се то брзо решава на обострано задовољство. Ми имамо фотографије, а они су сачували неповредивост градилишта.
Сам Фрушкогорски коридор, планиран као брза саобраћајница са по две саобраћајне траке по смеру, требало би да буде завршен до пролећа 2025. године. Са својих 47,7 километара требало би да обави више ствари: да осигура и убрза саобраћај између Новог Сада и Руме, ослободи шуме НП "Фрушка гора" и улице Ирига саобраћаја у виду 900 камиона и 10.000 других возила по дану, док би на територији Новог Сада имао улогу јужне и источне обилазнице, измештајући тешки теретни саобраћај са Салајке и Подбаре. Како почиње укрштањем са путем Нови Сад - Зрењанин код Каћа, има и везу са ауто-путем Е-75, а завршава се обилазницом око Руме и излазима на ауто-путеве Београд-Загреб и Рума-Шабац, требало би и да обезбеди везу Војводине и западне Србије, те да олакша везу са Румунијом и Босном и Херцеговином.
Светозар Крстић