Градњa брзе пруге: 1.000 радника на терену између Новог Сада и Суботице
Непуних годину дана откако је у Ранжирној станици у Новом Саду у присуству председника Србије Александра Вучића и министра спољних послова и трговине Мађарске Петера Сијарта озваничен почетак градње брзе пруге која ће повезати главне градове двеју суседних држава, а седам месеци откако се практично ушло у тај посао, дуж читаве деонице од 108 километара између Новог Сада и Келебије се ради.
По речима портпарола „Инфраструктура железнице Србије“ Ненада Станисављевића, свакодневно је на градилишту брзе пруге распоређено око хиљаду радника. Осим радника Кинеских железница, тачније конзорцијума „China Railway Интернатионал ” и „China Communications Цонструцтион Company ”, којем је поверен посао, на том пројекту током његове реализације биће ангажовани и запослени из стотинак српских фирми.
Екипа „Дневника“ могла се ових дана уверити да је железничка станица у Новом Саду „нападнута“ са свих страна радницима. До скора изван домета погледа путника и грађана, радило се пре свега иза заштитне ограде на перонима, а сада је и остатак станичне зграде предмет комплетне обнове. За потребе пуштања у саобраћај брзе пруге од Београда до Новог Сада у марту ове године завршена је обнова централног дела, а сада се детаљна санација и адпатација изводи у левом крилу, што се и споља може видети.
Радови одмичу на другом и трећем перону, перонским надстрешницама и pothodniku у станици.
- Између Новог Сада и Врбаса се гради девет надвожњака, од којих су најдаље одмакли радови на објекту у Партизанској улици у Новом Саду, који би требало да буде завршен до краја године - каже Станисављевић. - Између Врбаса и Келебије, од предвиђених 20, у току су радови на 16 надвожњака, а од планираних 11 подвожњака на овом делу пруге тренутно се гради осам. У току је изградња перона у Змајеву, као и pothodnika у станицама Степановићево, Кисач, Врбас, Ловћенац, Бачка Топола, Жедник и Наумовићево. Иначе, на траси брзе пруге Нови Сад - Суботица биће изграђено укупно 58 нових објеката. Од тога је 30 надвожњака, 13 подвожњака, пет галерија, као и по два пешачко-бициклистичка pothodnika и потпорне конструкције уз галерију. Поред тога, биће изграђена и два вијадукта. Најтежи и најсложенији биће објекат у Врбасу дуг 1.465 метара, као и вијадукт у Малом Иђошу од 500 метара.
На траси брзе пруге биће изграђене и четири мостовске конструкције преко канала Дунав-Тиса-Дунав.
Станисављевић каже да се радови на доњем строју, који обухватају чишћење терена и сечење дрвећа, уклањање застора, широк ископ, уређење подтла, израду насипа и слоја ојачања, изводе дуж готово читаве трасе између Новог Сада и Наумовићева. Од Наумовићева, преко Суботице, до Келебије у току је скидање хумуса, обрада подтла и уклањање старог туцаника. У протеклих месец дана интензивирана је и допрема туцаника, скретница и скретничке грађе на градилиште. Тако је у ТПС Нови Сад, Сајлово, Жедник и Ловћенац допремљено око 75.000 тона туцаника.
У току су и радови на темељним стубовима, ископавањима и постављању каблова за контактну мрежу, као и на сигнално-сигурносним и телекомуникационим постројењима, хидротехничким и термотехничким инсталацијама.
Према симулацијама, када брза пруга између Новог Сада и Суботице буде завршена, што је трећа и последња деоница, међународни путнички возови ову релацију прелазиће за 42 минута.
Вредност радова је 1,16 милијарди долара, а рок за завршетак је 33 месеца од потпуне обуставе саобраћаја на целој траси од Новог Сада до Суботице, односно до краја 2024. године.
Железнички саобраћај између Новог Сада и Суботице обустављен је 7. априла. Након тога су најпре демонтирани колосеци, контактна мрежа и комплетна стара железничка инфраструктура између Новог Сада и Суботице, а затим је почела изградња нове брзе пруге на тој деоници.
Пројекат изградње пруге за велике брзине обухвата трасу двоколосечне пруге и станице са објектима на прузи, реконструкцију и модернизацију железничких чворова Нови Сад, Врбас и Суботица, денивелацију укрштања пруге са друмским и пешачко-бициклистичким стазама, као и уградњу електротехничке инфраструктуре која омогућава безбедно одвијање саобраћаја пројектованим брзинама, као и увођење европског система управљања железничким саобраћајем.
Предвиђена је и реконструкција девет железничких станица - Нови Сад, Сајлово, Кисач, Степановићево, Змајево, Бачка Топола, Жедник, Наумовићево и Суботица, али и градња три нове са станичним капацитетима у Руменки, Врбасу и Ловћенцу.
З. Милосављевић