clear sky
12°C
26.11.2024.
Нови Сад
eur
116.9975
usd
111.6175
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Нови талас словеначких уметника на Фестивалу "Дезире"

02.12.2022. 10:51 10:55
Пише:
Фото: Е. Молнар/Дезире промо

У недељу је суботичко позориште, тачније сцена биоскопа „Јадран“, освануло забарикадирано траком. Већ је међу локалним становништвом кренуо да кружи виц како је и оно почело да се руши, да би се установило да је то део сценографије Урше Видиц за представу „Соло“ Нине Рајић Крањац, у продукцији организације „Нова пошта“ из Словеније, која је изведена на Фестивалу „Дезире“ Позоришта „Деже Костолањи“.

Глумац из представе Марко Мандић образложио је да је то зато што је зграда Народног позоришта у Суботици још увек затворена, а представа „Соло“, осим што тематизује „крај света, па и позоришта“, тематизује и просторе у којима се изводи.

- Нина Рајић Крањац је феноменална код нас у Словенији, а и шире. Позвала је четворо глумаца да радимо са њом, да је водимо кроз процес, јер је желела само она да наступа у соло пројекту о њој, о театру, о нашој садашњости, о свим проблемима који се тичу нас људи а и нас који се бавимо уметношћу – објаснио је Мандић представу „Соло“, која је четири и по сата у недељу држала пажњу и мамила осмехе на лице великог дела суботичке публике на Фестивалу „Дезире“. - Сконтали смо брзо да ћемо суделовати и ми. Желела је окренути позицију редитељ – извођач/ перформер, да ми као глумци њој редитељки одређујемо ствари, смишљамо концепте и доносимо одлуке. На крају, радимо све колективно. Потпитање представе „Соло“ је и то шта ми стално сви тражимо соло, соло, соло, зашто нам је битно то ја, ја, ја, а некако је све заједничко, иако је то јавно сведено на приватно и на приватизацију. 

Марко Мандић који је и од раније познат суботичкој публици кроз радове са „Виа негативом“ и Бојаном Јаблановцем поред тога зашто је за сваку изведбу живе и интерактивне представе „Соло“ битан фрее jazz и импровизација, открио је и то зашто се у представи спомиње музичар и композитор  Томаж Гром, који је на „Дезиреу“ учествовао као дизајнер звука и звучне интервенције у представи „О, како уобичајено“ Катје Легин и Бојане Робинсон (Студио за разискаво уметности игре, Љубљана). Гром је спалио контрабас у знак протеста против режима Јанеза Јанше испред Цанкарјевог дома у Љубљани, а у потпису објављене фотографије тог чина није било његовог имена, па су се у представи „Соло“ питали и то колико је данас битно дело, а колико се конкретна особа брзо брише из памћења. 


Органски са публиком

- „Но филтер“ људи стављају када мисле да су супер. Ето, ми мислимо да смо супер! – прокоментарисао је овогодишњи слоган још на отварању Андраш Урбан, директор Позоришта „Деже Костолањи“ које 14. пут организује Фестивал „Дезире“. – Суботица је град који живи овај фестивал, углавном без улепшавања и лажи. Чисто је базиран на људској комуникацији. Без машинерије шоу бизниса. Чим се одреди датум фестивала, већ се резервишу карте. „Дезире“ постоји органски са својом публиком и за многе је важан, као и за нас из „Костолањија“. Надам се да ће то да се одрази и на друге, који га подржавају финансијски. Сва средств смо ове године уложили у људе и програме, без маркетинга. Бавимо се савременим театром, који се бави животом и проблемима човека данашњег света. Тражимо форме које могу да комуницирају у савременом контексту.


Још један стари зналац суботичке публике, глумац Вито Вајс, сада се представио и као редитељ, односно комплетан аутор и актер представе „Лоше друштво“ (Копродукција „Нове поште“, Љубљана и „Момента“, Марибор). Он је похвалио публику Фетсивала „Дезире“ као ретко пажљиву и публику где осећа љубав према позоришту, а у представи јој је, симболички говорећи „окренуо леђа“ и играо се сам са собом, јер је представа настала као део креативног процеса који је настајао и у време изолације под пандемијским карантином у вези са појавом вируса корона.  

- Ово ми је била пета представа, четврти пут на Фестивалу „Дезире“. Увек се добро осећам овде, супер је публика, лепо схвата представе – изјавио је Вајс.  Од окотбра 2020. до маја 2021. била су затворена пзоришта, а ја сам радио неки соло, имао сам 24/ 7 и настала је представа из ничега. Није било публике, само је ту био материјал. Процес је био тежак, пошто сам био сам, а онда је стварно борба са тим како да се ради, колико дуго да трају неке ствари, колико је тиха представа, а колико ти све чујеш негде у стомаку. Каткад смо себи најбоље и најгоре друштво. Све су то питања која можемо да истражујемо. С моје стране, ово је за мене било нешто потпуно другачије. Представа ми је битна, јер сам изашао из зоне сигурности.  

Поред уметника из Словеније, овогодишњи програм Фестивала „Дезире“ је и у знаку Студија „К“, позоришта из Будимпеште у којем ради драматуршкиња Ката Ђармати, некадашња уметничка директорка Новосадског позоришта/ Ујвидеки синхаз и Народног позоришта/ Непсинхаз Суботица. Студио „К“ је гостовао са представама „Катица из Хајлброна“ Хајнриха фон Клајста и „Нерон“ Јудит Гараи, обе у режији Матеа Хеђмегија, који има препознатљив ауторски печат у Мађарској. На питање по чему се разликује њен садашњи ангажман од оног који је имала раније, Ката Ђармати је одговорила:

- Разлика је у томе што је Студио „К“ једно мало независно позориште. Ове године смо славили 50 година постојања. Имамо широк репертоар, а мали глумачки анасмбл. Глумци су нам заправо и техничари и они постављају представе на сцену, што је огромна разлика у односу на институционалне куће у којима сам до сад радила. Радимо у малој згради у којој нисмо власници, али се тако осећамо, јер смо сами дужни за све обавезе. И то је огромна разлика. Имамо два профила, театар за одрасле и луткарско позориште. Наши глумци су свестрани. Играмо и класична дела и савремене тестове. Играмо и бурлеску, а и текстове који су заједнички рад. Тако функционишемо.

  И. Бурић

Пише:
Пошаљите коментар