Објављен нови број Грађе за проучавање споменика културе Војводине
Из издавачке радионице Покрајинског завода за заштиту споменика културе изашао је нови број Грађе за проучавање споменика културе Војводине.
Овај стручни часописа од националног значаја и у свом 35. издању доноси низ занимљивих рубрика посвећених археологији, архитектури, историји уметности, конзервацији и рестаурацији, као и интегративној заштити културних добара.
Грађу отвара темат Драгане Перовановић, Петра Стевановића и Неде Мирковић Марић посвећен заштитним археолошким истраживањима на траси потисног цевовода код Малог Иђоша, која су показала да су у близини некадашњих водотокова реке Криваје и њених притока постојала сарматска и средњовековна насеља. Када је, пак, реч о тексту Слободана Радовановића, који се односи на бројна ископавања на локалитету Клиса код Новог Сада, ту је у први план стављен позносредњовековни хоризонт, док су у фокусу чланка Милана Зековића о заштитним ископавањима на траси гасовода код Србобрана налази из позног бронзаног доба и касноантичког периода.
Поглавље везано за архитектуру отвара кратка студија о инжењеру Павлу Нинкову, који је, иако у основи геодета, пројектао и неколико занимљивих стамбених објеката у Зрењанину, који, како оцењује аутор Бојан Којичић, „по својим карактеристикама не заостају за делима наших еминентних градитеља”. Весна Каравида се у свом прилогу бавила меморијалним споменицима и парковима, које је потписао архитекта Милорад Миша Бербаков, Илија Грубић се фокусирао на опус архитекте Имреа Маковеца, али без сумње најинтригантнији темат овог броја Грађе посвећен је идејном решењу чувеног Богдана Богдановића за уређење комплекса Музеја радничког покрета и народне револуције Војводине у Дунавској улици у Новом Саду, на простору између здања Општинског суда (данас Музеј Војводине) и Дома ЈНА на кеју.
Из пера Војислава Мартинова можемо да сазнамо да је на јавном конкурсу за подизање саме зграде Музеја (касније револуције а данас савремене уметности Војводине), који је расписан 1959. године, пристигло је 38 радова, с тим да прва и друга награда нису додељене, док су два решења освојила треће место, међу њима и пројекат загребачког арјитекте Иве Витића, који је на крају и одабран за реализацију. У раду конкурсне комисије учествовао је и Богдановић, који ће потом добити задатак да архитектонски реши слободно парковски простор у окружју нове зграде, а требало је да буде ангажован и на унутрашњем уређењу сталне поставке Музеја, заједно са сликарима Александром Лакићем и Бошком Петровићем.
Богдановићева идеја се, међутим, није задржала унутар оквира „слободног парковског простора” већ је подразумевала шири урбанистички захват читавог кварта, односно потез од Саборне цркве до Дунава, између Дунавске и Улице Милоша Бајића. Истовремено, на делу овог простора, по замисли управе Музеја, требало је да се изведе и тзв. спољна изложба, с тим да Богдановић овом задатку ни приступио ригидно, напротив. Он се, наиме, децидно супротставио намерама да се овај простор начичка трофејним тенковима и топовима, већ су у темељима његовог приступа биле различите архитектносно-уметничке интерпретације. Како год, иако је, упркос бројним противљењима - при чему је најжешћи критичар био вајар Јова Солдатовић – Богдановићево решење усвојено, оно никада није реализовано, да би на крају било потпуно заборављено. Данас о овом амбициозном меморијалном комплексу посвећеном Народно-ослободилачкој борби на тлу Војводине могу да посведоче само малобројне избледеле скице и технички цртежи.
Историја архитектуре на овим просторима добила је важан прилог и кроз текст Катарине Добрић, Марије Силађи и Анице Драганић посвећен конкурсу на темељу којег је изграђена римокатоличка црква Срца Исусовог у Футогу, подигнуту на иницијативу и уз свесрдну финансијску подршку племићке породице Котек. На тај се конкурсу јавило 18 архитеката, што из Будимпеште, што „провинцијских”, да би на крају одлучујући глас добило решење Ференца Венингера.
У новој Грађи се такође може сазнати нешто више и о минерском корпусу у Петроварадину, захваљујући Ненаду Шегуљеву, једном од најприљежнијих истраживача грађе о Тврђави, као и о наслеђу занатлијско-уметничке породице Герендау, о чему су писали Владимир Стојановић и Иштван Шилинг. Љиљана Лазић пише о ангажману на пољу декоративног сликарства познатог новосадског уметника Павела Ружичке, док су век од смрти сликара, фотографа и графичара Јожефа Пехана пригодним освртом обележили Ивана Арађин и Филип Крчмар.
У Грађи, која већ низ година доноси и сажетке свих објављених текстова на енглеском језику, овога пута је своје место нашао и теоријски рад Бисерке Комненић и Богдана Јањушевића у целости написан на енглеском језику, који је посвећен економским и финансијским аспектима валоризације културног наслеђа. Поглавље посвећено конзервацији и рестаурацији доноси пак прилог Тимее Бакоњи и Жужане Корхец Пап о сликарској радионици Шефт из Пеште, на овим просторима најпознатијој по зидном сликарству у цркви Свете Кларе у Новом Бечеју. Ово поље закључује темат, коју су потписали Татјана Јесретић и Вања Јовановић, а посвећен је сликарству Јакова Орфелина у контексту конзервације престоне иконе Исуса Христа из цркве Светог Арханђела Михаила у Великим Радинцима.
– Овај часопис је отелотворење термина који ми на научним скуповима много волимо да користимо: интердисциплинарност. Јер, у Грађи је сабран читав низ научно-истраживачких радова који показују како интердисциплинарност изгледа у пракси. Зато овај часопис има не само научну и истраживачку компетенцију, већ и практичну вредност и тежину – изјавио је недавно на обележавању 72. рођендана Покрајинског завода за заштиту споменика културе члан уредништва Грађе др Владимир Баровиђ, професор Филозофског факултета Универзитета у Новом Саду, уз напомену да се нада како ће Грађа за проучавање споменика културе Војводине у категоризацији научних публикација у скорој будућности попети за још који степеник - јер то својим квалитетом итекако заслужује.
М. Стајић